היום ה-368 למלחמה | עדכונים שוטפים

ישראל במלחמה | 08.10.24

עדכונים

23:15 | עדכון מהמרכז הרפואי זיו, צפת: במהלך היום (שלישי) פונו 18 נפגעים מהלחימה בלבנון ובגבול הצפון. כל הנפגעים סובלים מפציעות קלות, פגיעות רסיסים/הדף. 2 הושארו לאשפוז והמשך טיפול, 8 שוחררו לביתם/בחזרה לפעילות, 8 נפגעים עדיין בשלבי בדיקות במיון

21:37 | אזעקה הופעלה באביבים

21:33 | ראש המועצה האזורית מרום הגליל עמית סופר על גילוי המנהרה שחדרה לישראל מלבנון: "שנים של תלונות שהעברנו לצה"ל על קולות חפירה והסיוט מתברר כמציאות מחרידה! כמובן שאנחנו שמחים על פעולות הגילוי וההשמדה אבל עכשיו יותר מלשמוח על מה שעכשיו אנחנו יודעים, אני חושש ממה שאנחנו עוד לא יודעים. איום החדירה ליישובי הגליל לא הוסר! ואני מקווה שהצבא דרוך וערוך להדוף כל תרחיש. מסתבר שהמציאות עולה על כל דמיון".

20:55 | לפחות 50 מחבלים חוסלו, ביניהם 6 מפקדים בכירים בחזית הדרום וכח רדואן: תוצאות התקיפה האווירית הנרחבת נגד שורת מפקדות תת-קרקעיות של חיזבאללה בדרום לבנון. 100 מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו אתמול (ב׳) במטס תקיפות רחב בדרום לבנון. כעת ניתן לחשוף שמטרת המטס הייתה פגיעה במערך המפקדות התת-קרקעיות של יחידות ארגון הטרור חיזבאללה בדרום לבנון; נאצר, באדר ועזיז וכן בכוחות רדואן באזור. במשך שנים, חזית הדרום של ארגון הטרור חיזבאללה בנה מערך נרחב של תשתיות ומפקדות תת-קרקעיות בדרום לבנון שמטרתן לפגוע בכוחות צה"ל בעת לחימה ולממש תוכנית התקפה לעבר יישובי הגליל. אתמול, בהכוונה מדויקת של אגף המודיעין בשיתוף פיקוד הצפון ואגף המבצעים יצאו מטוסי הקרב לרצף תקיפות על מנת להשמיד את התשתיות הללו ולחסל את המחבלים והמפקדים שהו בהן וניהלו מהן את הלחימה לעבר מדינת ישראל. התקיפות מסייעות לכוחות הקרקעיים של צה״ל, שפועלים בדרום לבנון, זהו חלק נוסף משינוי המציאות הביטחונית בצפון. על פי הערכות שבוצעו ביממה האחרונה, בתקיפות הושמדו 50 תשתיות של יחידת 'עזיז', 30 מטרות של יחידת 'נאצר' ו-5 מטרות של יחידת 'באדר'. בנוסף, הותקפו כ-10 מטרות של כוח רדואן, ומטה המודיעין וכ-30 מטרות של מערך הרקטות לטווח בינוני בדרום לבנון. בתקיפות חוסלו לפחות 50 מחבלי חיזבאללה ובהם:

  • אחמד חסן נזאל, מכוח רדואן, אחראי מרחב ההתקפה בבנת ג׳ביל.
  • ⁠חסין טלאל כמאל, אחראי גזרת חג׳יר.
  • ⁠מוסא דיאב ברכאת, אחראי גזרת חג׳יר היוצא.
  • ⁠מחמוד מוסא כרניב, אחראי המבצעים בגזרת חג׳יר.
  • ⁠עלי אחמד אסמאעיל, אחראי הארטילריה בגזרת בנת ג׳ביל.
  • ⁠עבדאללה עלי דקיק, אחראי הארטילריה בגזרת חג׳יר.

