עסקת המיליונים בטבריה תשנה את פני העיר?

ירין דורון | מדברים ברדיו | 29.08.24


עסקת נדל"ן ענקית שנרקמת ממש בשעות אלו עומדת לשנות את פניה של העיר טבריה. שימו לב: שכונת הרקפות בטבריה כוללת כ-1,140 יחידות דיור, מלון עם 200 חדרים ומרכזים מסחריים שכונתיים ומתוכנים שם קאנטרי, מסעדות ובתי קפה. השכונה ממוקמת בצמידות לכפר חיטים, במתחם אחד גדול שיכיל מגוון יחידות בגדלים משתנים. היזמים זאב יוכלמן ורמי בטאן, כן כן, האלו שמוכרים לכם כספונסרים של עירוני טבריה. הם קנו מרמ"י את הקרקע ב170 מיליון שקל והשיגו מעיריית טבריה אישור לגדול מ800 יח' דיור בהתחלה לאלף פלוס כי בעירייה דאז בראשות בועז יוסף אהבו את הרעיון של היזמים לפיו שכונה שכזו יכולה להביא אליה משפחות חזקות ומשפיעות. היזם יוכלמן הוא יזם מוכר. חוץ מלהיות הספונסר של עירוני טבריה בכדורגל הוא משקיע לא מעט בעיר. באחת הכתבות שעסקו בחזונו של היזם מהרצליה הוא צוטט אומר כי "טבריה צריכה להיות עיר המחוז של הגליל ועיר תיירות פורחת. לא סתם אני בונה היום בטבריה ארבעה בתי מלון. אני משוכנע שטבריה תחזור מהר מאוד לקדמת הבמה. אני רואה את טבריה הופכת להיות בירת התיירות של ישראל. זה כבר לא סוד שטבריה לא רק מזנבת אחרי אילת, אלא פניה להחליף את מקומה. בקרוב טבריה תחליף את אילת כבירת התיירות של ישראל".
אבל עם כל הכבוד לחזונו הנפלא של היזם מהמרכז, בסוף – הכל זה כסף. ממש באלו השעות נמשך המו"מ בין היזמים שקנו את הקרקע לשמואל קוק, בנו של הרב קוק והאיש החזק ביותר בחצרו. היזמים שקנו את השטח ב170 מיליון עומדים למכור אותו ככל הנראה בחצי מיליארד! חתיכת סיבוב נדל"ני . מבחינה משפטית כנראה שאין מגבלות מכירה לפרויקט הזה ממה שאנחנו מבינים ממי שהיה ראש העיר בעבר – בועז יוסף. האם השכונה החדשה והמפוארת תעבורת לידי הרב קוק? האם במקום משפחות חזקות יכנסו לשכונה חרדים? לא בטוח. מחיר הקרקע בהנחה שאין התייקרות מיוחדת יהיה חצי מיליון שקל ומחיר סופי יעלה בסביבות שני מיליון שקל. ובכל זאת יש לא מעט טבריינים שבטוחים שהמטרה הסופית היא להכניס לשם משפחות חרדיות שיבואו מכל קצוות הארץ. במקרה הזה הם אומרים לנו: "לא יהיה צורך בבחירות ב2028. שמואל קוק יהיה ראש העיר הבא של טבריה". ויש גם כאלו שמצננים את הפחד של התחרדות העיר ומסרו לנו ששמואל קוק הוא איש עסקים וככזה מטרתו היא להרוויח. דוגמה כזו היא שכונת בורה בורה שם יש לקוק לא מעט נכסים, שנמכרו אמנם רק ליהודים אבל הם ממש לא חרדים.

היזם זאב יוכלמן מסר בתגובה: "שכונת הרקפות הייתה ועודנה קרקע בה אנו כיזמים מפתחים הקמת שכונת מגורים גדולה עם מסחר שכונתי תומך. הננו בעלי הקרקע היחידים ועל אף שיש אלינו לא מעט פניות הקרקע לא נמכרה לאף צד ג'. לאחר השלמת מרבית עבודות הפיתוח, ואגב השלמת העבודות להרחבת הכביש המוביל לשכונה, בימים אלו אנו מקדמים הוצאת היתרים לשלב א' של השכונה, מקימים משרד מכירות באתר וצפויים בהתאמה לצאת בקרוב לשיווק".

תגובתו של הרב שמואל קוק: "אני מתעניין בשכונה בחלקים ממנה ואני בונה הרבה בטבריה והרבה מבנים שלי הם בשכונות חילוניות הלקוחות שלי הם לקוחות חילוניים. אם אני אהיה קשור לחלק מהפרויקט השכונה תהיה פתוחה לקהל הרחב ולמשפרי דיור".

על חוק הגיוס אמר: "יש לנו ערך של לימוד תורה, חרדי שלומד תורה ותורתו אומנותו צריך ללמוד תורה, ומי שלא לומד תורה צריך להתגייס ולשמור על עם ישראל. (האזינו לתגובה המלאה)