"ברור לנו שיום יבוא ויקרה פה משהו, זה רק עניין של זמן"

חיים הכט | מדברים ברדיו | 07.01.24

עוד לילה סוער עבר על יישובי סמוכי הגבול בגלבוע שהתעוררו לקולות קרב. צה"ל פעל הלילה בג'נין כפי שעושה במהלך החודשים האחרונים למעצר מבוקשים אלא שבניגוד ללילות הקודמים הפעם עלה אחד מרכבי הכוח הצבאי על מטען גחון והפוצץ. כתוצאה מהאירוע הקשה נפלה סמ"ש שי גרמאי ז"ל בת 19 בכרמיאל ונפצעו עוד שלושה חיילים אחד מהם הוגדר קשה ושניים קל.

בהודעה שפורסמה הבוקר נמסר כי כלי טיס חיסל חוליית מחבלים שהשליכה מטענים וסיכנה את הכוחות לוחמי מג"ב וצה"ל שביצעו הלילה במחנה הפליטים ג'נין שבחטיבה המרחבית מנשה פעילות מבצעית לסיכול טרור. במהלך הפעילות רכב מבצעי של מג"ב נפגע ממטען שהוטמן בציר, בעקבות כך נפצעו שלושה לוחמי מג"ב. הפצועים פונו לקבלת טיפול רפואי בבית החולים רמב״ם".

סמ"ש שי גרמאי ז"ל

מיד לאחר הפינוי של הפצועים, שנעשה תחת אש כבדה, מסוק קרב של צה"ל סייע מהאוויר באש לחילוץ וירה לעבר מרחבים חשודים. בנוסף, כלי טיס תקף מהאוויר חוליית מחבלים שהשליכה מטענים וסיכנה את כוחותינו, חוסלו מספר מחבלים.

יו"ר מושב רם און, זיו בן יהודה, סיפר היום על האירוע הקשה: "היה פיצוץ חזק מאוד, אבל זאת שגרת חיינו בתקופה האחרונה. אנחנו חיים את זה בצורה אינטנסיבית ויום יומית ומאוד חוששים. הצבא עובד חזק בגזרה אבל זה משפיע עלינו ביום יום, כיתת הכוננות מאוד פעילה 24 שעות ביממה ומאוד חוששים מהיום שאחרי. הרי בשלב מסוים מוד המלחמה ייגמר ואנחנו שואלים את עצמנו איפה נהיה ביום הזה. עד היום יש  אנשים שמטיילים ליד הגדר, אתמול, במהלך השבת, הגיעו כמה נערים לטפס על הגדר ועד שמגיע הסיור הם יורדים והמטרה שלהם היא ברורה הם רוצים לבדוק זמנים כמה זמן לוקח לצה"ל להגיע. אנחנו מבינים שאלה נערים ששולחים אותם למטרה הזאת והם לומדים מה קורה מעבר לגדר ומסיקים מסקנות איך הם יפעלו ביום שהם ירצו לפעול".

מושב רם און

אתה מזהה בהלה אצל התושבים ביישוב?

"בוודאי, כל יום באים אנשים מודאגים, אנחנו מנסים לייצר ביטחון בקהילה אבל אנשים בחדרה נבנו פה 8 ממ"דים בתקופה האחרונה שמעידים היום על רצון לבנות מקום להסתתר בו ופחות לטילים. לשמחתנו רם און זה מושב של אנשים חזקים שנלחמו על המקום ולא אין גל עזיבה אבל יש הרבה חרדות ופחד. אנחנו בעיקר רוצים לשמוע מה תהיה המדיניות".

"ברור לנו שיום יבוא ויקרה פה משהו, זה רק עניין של זמן עד שמישהו יצליח, עד שמישהו יחליט שהוא רוצה לפעול. זה יקרה לנו מתישהו ולכן אנחנו שומרים ולא מוותרים וזה מפחיד. הילדים מפחדים אבל אנחנו מנסים לשמור על שגרה וחיים נורמליים ומקווים שמישהו יתעשת וייפול האסימון ודברים ישתנו".

גורם ביטחוני מדבר איתכם?

"אף אחד, אנחנו אפילו לא יודעים מה תהיה גודל כיתת הכוננות בעתיד. עד היום היו 9 אנשים האם זה יגדל? האם הצו 8 נגמר? הכל בערפל ואנחנו לא מרגישים נוח ללחוץ בסיטואציה שיש היום. אנחנו כרגע מיישרים קו עם מה שיש, הציבור נרתם ואנשים לא עובדים לטובת זה. כמו שנראה צריך שיהיה פה כוח צבאי באופן קבוע כמו שקורה כרגע, אנחנו צריכים וודאות שזה יימשך ושישקיעו פה בטכנולוגיה כמו שצריך באיזשהו מכשול. ההיסטוריה מראה שבישראל עד שלא קורה משהו לא עושים יותר מידי ואני מקווה שמה שקרה יטלטל את מי שצריך".