20:41 | חשד לכלי טיס עוין ביישוב שדה אליעזר , חצור הגלילית, מחניים, ראש פינה, איילת השחר, צפת, עמיעד ואליפלט

19:35 | עשרות יירוטים תוך דקות ספורות במטח למרחב העיר חיפה; פעילות חיל האוויר בהגנה מכלל זירות הלחימה מתחילת מבצע 'חיצי הצפון', שוגרו מלבנון לעבר ישראל למעלה מ-3000 רקטות לאזורים מיושבים. הלוחמים מכלל מערכות ההגנה האווירית, יחד עם טייסי חיל האוויר פועלים בכל הזירות – ויירטו בהצלחה ביממות האחרונות עשרות פריטים ששוגרו לעבר ישראל מעזה, לבנון, תימן ועירק. יירוטים אלה מנעו פגיעות משמעותיות בעורף המדינה ובשילוב עם קיום הנחיות פיקוד העורף נמנעו נפגעים רבים. היירוטים מתבצעים בהתאם למדיניות. מתחילת הלחימה ובכל עת, מטוסי ומסוקי קרב מפטרלים בשמיים ומערכות ההגנה האוויריות פרוסות ונמצאות בכוננות מתמדת לשם הגנה ב360 מעלות על שמי המדינה – זאת בנוסף לתקיפות הנרחבות של תשתיות ייצור ומחסני אמל"ח ברחבי מדינת לבנון. מג"ד כיפת ברזל 137, סגן-אלוף איתמר עבו: "בשנה האחרונה יירטנו אלפי רקטות ומאות רבות של כלי טיס בלתי מאוישים ששוגרו מדרום, מצפון ומכיוונים נוספים מסביב למדינה. יחד עם זאת ההגנה אף פעם אינה הרמטית, השילוב של אזרחים ממושמעים, האנשים שמפעילים את הטכנולוגיה הוא השילוב המנצח שימשיך לתת את המענה הטוב ביותר.

19:10 | צה"ל איתר וניטרל מנהרה של ארגון הטרור חיזבאללה שחצתה כ-10 מטרים ממרחב 'מרווחין' שבלבנון, לשטח מדינת ישראל בסמוך למושב זרעית. המנהרה אותרה לפני מספר חודשים כשהיא חסומה במרחב הגבול, ללא פתח יציאה בישראל. המנהרה אותרה במסגרת פעולת צה״ל להשמדה תשתיות טרור במרחב דרום לבנון. המנהרה הייתה באחיזה מבצעית מלאה עד להגעת הלוחמים לשטח על מנת למנוע שימוש בה לביצוע טרור. כוחות צה"ל ובהם יחידות מיוחדות סרקו את התשתית ואיתרו בה אמצעי לחימה, ציוד חבלה וטילי נ"ט. בשלב זה, למעט תשתית זו, לא מוכרות מנהרות נוספות שחוצות מלבנון לישראל. צה"ל ממשיך בפעולה הקרקעית ובתקיפות מהאוויר בדרום לבנון, פועל לגרוע ולפגוע ביכולותיו של ארגון הטרור חיזבאללה, בכדי להחזיר את תושבי הצפון לבתיהם בביטחון.

19:00 | ראש הממשלה נתניהו בפנייה ישירה לאזרחי לבנון: "עומדת בפניכם הזדמנות להציל את לבנון – לפני שתיפול לתוך תהום של הרס וסבל בדומה לעזה". ראש הממשלה בנימין נתניהו: "זהו מסר לאזרחי לבנון: האם אתם זוכרים את הימים שבהם קראו למדינה שלכם "פנינת המזרח התיכון"? אני זוכר. מה קרה ללבנון? כנופיה של רודנים ומחבלים הרסה אותה, זה מה שקרה. לבנון הייתה ידועה פעם בסובלנות שלה, ביופי שלה. היום היא מקום של כאוס, מקום של מלחמה. ישראל יצאה מלבנון לפני 25 שנה. אך המדינה שבפועל כבשה את לבנון לא הייתה ישראל, אלא איראן. איראן, מממנת ומחמשת את חיזבאללה כדי שזה ישרת את האינטרסים האיראנים – על חשבון לבנון. חיזבאללה הפך את לבנון למחסן נשק ותחמושת ולבסיס צבאי קדמי של איראן. יום אחד בלבד לאחר טבח השבעה באוקטובר, לפני שנה, חיזבאללה הצטרף למלחמה נגד ישראל. הוא יצא במתקפת פתע על הערים והאזרחים שלנו. מאז, הוא שיגר יותר מ-8,000 טילים על ישראל, והרג אזרחים ללא אבחנה – יהודים, נוצרים, מוסלמים ודרוזים".

