כיצד נוצר חוב של יותר מ-100 מיליון שקלים בעיריית צפת?

ירין דורון | מדברים ברדיו | 10.07.24


במכתב ששלח ראש עיריית צפת, יוסי קקון לשר הפנים, משה ארבל, דרש קקון לפתוח בבדיקה דחופה בעניין התנהלותה הפיננסית של עיריית צפת בשנים האחרונות.

"מהנתונים הנאספים לפניי, הרשות נמצאת בחוב מצטבר של למעלה מ-100 מיליון שקלים חובות למרות שבשנת 2018, לפני 5 שנים בלבד הרשות עמדה ללא גירעון ובאיזון תקציבי".

למעשה טוען קקון במכתבו שהחוב שנוצר בתקציב העירייה הוא מתקופת כהונתו של שוקי אוחנה שסיים קדנציה אחת בלבד כראש עיר.

עוד מוסיף קקון במכתבו: "מצב חובות חמור זה הביא אותנו לכך שמשרדכם מינה לעירייה חשב מלווה ובנוסף אנו מחויבים להתכנס לתוכנית הבראה שתפגע משמעותית בעובדי הרשות וברבים מהשירותים הניתנים לתושבים בכל התחומים, החל מפינוי אשפה, חינוך, תרבות ועד לתשתיות ופרויקטים. על כן ובמקביל לביצוע התוכנית הקשה, אני פונה לשר ולצוות המשרד לשלוח מטעמכם בקרה מעמיקה לבדיקת המהלכים הכספיים בגינם הגיעה הרשות לגירעון עצום שכזה".

לסיום מכנה קקון את התנהלותו הכלכלית של אוחנה רשלנית: "מהיכרותי את התחום המוניציפלי כמנכ"ל רשות בעבר, נתונים אלה מעידים לכאורה על התנהלות רשלנית וחסרת אחריות עד כדי אי סדרים בשימוש בכספי ציבור".

בתוכנית "מדברים ברדיו" שוחח ירין דורון עם שלושת ראשי העיר האחרונים בעיר, יוסי קקון, שוקי אוחנה ואילן שוחט.

יוסי קקון

קקון: "אני לא יודע מי אשם, אולי משרד הפנים אשם שהבטיח כספים שלא הגיעו. יש פה גירעון גדול שמחייב אותי לעשות פעולות גדולות, אחד מתחומי האחריות שלי זה לבדוק מה קרה כאן, אני רוצה לדעת שלא היו התחייבויות בלי הזמנות, שכל המינויים היו כשרים, איך הספורט גורר מיליונים של חובות?".

על תפקודו של הגזבר אמר: "אני מתרשם שהחובות זה לא קשור להתנהלות התקינה בתוך העירייה, אני רוצה שיבדקו כולל הבכירים שלי".

שוקי אוחנה

אוחנה, ראש העיר לשעבר: "קיבלנו גרעון של 40 מיליון, שירד קומה וישב עם הגזבר וידע איך התחלנו. הוא מביע אי אמון בגזבר שלו וברמיזות לאי סדרים. אין דבר כזה שהגזבר לא ידע, שקל לא יוצא בלי גזבר הוא אמון על הכל. הוא רוצה להסביר למה העיר גמורה ולא זזה פה מדרכה. השארתי עירייה גירעונית, גדלנו ולכן עשינו תוכנית. הוא יכול לכתוב מכתבים לאן שהוא רוצה משרד הפנים מעורב ויודע הכל. אם הייתי זוכה יכול להיות שאני הייתי עם חשב מלווה. הוא הבטיח אבל לא מוצא פתרונות ולכן הוא נלחץ".

שוחט, ראש העיר לשעבר: "זה בדיחה, שוקי קיבל עירייה מאוזנת עם 80 מיליון שקלים לפרויקטים ותב"רים מוכנים וכתובים ורק צריך להוציא לפועל. שוקי לא ספר אף אחד, הוא את הגזבר הזיז הצידה וכפה עליו דברים בכוחנות, הגזבר הרים הרבה דגלים אדומים. לא סתם מגיעים ל-100 מיליון ואני מבין את קקון ועשה מעשה אחראי, זה לא פוליטי. נעשו פה דברים שמצריכים בדיקה".