שטרן: "בליכוד לא שמים לב שפני הדור כפני הכלב והמלך שלהם עירום", זפרני: "שטרן מצטט דפי מסרים של השמאל"

ירין דורון | מדברים ברדיו | 11.07.24


לקראת בחירות המקומיות בצפון: האם בליכוד סימנו את ראש עיריית קריית שמונה אביחי שטרן? אחרי הביקור של ראש הממשלה בקריית שמונה מבלי לעדכן את שטרן ולהעדיף לצרף את יריבו הפוליטי, איש הליכוד, אלי זפרני, השבוע הטיחה ח"כ קטי שטרית בשטרן: "אתה לא מנהל את העיר".

העימות כאמור התרחש במהלך דיון שהתקיים ביום שלישי בכנסת ועסק במשבר בקריית שמונה בעקבות המלחמה. בתוכנית "מדברים ברדיו" תקף שטרן: "אם ראש הממשלה מגיע ועושה סיבוב עם מועמד הליכוד ותוקפים אותי אישית ומעבירים את המסרים של מועמד הליכוד אז אי אפשר שלא להריח בחירות. העצוב הוא שבזמן מלחמה מהקשות של ישראל וקריית שמונה עסוקים בבחירות ופוליטיקה ולא בניצחון המוחלט. אני לא מבין מאיפה החוצפה של אותה ח"כ שטרית שבגלל המחדלים שלה ושל הממשלה שהיא חברה בה אנחנו ונמצאים מחוץ לביתנו, במקום לשאול איפה אני נמצא היא הייתה צריכה לשאול למה אני נמצא שם וכל התושבים שלי פזורים בכל הארץ. הייתי מצפה ממנה לשמוע מה היא עושה כדי להחזיר אותם ומה היא עושה למענם ומתי הם יחזרו אבל במקום זה זה עוד ניסיון עלוב וספין כדי להסיט את האש מהעיקר. העיקר זה הכישלון הזה של הממשלה בכל תחום אפשרי כבר 9 חודשים שאנחנו עדיין באותה מציאות. כנראה בגלל שאני ליכודניק ואיש ימין שמגיע מתוכם הם מנסים להשתיק את הביקורת החריפה שלי שאני משמיע נגד הכישלון שלהם אז הכי קל לתקוף אותי אישית".

"יש לא מעט אנשים טובים בליכוד, לא כולם הם כאלה ויש כאלה שמספרים לי מה קורה ושמתדרכים נגדי בתוך הלכוד לתוקף אותי על העניין של קיסריה. אני מזמין כל אחד מהם להגיע לראות את החדר 14 מטר שאנחנו נמצאים 4 נפשות במיטה אחת אם זה הקיסריה שהם מתכוונים, כשאומרים קיסריה זה נשמע כאילו אתה בוילה על הים. אשתי לא עשתה משהו שלא היה לה זכות לעשות כל אחד שיכל לבחור כל מקום בארץ ולהתפנות אליו. אז הכי קל זה לתקוף אותי אישית ולשאול איפה אני נמצא במקום לשאול למה אני נמצא שם ובעיקר מתי ומה הם עושים כדי להחזיר אותנו הביתה. הם יכולים לתקוף אותי כמה שהם רוצים, אני לא הסיפור פה הסיפור פה הוא תושבי קריית שמונה ש-56 אחוזים מהם בחרו ליכוד ואני ביניהם לא מגיע להם המענים של המדינה? אני לא העיקר הם לא פוגעים בי הם פוגעים בתושבי קריית שמונה וכל אחד בא מדקלם את דף המסרים הזה והם לא שמים לב שפני הדור כפני הכלב והמלך שלהם עירום. פעם שטרית הייתה מצטטת את דף המסרים של ביבי היום היא מצטטת את זפרני זה רק מראה עד לאן היא התדרדרה".

אלי זפרני, חבר המועצה התייחס: "שמדברים על לתת דוגמא אישית שטרן הוא האחרון שצריך לדבר עליו. שטרן מדקלם את דף המסרים של בני גנץ".

כמו?