"ישראל החליטה לשים לזה סוף. החלטנו לעשות כל מה שנדרש כדי להחזיר את אזרחינו לבתיהם בבטחה. לישראל יש זכות להגן על עצמה. לישראל יש גם את הזכות לנצח! וישראל אכן תנצח! פגענו ביכולותיו של חיזבאללה; חיסלנו אלפי מחבלים, כולל את נסראללה עצמו, את היורש של נסראללה, ואת היורש של היורש של נסראללה. היום חיזבאללה חלש יותר משהיה מזה שנים רבות. עכשיו אתם, אזרחי לבנון, ניצבים על פרשת דרכים חשובה. הבחירה בידיים שלכם. אתם יכולים לקחת בחזרה את המדינה שלכם. אתם יכולים להחזיר אותה בחזרה למסלול של שלום ולשגשוג. אם לא תעשו זאת, חיזבאללה ימשיך לנסות להילחם בישראל מתוך אזורים מאוכלסים בצפיפות – על חשבונכם. לא אכפת לו אם לבנון תיגרר למלחמה רחבה יותר. נוצרים, דרוזים, מוסלמים – סונים ושיעים כאחד – כולכם סובלים בגלל מלחמתו חסרת התוחלת של חיזבאללה בישראל. היום אני שואל כל אם ואב בלבנון שאלה פשוטה: האם זה שווה את זה? כי זה לא חייב להיות ככה. אני יודע שאתם רוצים עתיד טוב יותר עבור הילדים שלכם. לכן, היום אני מדבר אל כולכם. קיימת דרך טובה יותר – טובה יותר עבור הילדים שלכם, עבור הערים שלכם, עבור הכפרים שלכם, עבור המדינה שלכם. מגיע לכם להשיב את לבנון לימים של שלווה. מגיעה לכם לבנון שונה. מדינה אחת דגל אחד – עם אחד. אל תאפשרו למחבלים האלה להרוס את העתיד שלכם יותר ממה שכבר הרסו. זיקפו קומתכם וקחו חזרה את המדינה שלכם. אתם עומדים בפני הזדמנות שלא היתה לכם עשרות שנים, הזדמנות לדאוג לעתיד הילדים והנכדים שלכם. עומדת בפניכם הזדמנות להציל את לבנון לפני שתיפול לתוך תהום של מלחמה ארוכה שתביא להרס וסבל בדומה למה שאנו רואים בעזה. זה לא חייב להיות ככה. כל אחד מכם יכול לקחת צעד לקראת העתיד שלכם. אפילו צעד קטן. אני אומר לכם, אזרחי לבנון: שחררו את המדינה שלכם מחיזבאללה כדי שהמלחמה הזאת תוכל להיגמר. שחררו את עצמכם מחיזבאללה כדי שהמדינה שלכם תוכל לשגשג שוב, כדי שהדורות הבאים של ילדים לבנוניים וילדים ישראלים לא ידעו עוד מלחמה ושפיכות דמים, אלא יחיו, סוף סוף, ביחד בשלום".

18:56 | אזעקות הופעלו מנרה, מרגליות, קריית שמונה

18:03 | חשד לחדירת כלי טיס עוין ברג'ר, מטולה, דפנה, הגושרים, קיבוץ דן, שאר יישוב ושניר

17:53 | חשד לחדירת כלי טיס עוין ברג'ר, מטולה, דפנה, הגושרים, קיבוץ דן, שאר יישוב ושניר

17:43 | בהמשך לאזעקות שנשמעו בקריית שמונה לפני זמן קצר, אנו מעדכנים כי שוגרו 20 רקטות לעבר קריית שמונה. חלקם יורטו וחלקם נפלו בשטחים פתוחים. לא היו נפגעים ולא דווח על נזק.

