"הילד שלי נהרג בשביל המדינה ולא הפקיר את החברים שלו בשטח"

חיים הכט | מלחמת "חרבות ברזל" | 11.10.23

סרן רז פרץ מעפולה נפל בלחימה בדרום כבר בשעות הראשונות של הקרב. בתפקידו האחרון היה רז מפקד פלס"ם בגדוד 51 ולחם במחבלים באומץ רב והציל חברים וחיילים רבים. חנן פרץ, בן דודו של רז פרץ ז"ל סיפר: "עם רז נותק הקשר ביום שבת בבוקר בסביבות 7 אחרי שהוא הספיק לדבר עם אבא שלו וסיפר לו שטובחים אותם במוצב באש כבדה. הוא אמר שהכל יהיה בסדר ולא ידאג ורוני ביקש ממנו לשמור על עצמו. כל המחבלים נכנסו דרך המוצב שרז היה בו בכיסופים, לדברי כל החיילים כ-100 בערך כולם היו חמושים ופתחו באש כבדה".

"כשהתחילה האש רז הבריח את כל החברים שלו לכיוון המיגונית, הוא ניסה לעצור ואת המחבלים, תפעל את האירוע מהתחלה עד הסוף. זרקו עליהם רימונים ומטענים ובאומץ ענק הוא לקח את הרימונים והמטענים שלא התפוצצו והשליך אותם חזרה לעבר המחבלים. יש כעס והרבה מאוד תחושות מעורבות".

סרן פרץ היה אמור להינשא בקרוב לחברתו נועם: הם היו מאורסים כבר כמה חודשים. החתונה הייתה אמורה להיערך בחודש מרץ הקרוב. מהיום שהודיעו לנו שהוא נפל אנחנו מקבלים עשרות טלפונים והודעות מחיילים ופקודים שהיו איתו מספרים על הגבורה שלו. אין פה עין אחת שנשארת יבשה, אנחנו גאים בו ואם לא רז היו יותר הרוגים. בזכותו יש המון חיילים שחזרו למשפחות שלהם ואני מצדיע לו על זה"

הוא חלם על קריירה צבאית?

כל מה שהוא עשה בחייו הוא עשה בצורה הכי טובה שיש, רז אהב מוזיקה ולתופף, אהב לנגן ועדיין בחר ללכת לקריירה צבאית. הוא סיים את חייו בעוז וגבורה גדולה. כולם אהבו אותו".

רז פרץ ז"ל

בבית שאן בוכה העיר על מותו של אלרואי בן שטרית, בנו של ראש העיר לשעבר רפי בן שטרית. הוא נפל בקרבות בדרום ולאחר מספר ימים שבני המשפחה שהוגדר כנעדר קיבלה המשפחה את השורה הקשה.

האב, רפי בן שטרית: "הבשורה קשה. לאבד בן, בן יחיד לארבע אחיות, לוחם יפה תואר, חכם מוכשר וביישן. גיבור ישראל, גיבור של אבא ואמא. זה כואב מאוד אבל אנחנו חזקים. זה בלתי נתפס המציאות של המדינה בימים האלה ואנחנו מקריבים את הקורבן הזה על תקומת מדינת ישראל. מלחמת העצמאות שלנו עדיין לא הסתיימה. זה כאב עצום, בלתי נסבל. איבדנו פרח. הוא היה יועץ סתרים שלי, היה כיף לדבר איתו, חד כתער ויחד עם זאת מאוד צנוע. לא דיברנו הרבה על החלומות שלו אבל הוא יכל להגשים כל דבר שהוא היה רוצה לעשות. לא רציתי שילך לחיים הציבוריים אבל ראיתי אותו דמות שמקרינה, עם ערכים ונתינה אין סופית. דיברנו במהלך חופשת סוכות, הוא היה בבית מספר ימים ודיברנו על החברים שלו והשירות הצבאי והתוכניות הפוליטיות שלי. הצוואה הגדולה ביותר שלו ושל החברים שלו זה לאחד את העם לא רק בעיתות משבר ומלחמה. היו מחדלים ויהיו זמן לועדות חקירה אבל עכשיו צריך לנצח כי כבודה שלה אומה הושפל".

אלרואי בן שטרית ז"ל

הבשורות הקשות הגיעו גם לכפר ברוך שבן היישוב סמל שלו ברנס נפל בקרב בדרום, הוא היה לוחם גולני בגדוד 13 וחזר כדי להציל חבר שנפצע אז נורה למוות.

אווה ברנס, אימו של שלו: "ממה שאנחנו יודעים עשרות מחבלים נכנסו למוצב, ושלו חילק לחברים שלו הלוחמים מחסניות והם לחמו בגבורה במחבלים. הילד שלי גיבור ישראל, חבר שלו התקשר אלינו וסיפר לי שהוא בחיים בזכות הבן שלי שהציל אותו. אני אוהבת את כולם למרות השכול שלי שאני לא יודעת להתמודד איתו. אין בי כעס על אף גורם, שלחתי את הילד שלי לשמור על המדינה והמולדת ועל זה הוא חונך בבית. אנחנו אנשים שאוהבים את המדינה והילד שלי לא יחזור ואין בי כעס. אני מתפללת שזה ייגמר ושאנחנו ננצח".

"חבר נוסף שניצל סיפר לי ששלו כבר היה בחוץ אבל אז הוא שמע חבר אחר שקרא לו לעזרה כי הוא פצוע, שלו חזר פנימה לעזור לו ואז הוא ספג את הכדור ומת. הבן שלי לחם עד טיפת הדם האחרונה שלו בשביל המדינה. הילד שלי נהרג בשביל המדינה ולא הפקיר את החברים שלו בשטח. אני מבטיחה לצבא שהבן השני שלי שנמצא עכשיו בגיבוש לסיירת גולני יהיה לוחם ואני אלחם שהוא יהיה בגולני וישמור על המולדת".

שלו ברנס ז"ל