"היה לי ברור שכקצין נצר יהיה הראשון בחזית וזה עלה לו בחיים"

ירין דורון | ישראל במלחמה | 31.01.24

אבל כבד ירד אתמול על היישוב מסד ובית הספר כדורי עם היוודע על נפילתו של רב סרן (במיל') נצר שמחי בן היישוב והוא בן 30 בנופלו. נצר, התחתן לפני כמה חודשים וטס לירח דבש בתאילנד, ב-7.10 הוא שמע על המלחמה עצר את החופשה וחזר לארץ.

זמן קצר אחר כך הוא כבר נלחם ברצועת עזה, אתמול הוא נפגע בצפון הרצועה מטיל RPG, נפצע קשה וזמן קצר אחר כך נפטר מפצעיו. בתפקידו האחרון שירת כקצין לוחם בגדוד 87 בחטיבת המחץ (14).

חברו הטוב, גיא הלרמן ספד לו היום בשיחה עם ירין דורון: "אנחנו חבורה גדולה, יחד מילדות ונצר היה עמוד תווך משמעותי בחבורה שלנו. הוא היה בן אדם של מעשים, לא היה אומר סתם דברים – הוא היה עושה. כשפרצה המלחמה הוא היה בירח דבש בתאילנד, הוא שמע שם על מהלחמה והחליט לעצור הכל ולהגיע. הוא גדל במשפחה כל כך ישראלית וערכית והיה ברור שהוא יעשה מה שצריך בלי להתלבט, שהוא לא ידאג לעצמו אלא לזולת. באחד הימים השגנו תרומה ודיברתי עם נצר והוא הזהיר אותי שהוא אחרון "בשרשרת המזון" ושאני אדאג למי שצריך. הוא היה קופא מקור בשטחי הכינוס וידעתי שלא משנה מה אני אביא לו הוא לא ייקח. הוא היה יושב בשקט בקור רוח ומוציא את המילה האחרונה והמדויקת".

היה ברור שהוא עוזב ירח דבש וחוזר למילואים?

"אנחנו פשוט חבורה כזאת שכולנו התגייסנו למילואים, זה לא משהו שהוא שונה מהנורמה. גם אני חזרתי ב-6.10 מירח הדבש שלי ישר למלחמה והפחד הכי גדול שלנו היה שזה יפגע במרקם, בחבורה שלנו. פחדנו שאחד מהחברים לא יחזור".

"אתמול ישבנו בבית המשפחה וחיכינו שיעירו אותנו מהחלום הרע הזה. אימא שלו אמרה שאנחנו זה מה שנשאר לה ממנו וביקשה שנשאר איתה והיה לנו ברור שאנחנו עכשיו משפחה אחת גדולה ונעשה מה שצריך כדי להנציח אותו. היינו מכדורי ביחד, עברנו לתל אביב ביחד, טסנו לדרום אמריקה לטייל יחד כל 15 החברים, התכנסנו בפרו ולנצר היה תפקיד בטיול הוא היה הראש של החבורה, אם היינו צריכים להשכיר רכב הוא דאג לזה ואם היינו צריכים לדאוג ללינה הוא זה שארגן מקום. היה לי ברור שכרב סרן הוא יהיה הראשון בחזית והראשון לעזור וזה עלה לו בחיים".

מה אתם יודעים על האירוע שהוביל לנפילתו?

"ממה שאנחנו יודעים טיל נ"ט פגע בטנק שלפניו והוא לא יכול להישאר בטנק שלו ויצא כדי לעזור ואז ספג ירי. הוא הוטס לבית חולים אבל נקבע מותו".

ספר על החזרה שלך לארץ מירח הדבש

"נחתתי ב-6.10 מדרום אפריקה, מקום שאני לא אחזור אליו בחיים, וזה מדהים איך מחודש של שמחה וחגיגות הגענו לשבוע שאנחנו בוכים בו ונפרדים מחברים שהיו ואינם וזה לא נגמר".

מתי הייתה השיחה האחרונה ביניכם?

"עשינו חנוכת בית לפני שבועיים ונצר לא הגיע כי הוא נשאר בצבא. באותו ערב הוא כתב לי שהוא מצטער שלא הגיע וביקש סרטון מהדירה החדשה כי הוא רוצה להתרגש איתנו. אמרתי לו שאני לא מוכן לשלוח לו סרטון כי אני רוצה שהוא יגיע ולראות בעצמו, ביקשתי שישמור על עצמו שלחתי 2 לבבות וככה זה הסתיימה השיחה".