דו"ח עמותת "יוזמות אברהם": החשש – עד סוף השנה מספר הנרצחים יחצה את גבול ה-200

רותם אטיאס | 03.07.23

האלימות בחברה הערבית: בנצרת נרצח אתמול עבד אלקאדר אלג'ואד בן 20 לחייו. הוא נורה למוות בזמן ששהה בעסק לשטיפת כלי רכב בעיר. מותו נקבע בבית החולים האנגלי בעיר לשם פונה. כוחות שיטור שהגיעו למקום פתחו בחקירה והחשד הוא לרצח במסגרת סכסוך משפחות הפשע בכרי וחרירי. אלג'ואד הוא הנרצח ה-112 מאז תחילת השנה.

הרצח אתמול בנצרת מגיע כמה שעות לאחר פרסום דו"ח חצי שנתי של עמותת יוזמות אברהם שמעלה נתונים מדאיגים על אירועי הרצח ביישובים הערבים. ההערכה של מחברי הדו"ח היא שבמידה וקצב האירועים יימשך – עד סוף השנה יגיע מספר הנרצחים לשיא של כל הזמנים של יותר מ-220 בני אדם. מהדו"ח עולה כי בחצי השנה האחרונה עלה מספר הנרצחים בחברה הערבית ב-134 אחוזים לעומת החציון של השנה שעברה אז נימנו 47 קורבנות לעומת 112 השנה. מפילוח המקרים עולה כי 100 מהנרצחים הם בני 30 ומטה וב-90 אחוז מהמקרים הנרצחים נורו למוות. בין הקורבנות 7 נשים. עוד עולה מהנתונים כי 42 אחוזים מהנרצחים הם מאזור הגליל. היישובים עם מספר הקורבנות הרב ביותר הם נצרת עם 10 נרצחים. הקורבנות הצעירים ביותר היו בני שנה ושנתיים במותם, והמבוגר ביותר היה בן 71, תושב כרמיאל שנרצח בשבוע שעבר בבענה. החודשים מאי ויוני היו המדממים ביותר בשנים האחרונות עם 25 קורבנות בכל חודש.

מיוזמות אברהם נמסר כי "שנת 2023 היא שנת שיא של פשיעה ואלימות בחברה הערבית. כל הקורבנות האלה הם תולדה של פשיעה ואלימות שמשגשגות במקום שבו המדינה אינה נוכחת. עיקר הבעיה בעת הזו טמון בגישתו של השר הממונה, שאינו רואה שליחות בהגנה על חייהם של הפלסטינים אזרחי ישראל, לא שם לנגד עיניו את השמירה על זכויות הפרט והאזרח, ומסיבות אלה ואחרות, סובל מחוסר אמון חריף מצד האנשים שעליהם הוא אמור להגן. השר לביטחון לאומי לא מטפל בנושא באופן רציני ומקצועי. הוא אינו ממשיך את התהליכים החיוביים שהחלו בשנה שעברה, אינו פועל לחזק את המשטרה ואף בלם את חבילת החקיקה שהוכנה כחלק מתוכנית "מסלול בטוח", שתסייע לגורמי אכיפת החוק לעצור את הפושעים, במקום זאת, הוא מפריח פתרונות קסם פופוליסטיים, מתנער מאחריות ובמופת של הפקרות מפריט את המשטרה בפועל כשהוא קורא לאזרחים לשאת נשק אישי. לא המשמר הלאומי, לא מעצרים מינהליים ולא הכנסת שב"כ יעבדו, אלא רק יחלישו את הביטחון האישי של כל האזרחים בישראל, ובראשם של האזרחים הערבים, שביטחונם האישי ממילא ירוד עד לא קיים. אין לו תוכנית, אין לו יכולת, אין לו רצון. הפעולה הראשונה שעל ראש הממשלה לנקוט בה היא מינוי פרויקטור מקצועי לנושא. כל יום שבן גביר נשאר בתפקידו הוא יום שבו ביטחוננו האישי מופקר."