בלתי נתפס: כך ניצלו חייהם של צעירים ממסיבת המוות

שלומי ברטלר | מלחמת "חרבות ברזל" | 16.10.23

שבוע אחרי מסיבת הטבע בסמוך לקיבוץ רעים שהפכה למסיבת טבח שבה נרצחו מאות מבלים, מתחילים הניצולים לספר את סיפורם. אחד מהניצולים מהאירוע הקשה הוא שקד ירושלמי, ממבוא חמה ומי שהיה אחד ממפיקי המסיבה סיפר שלומי ברטלר בתוכנית "מדברים ברדיו": "אנחנו מנסים לחזור לשגרה, אני חוזר לאט לאט לעבוד אחרי שבוע קשה מאוד של לוויות וביקורים בשבעה של חברים שנרצחו. מבחינתנו הזמן עצר מאז יום שבת. נסעתי עם חברים והבת זוג למסיבה היינו כ-15 אנשים שכולם הצליחו לחזור הביתה בשלום. אני הגעתי יחסית מוקדם כי הייתי חלק מההפקה ואנשים זרמו למסיבה. היו כ-3000 אנשים במסיבה וכולם חיכו לרגע השיא ב-3:00 בבוקר ונערכים לפסטיבל מהגדולים שיש בארץ וכולם נהנים עד שמגיע 6:30 בבוקר. בהתחלה לא הבנו את הסיטואציה חשבנו שזה רק טילים ואז נופל האסימון שזה משהו יותר משמעותי. המשטרה סגרה את המוזיקה והתחיל הכאוס כשעוד לא ידענו שיש גם אירוע של חדירת מחבלים. חברה שלי הייתה בהתקף חרדה וברחנו דיי מהר מהאירוע אבל דווקא מי שנשאר בשטח הצליח להיחלץ כי לא תפסו אותו על הכביש ששם היה הטבח. מחוץ למסיבה נרצחו יותר אנשים ממה שהיה בשטח המסיבה עצמו".

"תוך כדי עליתי עם כרמל חברה שלי וחבר נוסף לרכב ואז הגיעו מחבלים על אופנועים כשהם באים מולי 50 מטר ממני ונסעתי לעברם חטפתי 4 כדורים ברכב ובנס אף אחד לא נפגע, פרססתי מהמקום ונמלטתי לכיוון השני. ראיתי ג'יפ צבאי הגעתי אליו נסער והם לא הבינו על מה אני מדבר איתם הם עוד לא קיבלו שום דיווח. המחבלים 5 דקות מהבסיס והם עדיין לא קיבלו שום דיווח. הגעתי לש"ג של בסיס רעים אמרתי לו שיש מחבלים והם בדרך לפה הוא ביקש שאשר בחוץ ואמתין במיגונית בחוץ כי הוא חשב שאנחנו רוצים להתחבא מהרקטות. מרחוק ראינו את המחבלים על האופנועים נוסעים ישירות לבסיס וכבר התחלנו לספוג ירי ורק אז החיילים דרכו נשק והתחילו לירות לעברם. נכנסו 4 רכבים לבסיס בכל הרכבים היו פצועים מהאירוע במסיבה. אני ביקשתי נשק כדי לסייע ולא נתנו לי והוכנסו 15 אנשים לחדר של הגששים בלי מיגון במבנה יביל בלי אף אחד שיגן עלינו כשאנחנו בתוך בסיס. היו שם קרבות ירי קשים מאוד וכששחררו אותנו ראינו חלק מהחיילים שפגשנו בכניסה שכבר נורו למוות. בשלב מסוים המחבלים השתלטו על הבסיס, אנחנו היינו בחדר 9 שעות עד 15:00 בצהריים הגיעו לחלץ אותנו. כל אותו הזמן המחבלים מסתובבים בבסיס ניסו לפתוח את הדלת שהייתה נעולה. היה לנו נס שהם לא נאבקו כדי לנסות להיכנס, שמרנו על שקט עם צמרמורת כי אם מישהו היה פוצה פה כולם היו נרצחים".

כשצה"ל נכנס איך אתם מבינים שזה כוחותינו?

"הם גם צעקו בעברית וגם לבשו מדים של צה"ל, שעתיים היו קרבות ירי קשים בבסיס ובשלב מסוים אחד הנוכחים שהיה איתנו בחדר קיבל החלטה שהוא מציץ בחלון ואז הוא ראה את החיילים שלנו ואז הגיעו לחלץ אותנו. אני בטוח שחלק מהכדורים שפגעו במבנה שהיינו בו היו חלק מהכדורים של החיילים שלנו ואחרי שיצאנו זה נראה כמו כאוס מוחלט בבסיס".

"בשעה 1:00 בלילה אז הגיע מג"ד לבסיס והחליט שהוא מוציא אותנו מהבסיס לש"ג בדקנו שהרכבים תקינים והתחלנו לנסוע צפונה. ההורים שלנו כבר היו בצהריים ואחים שלי ונציגי משפחה נוספים יצאו לחפש אותנו בשטח המסיבה וחילצו עשרות אנשים שנפצעו".


במסיבה הייתה גם רחלי נחמיאס, שסיפרה: "מעולם לא תארתי לעצמי שיגדירו אותי כשורדת. הגעתי למסיבה עם הבן זוג שלי עידו וכרגיל הקמנו דוכן לבגדים ותיקים, אלה מסיבות שאנחנו לא מפספסים. בדרך כלל אימא שלי מגיעה איתי למסיבות האלה ולמזלנו הפעם היא לא הייתה. היינו כמעט כל הצעירים מהקיבוץ במסיבה ואז בסביבות 6 וחצי כשחזרתי מרחבת הריקודים לדוכן התחלנו לשמוע שיגורים. היינו נאיביים ובטוחים שזה זיקוקים שההפקה עושה כשהבנו במה מדובר התקשרתי לחברים שלי והחלטנו לנסוע למרכז להוריד לחץ ואז לחזור לצפון. התחלנו לברוח מהמקום וראיתי בדרך חברים שלנו שאמרו ששוטרים מסובבים את הרכבים כי נפל פצמ"ר על רכב. הבנו שאנחנו כלואים על הכביש וכשהתחיל צבע אדום נכנסנו למיגונית. בשיחה עם חברים סיפרו לנו שיש מחבלים ושהוא נפצע ונמצא בדרך לסורוקה, הוא הפציר בנו שנברח כי הם בדרך אלינו".

"היינו במיגונית מחוץ לעלומים במשך שעתיים וחצי ולמזלנו היינו המיגונית היחידה שלא פגעו בה, מולנו הייתה מיגונית שספגה שני רימונים. היה לחץ גדול ובן זוג שלי הרגיע אותי שהכל יהיה בסדר אבל כל זמן פחדנו שמישהו מהם ייכנס וימצא אותנו. אחרי כמה שעות הגיע חייל ואיש כיתת כוננות לחלץ אותנו, נכנס אדם עם חולצה לבנה ונשק שפשוט הציל אותנו וחילץ אותנו משם והלוואי שנזכה לפגוש אותו כדי להגיד לו תודה ולחבק אותו".

האירוע הזה יגרום לך לחשש לצאת בעתיד למסיבות?

"בהתחלה אין ספק שזה יהיה טריגר, אבל אנחנו לא ננוח עד שנרקוד על האדמה הזאת לזכרם. הם לא מתו לחינם, אנחנו ננציח אותם בכל אירוע בארץ ובעולם"