"מסרים, אני לא יודע. כמו שהוא זרק דף מסרים של ביבי וקטי שטרית אז גם אני זורק דף מסרים. הוא הפך להיות האליל של השמאל בתקשורת. הוא מדקלם את דך המסרים של השמאל מה לעשות, אני לא יודע מה דף המסרים, זה מסרים נגד ראש הממשלה והליכוד".

אנחנו חייבים לקבל ביטחון ולחזור לעיר רק כשהיה ביטחון, אנחנו כאנשי ציבור בזמן מלחמה צריכים להיות בקריית שמונה כל הזמן כדי לסייע. הממשלה עושה עבודה מצוינת עם הצבא אבל זה לא מספיק, עדיין לא התחילו לפעול בלבנון, יש מקום לשיפור גם אם עושים טוב. מי שהולך נגד הדעה של שטרן הוא מפעיל את החונטה שלו כדי לתקוף אותם. לא בכדי שני סגנים שלו ואנשי מועצה עזבו אותו, למה? הרי יש סיבה. האיש לא מסתדר עם אף אחד הוא התפרץ על אלוף הפיקוד, מתפרץ בישיבות מועצה והוא ראש העיר היחידי שפיצץ ישיבה בוועדת הנגב, למה? כי חברת כנסת העירה לו הערה איך הוא ידאג לעיר אם הוא לא גר בה. חברת כנסת נמצאת בדיון שמדברים על קריית שמונה, שטרן בוכה שהממשלה לא נתנה כלום אז שטרית קמה ואמרה שהוא משקר והממשלה נתנה כמעט 56 מיליון שקלים, איפה הכסף? למה הוא לא דאג לתושבים? כי הוא לא גר בעיר אלה העובדות".

"אותו דבר עשו כשראש הממשלה הגיעה לקריית שמונה והוא אמר שראש הממשלה לא הזמין אותו. שטרן כן הוזמן ואת זה יוסי שלי לא יודע כי הודיעו שעה לפני לשטרן שהוא מגיע לסיור. אותי הזמין אחד מעובדי העירייה שדיבר איתי בבוקר, אני לא יודע מי דיבר איתו. ברגע שהודיעו לעירייה שראש הממשלה מגיע אז אחד העובדים שמע והודיע לי והגעתי".

ובמקביל לדברים הודיע אתמול בג"צ שהוא מקפיא את פיזור מועצת עיריית קריית שמונה ואת הדחתו של שטרן מתפקיד ראש העיר. שופט בית המשפט העליון השופט סולברג הוציא צו מניעה לפיו לא יתקיים שימוע טרם הדחה לשטרן ולא תמונה ועדה קרואה במקום חברי המועצה.

צו המניעה הוצא בעקבות עתירה לבג"צ של רוב חברי מועצת העירייה. העותרים טענו באמצעות עו"ד ד"ר מתן גוטמן ועו"ד ניר פרידמן כי שר הפנים שגה בחישוב המועד האחרון בו יכולה העירייה לאשר את תקציבה לשנת 2024. בהסבר להחלטה צוין כי החוק קובע כי מועצת העיריה יכולה לאשר את תקציב העירייה לכל המאוחר לאחר שישה חודשים מקבלת חוק התקציב השנתי בכנסת, ורשאי שר הפנים להאריך מועד זה בשלושה חודשים נוספים. בהתבסס על התקציב הדו-שנתי 2023-2024, שאושר במאי 2023, משרד הפנים קבע כי המועד האחרון לאישור תקציב העירייה הוא סוף חודש יוני 2024. ואולם, בעתירה נטען כי ן ישנה נסיבה עובדתית ש"איפסה" את המועד למניין החודשים. ביום 13.3.2024 התקבל חוק תקציב חדש לשנת 2024 שמבטל למעשה את חוק התקציב לשנת 2024 שאושר בחודש מאי 2023.

