אולגה פלחטי, שבתה נרצחה ונקברה מחוץ לגדר: "אלינה נשרפה, נרצחה כיהודייה". ח"כ פורר: "ביזוי המת, מתבייש בשם המדינה"

קול רגע
מלחמת "חרבות ברזל" | 13.11.23

דיון סוער התקיים היום (ב') בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, דן בנושא זירוז הליכי גיור וזאת בעקבות מלחמת "חרבות ברזל" – במוקד הדיון עלה סיפורה אלינה פלחטי ז"ל בת ה-21 שנרצחה במסיבה ברעים כשהייתה בזמן תהליך גיור. בשל העובדה שטרם הספיקה להשלים את ההליך נטמנה פלחטי מחוץ לגדר בבית העלמין בבית שאן.

יו"ר הוועדה ח"כ עודד פורר פתח את הדיון ואמר: "במשך שלושה שבועות אלינה הוגדרה כנעדרת והמשפחה לא ידעה האם נרצחה או נחטפה. עד שלבסוף הגיעה אליהם הידיעה הטראגית על מותה. אלינה נקברה מחוץ לבית העלמין בבית שאן, בגלל שלא סיימה את הליכי הגיור שבהם התחילה. אנחנו עושים את הביזוי הכי גדול למי שנפל בהגנה על ישראל ולא עומד בתנאים כאלה ואחרים. מי שקידש את אדמת ארץ ישראל בדמו, עלה לכאן ועזב את מקומו בגולה, אני רוצה להיקבר לידו גם אם זה אומר להיקבר מחוץ לגדר. אין ביזוי גדול יותר של המת. חז"ל אמרו ששקולה ישיבת ארץ ישראל כנגד כל התורה כולה. הרבה חיילים שנמצאים בהליך הגיור שואלים עצמם מה אם יקרה לי משהו ו'האם' הזה קורה. יש גידול של 20% בבקשות לגיור ואנו רואים פער בין ההלכה הצבאית לאזרחית. ראיתי מקומות ורבנים שמבינים את הדבר הזה וידעו למצוא פתרונות למי שנרצח בפיגועי איבה".
ח"כ פורר הוסיף: "אלינה נקברה מחוץ לגדר בבית העלמין בבית שאן ואני מתבייש בשם מדינת ישראל ואני מתנצל שכך נהגו בה. זה בדיוק הפוך ממה שלהיות יהודי נתפס בעייני. המטרה בדיון הזה להגיע למתווה שלא יאפשר יותר מקרים שבהם אנחנו הורגים את ההרוג פעם שנייה". 

אולגה אמא של אלינה ז"ל אמרה בקול חנוק: "אני מאמינה באלוהים. הכי כואב לי שבזמן הכי קשה ההתנהגות כלפינו לא הייתה טובה. אלינה נרצחה כיהודייה. אף אחד לא הסתכל לבדוק מי נוצרי ומי יהודי. הילדים שלנו נרצחו ביחד. אני פה כדי שלא נחזור על אותם טעויות. כואב לי. אלינה נשרפה. לא נתנו לי לזהות אותה. לא יכולתי לתת לה חיבוק אחרון וזה כואב. במודעת האבל לא כתבו שאנחנו יושבים שבעה. אמרו שאנחנו מקבלים אורחים". היו"ר פורר הזדעזע מהדברים: "אני מתבייש בשם מדינת ישראל שככה התנהגו בכם".
ח"כ אלעזר שטרן: "אני מתנצל בשם היהדות כולה. זאת לא היהדות שאנחנו חלק ממנה. לא של ילדינו ולא של נכדינו. זאת לא היהדות שלי. זאת יהדות אכזרית וקשה שמרחיקה אותנו מהרצון להיות יהודים גאים. נתקלנו במי שביקשו להיות יהודים וקברו אותם בתוך הגדר. מצאנו פתרונות גם למי שלא גילו דעתם". היו"ר: "אולי צריך להרוס את הגדר".

הרב חיים אמסלם אמר בדיון כי העוול שנעשה גובל בפשע, בשערורייה. "אין תיאור שיכול לתאר את הדבר הכל כך לא נכון הזה". היו"ר פנה אל גל שם טוב מהמשרד לשירותי דת וביקש לדעת מדוע לא נוהגים באזרחים כפי שנוהגים בחיילים. שם טוב השיב: "נושא הקבורה הוא נושא הלכתי". ח"כ פורר הקשה: "צה"ל פועל בניגוד להלכה?" שם טוב: "יש גוף רשמי שנוהג בצורה אחת ויש אחרת. המועצה הדתית בכל יישוב כפופה לרב המועצה המקומית". 
הרב אליעזר שמחה וייס חבר ועדת כבוד המת ברבנות: "הרבנות הראשית קובעת את ההלכה למדינת ישראל. אם המקרים באים אליהם, מוצאים את הדרך לפתור בעיות. אולי זה לא הגיע לפתחו של הראשון לציון ואציע לרבנות שימנו נציג שימצא פתרונות כדי שלא יהיה צער גדול כזה. אני יודע שלא הבדילו בין יהודים ללא יהודים במתקפה האכזרית. אנחנו יכולים לעשות הכל דרך ההלכה". 
היו"ר: "המשפחה של אלינה לדוגמא לא צריכה לחפש פתרונות וזה צריך לרדת מהרבנות הראשית לרבני הערים ומשם עד לכל רב בכל שכונה". וייס: "אז הייתה פאשלה במקום אחד. גורמים לאנשים להרגיש כאילו לא מתייחסים אליהם נכון. כל הזמן אומרים חילול השם ופשע". היו"ר: "פגיעה כזאת אפילו במשפחה אחת היא קשה. אני מבקש שזה הנחייה שתרד מהרב הראשי לכל רב ורב. תציפו סוגיות. ההלכה היהודית יודעת לפתור בעיות". 
הרב עידו פכטר שליווה את משפחתה של אלינה ז"ל אמר לרב וייס כי לדעתו הרבנות צריכה להתנצל בפני אולגה. "כשדיברתי איתה התנצלתי בשם החברה האזרחית. אני לא חושב שחברי כנסת יצליחו לשנות עמדות הלכתיות ואין לרבנות הראשית סמכות על רבני ערים". הרב חיים וייסברג רמ"ח הרבנות בצה"ל אמר כי תופעות כפי שעלו בדיון לא קיימות בצה"ל: "לוחמים ביחד ונקברים ביחד. אין קבורה מחוץ לגדר".