אחרי שמונה חודשים בשבי: שלומי זיו שוחרר בפעילות חילוץ הירואית של צה"ל במחנה נוציאראת

חדר חדשות | 08.06.24

בוקר דרמטי ברצועת עזה: במהלך פעילות של צה"ל במחנה נוציאראת שוחררו ארבעה חטופים משני בתים שונים ברצועה. החטופים ששוחררו שם שלומי זיו, תושב אלקוש בן 41, נועה ארגמני (25), אלמוג מאיר (21) ואנדרי קוזלוב (27). כל ארבעת החטופים נחטפו ממסיבת הנובה בבוקר ה-07.10, כששלומי עבד באבטחת המסיבה. כעת נותרו בשבי חמאס עדיין 120 חטופים.

נזכיר שלמשפחתו של שלומי זיו לא היה שום פרט מידע על מצבו גם לא ממשוחררים שחזרו לישראל במהלך פעימות השחרור הקודמות כשבמהלך החודשים שעברו מאז נחטף סיפרה אחותו, רויטל נשיא על החשש הכבד והפחד שהולך ומתגבר. בראיון שהעניקה נשיא ל"מדברים ברדיו" סיפרה לאחרונה: "בכל יום אנחנו קמים ומכוונים לזה שזה היום האחרון שנספור ומחר כולם בבית וזה מה שנותן לי את הכוח להמשיך במאבק, בין אם זה ברחוב או בכנסת תמיד לשים את זה על סדר היום".

רוזיטה, אימו של שלומי זיו בהצהרה לתקשורת: "החלום שלי התגשם, אני מאחלת לשאר החטופים שהחלום שלהם יתגשם. תודה לבורא עולם, תודה למדינה, לעם, לממשלה ולצבא – רק ביחד נוכל לנצח. בעזרת השם ובעזרת החילים שלנו שאלוהים יחזיר את כולם לשלום בריאים ושלמים. אין לי מילים להודות לכל עם ישראל הלוואי שלכולם יהיו בשורות טובות ושהם יהיו נרגשים כמו שאני מרגישה כרגע".

בהודעת דובר צה"ל שפורסמה זמן קצר לאחר החילוץ נמסר: "במבצע מורכב של צה"ל, שב"כ ומשטרת ישראל (ימ"מ) חולצו הבוקר (ש׳) ארבעה חטופים ישראלים, נועה ארגמני (25), אלמוג מאיר (21), אנדרי קוזלוב (27) ושלומי זיו (40), אשר נחטפו על ידי חמאס לרצועת עזה ממסיבת ׳הנובה׳ ב-7 באוקטובר. החטופים חולצו על ידי לוחמי שב"כ וימ"מ משני איתורים שונים במבצע בלב נוציאראת. מצבם הרפואי תקין והם הועברו להמשך בדיקות רפואיות במרכז הרפואי 'שיבא' תל השומר. כוחות הביטחון ימשיכו לפעול בכלל המאמצים להשבת החטופים".

במהלך האירוע נפל גיבור ישראל פקד ארנון זמורה ז"ל, מפקד ולוחם בימ״מ. הוא נפצע באורח אנוש במבצע החזרת החטופים הבוקר בעזה בבית החולים נאבקו על חייו אך כעבור שעה קלה נאלצו לקבוע את מותו.

מפקד משמר הגבול, ניצב בריק יצחק התייחס לפעילות הימ"מ: "לוחמי הימ"מ – היחידה המיוחדת ללחימה בטרור של משמר הגבול, פעלו הבוקר בשטח רצועת עזה להשבתם של ארבעת החטופים הביתה. היחידה פעלה בזכות מודיעין איכותי ולאחר תכנון מבצעי מוקפד ויסודי שאפשר את הצלחת המבצע יחד עם שב"כ וצה"ל. לוחמי היחידה, שבלמו את מתקפת הטרור ב7.10 ולפני מספר חודשים חילצו חטופים חיים ברפיח, עשו זאת שוב הבוקר – במקצועיות, בנחישות, תוך סיכון חייהם. הלוחמים הגיבורים שלנו פעלו הבוקר תחת אש כבדה ולחמו למול מחבלים ארורים. את לוחמי הימ"מ לא ניתן לחשוף – אבל חשוב שעם ישראל ידע שיש לו על מי לסמוך – לוחמים אמיצים וערכיים ששמים את ביטחון המדינה ואזרחי ישראל בראש מעייניהם. ברגשות מעורבים, אנו מבשרים שחולצו ארבעה חטופים בחיים, אך גם נפל מפקד צוות בימ"מ – פקד ארנון זמורה ז"ל במהלך הלחימה למול המחבלים במבצע. ארנון ז"ל, התגורר בשדה דוד, בגיל 36, נשוי ואב לשניים, היה מהלוחמים שלחמו בגבורה עילאית ב7.10, בין היתר ביד מרדכי בקרב בו נבלמו עשרות מחבלים מלהתקדם צפונה, ובמבצעים נוספים רבים לסיכול טרור, ובפעילותיו, הגן על מדינת ישראל. בשם משמר הגבול, אני משתתף בצער המשפחה. מג"ב ילווה את משפחתו לעד".