17:40 | אזעקות הופעלו יפתח

17:02 | אזעקה הופעלה במטולה

16:54 | אזעקה הופעלה בראש הנקרה

16:24 | אזעקה בקריית שמונה, כפר גלעדי, תל חי, משגב עם, מרגליות

15:27 | שר הביטחון יואב גלנט, קיים הבוקר הערכת מצב בבור המבצעים של פיקוד הצפון, יחד עם מפקד הפיקוד האלוף אורי גורדין וקציני המטה בפיקוד. שר הביטחון קיבל סקירה על התקדמות הפעילות הקרקעית להשמדת תשתיות הטרור של חיזבאללה הסמוכות לגבול, ועמד על המשך הסיכולים הממוקדים בצמרת חיזבאללה ובדרגי פיקוד השטח. שר הביטחון גלנט אמר בחמ״ל הפיקוד: "חיזבאללה זה ארגון בלי ראש, נסראללה חוסל, גם מחליפו כנראה חוסל, לדבר הזה יש השפעה דרמטית על כל מה שקורה – אין מי שיקבל החלטות, אין מי שיפעל ומערך האש שחיזבאללה בנה אותו במשך שנים בהשקעה איראנית אדירה, הגיע לרמה שחיזבאללה של היום הוא דומה למה שהתחיל איתו חמאס ואולי מתחת לזה. כל זה יחד עם הפעולה המשמעותית שנעשית בחזית, למעשה בכל מקום מקלפים את כל היכולות ואנחנו רואים מה קורה, יש פחד, יש בהלה, יש בריחה, יש שחיקה של ארגון חיזבאללה שהיא בסדר גודל אחר, הארגון הזה לא חווה אף פעם דבר כזה״. ״הפעולות שאנחנו עושים נצפות בכל רחבי המזרח התיכון, כשהעשן בלבנון יתפוגג, באיראן יבינו שהם איבדו את הנכס הכי יקר שלהם – שזה חיזבאללה. היום אנחנו שנה מפתיחת המלחמה, התוצאה שנה אחרי תחילת המלחמה זה שחמאס ארגון מפורק שפועל בפעולות טרור, חיזבאללה ארגון מוכה, שבור, ללא יכולות פיקוד ושליטה, ללא יכולות אש משמעותיות, עם ניסיונות להרים את הראש ובעיקר ללא הנהגה בשום דרג – לא בדרג הפוליטי, לא בדרג הצבאי, לא ביכולת קבלת החלטות ואת זה אנחנו צריכים לנצל כי המטרה שלנו היא להחזיר את תושבי הצפון לבתיהם בביטחון״. ״המשמעות של ביטחון זה שהתושבים ידעו שבצד השני אין משהו שיכול לסכן אותם והפעולות שאתם עושים יאפשרו לנו להחזיר את התושבים לבתים שלהם בבוא העת בביטחון ולשנות את המצב לחלוטין"

15:21 | צה"ל ממשיך לתקוף מטרות טרור של חיזבאללה: בסגירת מעגל מהירה הותקפו משגרים מהם שוגרו רקטות לחיפה כלי טיס של צה"ל תקפו לפני זמן קצר מספר משגרים מהם שוגרו רקטות לחיפה היום. במהלך הלילה, מטוסי קרב של חיל האוויר, בהכוונה מודיעינית של אגף המודיעין, תקפו בביירות מחסן אמצעי לחימה ותשתיות נוספות של ארגון הטרור חיזבאללה. כלי טיס של חיל האוויר, בהכוונת פיקוד הצפון ממשיכים לתקוף בשעות האחרונות מחבלים ומטרות טרור של חיזבאללה בשטח לבנון. בין המטרות שהותקפו: משגרים, מבנים צבאיים של הארגון ועמדות שיגור נ"ט. אמש (ב'), כוחות מחטיבה 646 זיהו מחבלים של ארגון הטרור חיזבאללה נכנסים למבנה בית ספר בכפר טיר חרפא. חיזבאללה השתמש במבנה בית הספר לצרכי טרור, ואף הציב בתוכו משגר שכוון לשטח הארץ. זמן קצר לאחר מכן, כלי טיס של חיל האוויר תקף וחיסל את המחבלים במרחב בית הספר. זוהי דוגמה נוספת לניצול המרחב האזרחי על ידי ארגון הטרור. במסגרת פעילות חטיבה 2 במרחב, הותקפו על ידי מטוסי ומסוקי קרב עמדות תצפית, משגרי נ״ט ועמדות מארב של חיזבאללה

15:10 | מתאם השבויים והנעדרים תא"ל (במיל') גל הירש בכנס הבין-לאומי ללוחמה בטרור: "בעיניי, מתוך הערכת מצבם של החטופים, כעבור שנה אין ספק שכולם כבר מקרים הומניטריים. לנוכח חלוף הזמן, מצבם והסכנה בה נתונים החטופים, מובן שהייתי רוצה להעדיף את השבת כולם בפעימה אחת – כולם במצב הומניטרי ואין זמן. מאמצי משא-ומתן ומהלכים הקשורים במשא-ומתן מתקיימים כל הזמן.".

