למרות המחסור האדיר ברופאים, 5 אלף רופאים מהחברה הערבית מנועים מלהשתלב במערכת הבריאות בישראל

מערכת הבריאות הישראלית ניצבת בפני פרדוקס מקומם ומסוכן: בעוד הציבור הישראלי זועק למחסור ברופאים ובצוותים רפואיים, כ-5,000 רופאות ורופאים מהחברה הערבית שסיימו את לימודיהם בהצלחה, ניצבים מחוץ למערכת ללא יכולת להשתלב בהתמחות. פרופ' פהד חכים, מנהל ביה"ח האנגלי בנצרת טוען כי מדובר בכישלון מערכתי מתמשך של מחסור בתקנים, תכנון לקוי והיעדר פתרונות, ולא בבעיה של חוסר יכולת מצד הצעירים המוכשרים הללו.
עוד הוא טוען שמדובר במשבר שניתן היה למנוע, שכן בשנים האחרונות אנו עדים לנהירה מרשימה של צעירים ערבים ללימודי רפואה, המונעים משילוב של ערכי חמלה ואהבת האדם יחד עם רצון ליציבות תעסוקתית, אך עם חזרתם ארצה הם נתקלים בחומה בצורה של מחסור בתקני התמחות ובסטיגמה לא הוגנת כלפי בוגרי חוץ. המצב הנוכחי גורם לרבים מהם לשקול עזיבה של הארץ וזהו אובדן הון אנושי יקר ערך למדינת ישראל המשוועת לרופאים.