מבצע ארנון: הרמטכ״ל, רב-אלוף הרצי הלוי שוחח עם מפקד הימ״מ, תנ״צ ח׳ בסיום המבצע המורכב, והביע את הערכתו הרבה על פעולה אמיצה ונחושה של לוחמי היחידה במבצע החילוץ ולאורך כל המלחמה. הרמטכ״ל ומ׳ הימ״מ סיכמו כי המבצע ייקרא בצה״ל ״מבצע ארנון״ כאות הוקרה לעשיית היחידה במלחמה ולהקרבתו של ארנון. ארנון ז״ל, לוחם וקצין אמיץ וערכי, בן 36, הותיר אחריו אישה ושני ילדים. הוביל בשבעה באוקטובר את הקרב בצומת יד מרדכי, תוך חיסול עשרות מחבלים ומנע בכך חדירה של המחבלים צפונה. לאחר מכן המשיך ונלחם בקרב בבסיס נחל עוז ובבארי. ארנון ז״ל היה בכוח שפרץ לדירה בה הוחזקו החטופים שהוחזרו ארצה, נפצע קשה במהלך היתקלות ונפטר בבית החולים.

שר הביטחון, יואב גלנט התייחס גם הוא: "נועה, אלמוג, אנדריי ושלומי, כמה טוב שאתם איתנו. בפעילות מבצעית הירואית, לוחמינו הצליחו לשחרר משבי החמאס ארבעה חטופים ולהשיבם הביתה, לישראל. עקבתי אחר המבצע המורכב מחדר הפיקוד- כוחות צה״ל, שב״כ וימ״מ פעלו באומץ לב, תחת אש כבדה ועמדו במשימתם בגבורה. מערכת הביטחון תמשיך להילחם עד להשבתם של 120 חטופינו, ותפעל לשחררם בכל הזדמנות".

מנהל המרכז הרפואי לגליל בנהריה, שבו עובדת אימו של שלומי שלח הבוקר הודעה לעובדים ובה כתב: "מכובדיי עובדי המרכז הרפואי, יש רגעים בהם אין יכולת להרבות במילים. ברוכים השבים: נועה ארגמני, אלמוג מאיר, אנדריי קזלוב, שלומי זיו – בנה של רוזיטה שלנו!!!! ברכות והתרגשות לכולנו, רגע חשוב ומשמעותי לכולנו. בברכה, פרופסור מסעד ברהום, מנהל המרכז הרפואי וההנהלה".

צילום: דובר צה"ל

כעת, לאחר שחרורם של החטופים נותרו עוד 120 חטופים בשבי חמאס.

שר הביטחון יואב גלנט: "חזרתי מחמ"ל המבצעים בפיקוד על המבצע שחילץ את ארבעת החטופים מרצועת עזה. זה אחד המבצעים ההירואיים, המרשימים ביותר שראיתי לאורך 47 שנותיי במערכת הביטחון. כוחות צה"ל, ימ״מ, שב"כ עשו פעולה שאין למעלה ממנה – נועזות, תכנון מבריק, ביצוע שאין למעלה ממנו באומץ לב ובנחישות, וכל זה בשיתוף פעולה הדוק בין כל זרועות מערכת הביטחון – בין צה״ל, לימ"מ, לשב"כ, כאילו הם יחידה קטנה אחת. הלוחמים שלנו גילו אומץ לב שאין דומה לו, תחת אש תופת במקומות הקשים ביותר בלב מחנה פליטים  באמצע היום. לא זכור לי שעשינו הרבה דברים כאלה, בעוצמה הזאת ובשיתוף הפעולה ובהצלחה הזו״. ״זו העת להודות למי שמוביל את מערכת הביטחון בצה"ל, בשב"כ ובימ"מ. אני רוצה במיוחד להביע את הערכתי לרמטכ"ל, רב אלוף הרצי הלוי, שמנהיג את המערכת הצבאית ביד רמה, בנסיבות קשות ביותר ומצליח לעשות את זה בצורה מרשימה ביותר, למרות מחאות, תקיפות פוליטיות ודברים נוספים – זוהי מנהיגות תחת אש והיא נעשית ברמה הגבוה ביותר. הערכתי הגבוהה מאוד לראש השב"כ, למפקד הימ"מ על הדרך שבה הובילו, הנהיגו כל אחד בנסיבות המורכבות שבה היחידה שלו והמערכת שלו עובדת. יש לנו על מי לסמוך ויש לנו במה להתגאות. אנחנו נעשה כל מאמץ על מנת להשיב את כל חטופינו אל בתיהם. שחרור החטופים היא לא רק הצלחה מבצעית מרשימה בכל קנה מידה, אלא גם הזדמנות לממש את מטרות המלחמה".

יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ: "הלב מתמלא מחזרתם של נועה, אנדריי, אלמוג ושלומי. אני מבקש לשבח את לוחמי צה"ל, הימ"מ והשב"כ על המבצע המורכב, האמיץ, שתוכנן בקפידה ובוצע באופן מעורר השראה. גם היום ליבי עם כל משפחות החטופים, אנחנו מחויבים לעשות הכל כדי להשיב אותם הביתה".