12:46 | אזעקה כעת בקריית ביאליק

12:43 | אזעקות זרעית, מטח נוסף לעבר קריות והמפרץ: כפר ביאליק, קריית אתא, אושה, רמת יוחנן, חיפה – מפרץ, חיפה – קריית חיים ושמואל, קריית ביאליק, כפר המכבי, קריית מוצקין, ג'דידה מכר, ג'וליס, טל – אל, ירכא, כפר יאסיף, אפק, נשר, קריית ים

12:35 | במטח הכבד לעבר חיפה והקריות שוגרו 85 רקטות מדרום לבנון, נפילות נרשמו במספר מוקדים. בת 71 נפצעה בינוני נזק רב נגר

12:11 | אזעקות ביישובים: שער נעמן, כפר מסריק, עכו – אזור תעשייה, אפק, עין המפרץ, יסעור, ג'דידה מכר, עכו, קריית ים, קריית מוצקין, קריית ביאליק, כפר ביאליק, אזור תעשייה קריית ביאליק, קריית אתא, חיפה – מפרץ, חיפה – קריית חיים ושמואל, נווה שאנן ורמות כרמל, נשר, חיפה – כרמל, הדר ועיר תחתית, חיפה – מערב, טמרה, שפרעם, אילון, ערב אל עראמשה

11:22 | בהמשך לאזעקה שנשמעה בטבריה בשעה 11:10, אנו מעדכנים כי בוצעו 30 שיגורים למרחב טבריה והגליל התחתון. נרשמו שלוש נפילות בשטחים פתוחים. אין דיווח על נפגעים בגוף או פגיעה ברכוש.

11:09 | אזעקה נשמעת בטבריה, כפר חיטים, מצפה, הזורעים, ארבל, קדמת גליל, כפר זיתים, נבי שועייב, לביא

09:25 | אוגדת 'המפץ' (146) החלה אמש (ב') בפעילות קרקעית ממוקדת ומתוחמת בדרום לבנון. אמש (ב'), כוחות אוגדת 'המפץ' (146) בהן חטיבת 'כרמלי' (2) וחטיבת 'אגרוף הברזל' (205) החלו בפעילות קרקעית ממוקדת ומתוחמת בגזרה המערבית של דרום לבנון נגד יעדים ותשתיות טרור של ארגון הטרור חיזבאללה, זאת לאחר כשנה שבה האוגדה ניהלה קרב הגנה בגבול הצפון-מערבי. אוגדת 'המפץ' היא אוגדת המילואים הראשונה שמופעלת בלחימה בדרום לבנון במסגרת מבצע "חיצי הצפון". מפקדת האוגדה תפקדה במהלך השנה האחרונה כאוגדת הגנה מרחבית וכוחותיה גויסו למשימות לחימה שונות בצפון, בעזה ובאזור יהודה ושומרון. הכוחות פועלים כעת בליווי כוחות ארטילריים של עוצבת 'התקומה' (213) וכוחות נוספים, בכדי לחשוף תשתיות אויב ולהשמידן

08:31 | אזעקה נשמעה במנרה

07:57 | אזעקה ביישוב ג'ש, כפר שמאי, מרום גליל, ספסופה, בר יוחאי, אור הגנוז, מירון

07:55 | אזעקות הופעלו בגליל המערבי ביישובים שלומי, יערה, חניתה ומצובה

הלילה: אזעקות בקריית שמונה, כפר בן זמרה, בר יוחאי, ספסופה, מרום גליל ואור הגנוז. אזעקות הופעלו גם באזור קדיתא, ג'ש, צבעון, ברעם

00:29 | אזעקות בראש הנקרה ובצת

00:20 | אזעקות הופעלו ביערה, שלומי, אילון, עבדון ומצובה

00:09 | אזעקות הופעלו בשלומי, חניתה ואדמית

אתמול | אזעקות הופעלו בגוש דן ויישובי השרון, חמישה שיגורים נורו לעבר מרכז. צה"ל תקף בעוצמה בדרום לבנון, הדי הפיצוצים נשמעו לאורך כל הערב עד לחיפה והמפרץ