יהונתן גפן הובא למנוחות. בנו, אביב: "היית הגיבור שלי האהבה הכי עצובה שלי"

שלומי ברטלר | 21.04.23

מאות מלווים בשעה זו את גפן למנוחות לאחר שהלך לעולמו ביום רביעי האחרון. בין הנוכחים נשיא המדינה לשעבר, רובי ריבלין, הזמרת דפנה ארמוני וחברו הטוב דיוויד ברוזה גם יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, ח"כ אפרת רייטן, שרת המשפטים וח"כ לשעבר איילת שקד, נורית גלרון, דפנה ארמוני, פיטר רוט, ריקי גל.

בנו של גפן, אביב גפן, הקריא קדיש וספד: "המוות הוא דף ריק. היה שם הרבה אני ואתה ושדים שעמדו בנינו. היית הגיבור שלי האהבה הכי עצובה שלי. התגעגעתי אליך מהיום שנולדתי, אתגעגע אליך עד יום מותי".

זורלה בצר, אחותו של גפן ספדה לו: "הקלישאה המתבקשת היא להגיד 'צר לי עליך אחי יהונתן', ואכן הוא אחי לנצח, אחי הבכור. כיניתי אותו אחי הבכור, אין מילים שיתארו את התחושה המחניקה. קיבלנו אגרוף לבטן ואין אוויר. רק לפני שבועיים חגגנו את פסח כולנו יחד עם המשפחות המתרחבות".

אחותו של גפן, ענת: "אני פשוט לא מאמינה שאני באירוע ההזוי הזה. היית מספר לי סיפורים מצחיקים וכתבת לי ספר שירים וסיפורים. יהונתן, היית לי אח יחיד ומיוחד, מצחיק וחכם עם עקרונות עקרוניים מאוד. יהונתן, בא לי רגע לחבק אותך, כמו שכתבת לי ש'אני וענת הולכים יד ביד'. אני כל כך שמחה שאתה אח שלי וכל כך אוהבת אותך".

לפיד בלוויה

נולד בנהלל בשנת 1947, למשפחה מיוחסת: נין לרב שם טוב גפן, ואחיין למשה דיין. הוא התגייס לצנחנים, שם שירת כקצין, וכבר בתקופת שירותו הצבאי הוציא את ספרו הראשון: "שירים שענת אוהבת במיוחד", שהוקדש לאחותו בת הארבע. לאחר שחרורו מהצבא בשנת 1971 עלתה ההצגה הראשונה שכתב  "קרחת". גפן היה משורר, סופר, מחזאי וסטיריקן. הוא גידל דורות שלמים עם ספר שירי הילדים "הכבש השישה עשר". השירים שכתב גפן לאורך הקריירה שלו בוצעו על ידי כמה וכמה אומנים מובילים בישראל – ביניהם אריק איינשטיין- "כשאת בוכה את לא יפה", "דון קישוט", צביקה פיק- "אין מדינה לאהבה" ואריאל זילבר- "ישראלים מצחיקים" .הוא הותיר אחריו את שלושת ילדיו שירה, אביב ונטאשה. בתו שירה פרסמה את תמונתו בחשבון הפייסבוק שלה וכתבה, "חושך נפל על הרחוב. לילה-טוב"

ריבלין בלוויה

בין שיריו הנודעים אפשר למנות פזמונים כגון "מקום לדאגה", "הנסיך הקטן", "הילדה הכי יפה בגן", "יהיה טוב", "אין מדינה לאהבה", "שיר לשירה", "אתם זוכרים את השירים", "פחות אבל כואב", "לוקח ת'זמן", "בלדה לנאיבית", "איך שיר נולד", "יכול להיות שזה נגמר", "אני אוהב שוקולד", "גן סגור", "אחינועם לא יודעת", "יונתן סע הביתה", "שיר בן ערביים", "ככה את רצית אותי", "כשאת בוכה את לא יפה", "להיות לבד", "האהבה שלי היא לא האהבה שלו" ועוד רבים. הוא אף תרגם לא מעט שירים מצליחים, בהם "טמבל" של ולדימיר ויסוצקי, שירי "האישה שאיתי" ועוד.

בין ספריו המוכרים ניתן למנות את "אישה יקרה" שכתב על יחסיו עם אמו, "חומר טוב" על קשריו עם חבורת "לול", ובמיוחד "הכבש השישה-עשר", הנחשב לאחד מספרי הילדים האהובים ביותר בישראל, שהופק גם לתקליט מצליח מאוד בהשתתפות יוני רכטר, יהודית רביץ, דיוויד ברוזה וגידי גוב.