הישאם: "איבדנו את הטוב ביותר, הרבה רוצים להיות כמו אחסאן וללכת בדרכו"

אביטל גונן | מדברים ברדיו | 21.10.24


בדאלית אל כרמל נפרדו היום מאלוף משנה אחסאן דקסה, בן 41, מפקד חטיבת 401 של השריון שנפל אתמול במהלך פעילות מבצעית בצפון רצועת עזה.

דקסה, והצוות שהיה איתו בטנק עלו על מטען גחון שגרם לתוצאות קשות כשמלבד נפילתו של דקסה נפצע קשה מאוד גם קצין נוסף. אל״מ דקסה נכנס לתפקיד מח"ט 401 לפני כשלושה חודשים, הוא הקצין הבכיר ביותר שנהרג בתמרון בעזה

הישאם, גיסו של אחסאן, סיפר היום לאביטל גונן בתוכנית "מדברים ברדיו": "אחסאן הוא בעל, חבר, אח, אבא עם הלב הכי רחב שיכול להיות, הייתה לו שמחת חיים, והייתה לו משפחה שאין דבר שהוא לא עשה למענם. הוא עשה למען ההורים שלו, הילדים ולכפר בכלל, עזר וסייע בכל מה שהוא יכול היה. הוא היווה מקור לגאווה עבור כולם".

"לפני שבוע וחצי הוא הגיע בפעם האחרונה לכפר. בשנה האחרונה הוא נעלם לנו הרבה לטובת המלחמה וכשהוא היה מגיע אנחנו השתדלנו לא לדבר איתו על הפעילות כדי לתת לו להתרענן ולא להחזיר אותו למחשבות על הקרבות שהם חווים בשטח, במהלך המלחמה הוא איבד חיילים. אז כשהוא היה בבית הוא רצה להיות בשביל המשפחה. הוא איש של עבודת כפיים, הוא בנה לו לאחרונה בקתה משלו, הייתה לו גם חלקת אדמה והוא נטע שם כמה עצים. הוא כל הזמן היה עם הילדים, לוקח את הבן לחוג כדורגל ואת הילדה לגן הוא היה עושה הכל למלא את הזמן איתם על חשבון התקופה שהוא לא היה".

"איבדנו את הטוב ביותר, כל הכפרים הדרוזים וכל מי שמכיר אותו ולא הכיר התקשר היום או הגיע לנחם, ממש מגיעים אנשים מכל הארץ. יש הרבה מהכפר שרוצים להיות כמוהו וללכת בדרכו, זאת החובה שלנו זה לא נתון לשיקול דעת. הוא היווה דוגמה בגלל הצניעות שלו ולמרות הדרגה הוא היה מתייחס לחיילים כשווים, הלך איתם וחיבק אותם, לא היה דיסטנס".

ראש העדה הדרוזית השייח' מופק טריף: "צה"ל איבד היום את אחד מטובי ובכירי מפקדי השדה שעמד בראש הכוחות והוביל אותם בשדה הקרב. זו אבידה קשה וכואבת ביותר למדינת ישראל, לצה"ל לעדה הדרוזית. בלתי נתפס כי הגיבור שנועד לגדולות כבר איננו. לבנו ותחושותינו עם בני המשפחה ברגעים הקשים מנשוא, ברגעים בהם יתהפך עולמם עם קבלת הבשורה הקשה והמרה. העדה הדרוזית, ממשיכה לשלם את המחיר הכבד והיקר מכל במלחמה, מאבדים את מיטב הבנים והקצינים. השותפות של העדה בחיי המדינה, מתגלית כל פעם מחדש ובעוצמה רבה אך בשדה הקרב. השכול הוא תזכורת השקמה כי השוויון בנטל וגם באובדן, שנגלים אך בשדה הקרב, חובה שיהיו גם בחיים היום יום. זו חובתה של המדינה כלפי אזרחיה הדרוזים. יהי זכרו של אחסאן ז"ל ושל כלל החללים נצור בליבנו לעד".