בעתירה נטען כי מדובר בשינוי נסיבות מהותי ביותר, בוודאי ביחס לעיר קריית שמונה, שכן תקציב המדינה החדש, מחודש מרץ 2024, כולל בחובו תקציבי עתק של המדינה לעיר בשל פינוי העיר בעקבות המלחמה, ומכאן שרק לאחר אישור חוק התקציב השנתי החדש בחודש מרץ 2024 יכולה הייתה מועצת העירייה לדון בתקציב העירייה נוכח המציאות חסרת התקדים שיצרה המלחמה ופינוי העיר מתושביה. מדובר בעשרות מיליוני שקלים שהעירייה מקבלת בעקבות תקציב המדינה החדש מחודש מרץ 2024. על כן, נטען בעתירה שהמועד האחרון לאישור תקציב העירייה הוא יום 13.6.2024, ורשאי שר הפנים להאריך את המועד עד ליום 13.9.2024.

השופט סולברג קבע בהחלטתו כי על שר הפנים לשקול את טענת העותרים ביחס למועד ממנו יש לחשב את החודשים בהתאם לחוק התקציב השנתי החדש, והוציא כאמור צו מניעה המקפיא את פיזור המועצה והדחת ראש העירייה.

מ"מ וסגן ראש העיר אופיר יחזקאלי מסר: אני שמח מאוד שבג"ץ אמר את דברו למשרד הפנים ולראש העירייה. אני פונה לראש העירייה אביחי שטרן מפה די עם השטיקים והטריקים או שתלמד לעבוד איתנו ביחד בשקיפות או שתשים את המפתחות ותן לנו לעבוד לשקם את העיר. תודה לכל חבריי ממועצת העיר ותודה לד"ר מתן גוטמן על הייצוג המקצועי

ד"ר מתן גוטמן עו"ד ניר פרידמן מסרו: "מדובר בשגגה משפטית של משרד הפנים, שעל בסיסה הוא פעל לפיזור מועצת העירייה בזמן מלחמה, כאשר העיר מצויה בשעה הקשה בתולדותיה. טוב יעשה שר הפנים אם יקבל את המלצת בית המשפט הנכבד וישקול בחיוב את טענתנו, ישיב את חברי המועצה לתפקידם וייתן להם שהות להעביר תקציב ראוי לעיר".

שטרן התייחס: "קיבלתי את הפסיקה הם פנו במעמד צד אחד ולכן לא ראוי שאגיד את תגובתי מעל גלי האתר, נעביר את התגובה שלנו לבג"צ".

זפרני: "לא יכול להיות שאני פונה עשרות פעמים לאביחי שטרן שחסם אותי במיילים שלו ולמשרד הפנים שאנחנו מבקשים לקבל את התקציב כדי לבדוק מה אנחנו יכולים לשפר לטובת התושבים ולא מקבלים אותו. פתאום מביאים לנו תקציב 2023-2024 במכה אחת מודיעים שב-30.6 צריכים להעביר את התקציב. ביום של התקציב שמעתי שיש כמעט 56 מיליון שקלים שנכנסו מהממשלה לעירייה ואנחנו רוצים לדון על כל סעיף בוועדת כספים כדי שזה יהיה מסודר ושקוף. אז אף אחד לא מצפה שנחתום על תקציב ונאשר אותו. אנחנו לא רוצים שידיחו אותו, ידענו שאנחנו הולכים להפיל את התקציב ולפנות לבג"צ ושהוא יחזיר אותנו, אנחנו פשוט רצינו לפקוח את העיניים של משרד הפנים והתושבים שיבינו שאנחנו לא יודעים לאן הכסף שלהם הולך. עכשיו התקציב יגיע לדיון במועצת העיר נעבור סעיף סעיף ונראה איזה תוספות שטרן והצוות שלו נתנו לכל מיני מקורבים ופקידים אם כן אנחנו נוריד את זה ואם לא נצביע בעד התקציב. אנחנו הולכים להיכנס לתקופה קשה ואם לא תהיה מנהיגות מאוחדת נהיה בבעיה. אני קורא לאביחי תקרא לנו חברי האופוזיציה נשב ונעבוד יחד ונתקן את התקציב למען התושבים, כל שבוע נעשה פגישות עבודה ואני מתחנן אליו ויחד ננצח".