שר הביטחון ספד לו: "אחסאן ניצב תמיד בחזית הלחימה, הצטיינותו בקרב ואומץ ליבו ניכרו בו כבר מראשית שירותו: במלחמת לבנון השניה עוטר בצל"ש אלוף פיקוד הצפון על פעולתו לחילוץ כח צנחנים שנקלע למארב בכפר עייתא א-שעב. אחסאן דהר עם טנק בודד תחת אש והציל את חייהם של הלוחמים. בשבת, השבעה באוקטובר קפץ לשדה הקרב על אף שלא נשא בתפקיד רשמי, ארגן צוות קרב, ויצא להגן על תושבי העוטף והמדינה. סיפורו של אחסאן הוא סמל ומופת לדרכם הייחודית של מפקדי צה"ל-הצועדים בראש הכוח, במקומות המשמעותיים, המסוכנים ביותר, ומשמשים דוגמה אישית לפקודים, ההולכים אחריהם בשדה הקרב. מאז הגיעה אליי הבשורה הקשה על נפילתו של אחסאן,  אני שב ונזכר בפגישתנו האחרונה, בשטח, שעה שהוביל את פקודיו במשימה, לפירוק חטיבת רפיח של חמאס. ההחלטיות, הצניעות וההתקפיות אותן גילה אחסאן, הותירו בי רושם רב. בשיחותיי עם הרמטכ"ל ואלופי צה"ל, על אותו הביקור בחטיבה 401 הבנתי כי מה שראיתי בשטח וההתייחסות של פקודיו אליו, הוא גם האופן שבו ראו אותו מפקדיו. אחסאן – כשמו כן הוא: מנהיג ומפקד. כמה כואב וקשה שפחות מארבעה חודשים לאחר שהגשים את חלומו, והתמנה למפקד חטיבה 401 בשיאה של לחימה, בדיוק אז נגדע מסלול חייו. כמו בחייו, למרבה הצער גם במותו – בנקיטת יוזמה התקפית וחתירה למגע מול פני האויב. ‏מדינת ישראל איבדה היום את אחסאן מפקד נועז, שהיה מנהיג טבעי לפקודיו ומקור עוצמה למפקדיו.  ואתם איבדתם את אחסאן שלכם בן, בעל, אח ואבא יקר – ואין מילים שיביאו איתן נחמה ברגע הקשה הזה. לצד הכאב הגדול מנשוא, ראוי כי דמותו של אחסאן – הבן הבעל והאבא, המפקד והלוחם תהווה סמל לדורות הבאים בחברה הישראלית ובצה"ל, ומקור גאווה ועוצמה לעדה הדרוזית כולה. ההורים: סאמי, דויה,הרעיה:הודא והילדים: עומרי, ריף ויסמין, אני מבטיח לכם כי נעשה הכול כדי להנציח את דרכו ואת ערכיו של אחסאן, ונמשיך לצעוד לאור דרכו ובמשעולי מורשתו. בשנה האחרונה- מדינת ישראל נלחמת, במלחמה הקשה והצודקת בתולדותיה, נגד שבעה אויבים מרים. צה"ל ומערכת הביטחון הולכים ומשלימים את משימותיהם: ארגון החמאס חדל לתפקד כגוף צבאי מאורגן, והוא מרוכז בפעולות טרור והישרדות.

חיזבאללה הוכה מכה קשה ונפגעה מאוד יכולתו להיות כלי אפקטיבי בידי איראן במלחמתה נגד ישראל. מערכת הביטחון תמשיך לפגוע בכל גורם טרור ותכה בעוצמה כל אויב שפגע, או מנסה לפגוע במדינת ישראל – פעולותינו בכל רחבי המזרח התיכון הוכיחו זאת עד היום, ויוכיחו זאת גם בעתיד. גם היום, כאשר אנו כואבים את האובדן הכבד, ואולי דווקא ברגעים שכאלו – אנו מחויבים להמשיך במימוש ייעודנו עד אשר נשיג את מטרות המערכה, ונהיה ראויים לנפילתם של הטובים בבנינו. אני ניצב כאן לפניכם, מביט בפניהם של המפקדים והלוחמים, בסדיר ובמילואים, לוחמי ההווה והעבר, חבריו ופקודיו של אחסאן משנים ארוכות, אלו הנוכחים כאן היום – ואלו הממלאים בשעה זאת את משימתם ואומר לכם באופן ברור: נשלים את המשימה למענה לחם אחסאן ולמענה נפל, נשיב לאזרחי ישראל בכל רחבי המדינה, את הביטחון שהם ראויים לו ונחזיר את החטופים והחטופות המוחזקים בעזה. אבל לצערנו, השגת המטרות כרוכה במחיר כבד וקשה מאוד. שמונה מאות שמונים ושניים (882) משרתי צה"ל וכוחות הביטחון, נפלו מאז השבעה באוקטובר, בקרבות בזירות הלחימה השונות, ובהם שלושה עשר (13) מפקדים ולוחמים בני העדה הדרוזית. שמו של אלוף – משנה אחסאן דקסה יופיע מעתה ועד עולם באותיות זהב בין שמות גיבורי מדינת ישראל. כאן, מהמקום הזה באים לידי ביטוי יותר מכל, הקשר, המחויבות, הערבות ההדדית והנשיאה המשותפת בנטל הביטחון. כולנו חיים כאן בארץ הזו, על כולנו, כל חלקי החברה בישראל, מוטלת החובה ומתקיימת הזכות, לקחת חלק במשימת ההגנה על הארץ ולבצע שירות בצה"ל ובגופי הביטחון הנוספים – רק כך נבטיח את עתידנו, ונאפשר קיום בביטחון ובשגשוג, בסביבה עתירת אויבים השואפים להשמידנו. בשם מערכת הביטחון על כל מרכיביה, בשם דורות של מפקדים וחיילים, אני מצדיע לך היום אחסאן – ומודה לך על חיים של מופת והקרבה. יהי זכרך ברוך ונצור בליבנו לעד"