"יש משמעות שכל חייל ידע שגם אם הוא נופל חלל – צה"ל יעמוד מאחוריו ויביא את גופתו"

ירין דורון | ישראל במלחמה | 13.12.23

דובר צה"ל התיר לפרסם אתמול שכוחות צבא הצליחו להביא לישראל את גופותיהם של עדן זכריה, ילידת קריית שמונה ורס"ב, זיו דדו ז"ל שנפל כבר ב-7.10 וגופתו הוחזקה בשבי חמאס. גופותיהם נמצאו בפיר מנהרה בעזה בפעולת החילוץ נפלו שני לוחמי צה"ל רס"ר (במיל') גל מאיר איזנקוט, בנו של השר גדי אייזנקוט ורס״ר במיל׳ איל ברקוביץ'.

חמו של זיו, ניר בן דוד סיפר על האירוע: "אתמול התקשרה אלינו קצינת נפגעים שביקשה להגיע כדי לעדכן אותנו באירוע. הבנו את הכיוון והיינו במתח וכשהם הגיעו הם סיפרו לנו בצורה כללית על האירוע שהיה מידע שהגיע שבוע לפני על הימצאותם שם וניסו לכבוש את המקום אבל רק אתמול הבשילו התנאים ומצאו אותו בפיר עם אזרחית נוספת (עדן זכריה), חילצו אותם לישראל והביאו אותם לנתיחה כדי שיהיה זיהוי מוחלט".

בן דוד התייחס גם לשיח סביב הצורך בסיכון חיילים כדי לחלץ חטופים ואמר: "יש פה שאלה והיא לגיטימית ודעתי היא שזאת פעולה לגיטימית, לעשות הכל כדי להחזיר את החטופים. כמו שזיו שנתן את חייו לסייע לחיילים אחרים, לא ויתר ושילם בחייו. יש משמעות שכל חייל ידע שגם אם הוא נופל חלל – צה"ל יעמוד מאחוריו ויביא את גופתו".

קרא עוד:

זיו ז"ל, נחשב נעדר מספר ימים עד שצה"ל הודיע למשפחה שעל פי ממצאים שנמצאו ניתן לקבוע את מותו: "בימים הראשונים היינו בעלטה, לא ידענו מה איתו ולא סיפקו לנו מידע. ב-24.10 מצאו את הרכב שלו ועל פי זיהוי רקמות וזיהו פצעי ירי קבעו את מותו. אמרו לנו שהממצאים שנמצאו ברכב לא מאפשרים לבן אדם לחיות וביצענו הלוויה וישבנו שבעה למרות שגופתו הוחזקה בידי חמאס. אבל המאבק שלנו לא הסתיים, לא רצינו שיזניחו את החללים החטופים. נפגשנו עם אישים והעלנו את החשש הזה שבסדרי העדיפויות אנחנו עלולים להישכח והבטיחו לנו שעושים מאמצים להביא את כולם. הייתי מאוד ספקתי כי ה-7.10 סדק לנו את האמון במערכות והיה חשוב לנו בגלל מי שהיה זיו שלא יוותרו עליו. הפעולה שעשו כדי להביא את גופותו זאת אותה ערבות הדדית שזיו עשה ב-7.10 שחירף את נפשו להביא ציוד לחיילים וזאת הייתה נחמה שלא ויתרו עליו".

"זיו היה איש של נתינה ואהבת חינם, הוא היה בן אדם צנוע וידע לגעת כולם, איש משפחה למופת ואבא מדהים, זאת אבידה גדולה מאוד. השבוע הכנסו את מיה (ביתו של זיו ז"ל) לגן והוא לא היה שם לחוות את הרגע הזה והחוסר שלו הוא עצום".

עוד העביר בן דוד מסר להנהגה הישראלית: "אני תקווה שהמוות של החיילים לא יהיה לחינם ושזה יתן את השקט שמגיע לאזרחים. שלא יפריחו לנו סיסמאות אנחנו רוצים לראות את התוצאות של המלחמה הזאת. זאת מלחמת אין ברירה וזה לא ייסלח. אם המלחמה לא תסתיים כמו שצריך יש פה סכנה קיומית למדינה".

נציין כי מחר תתקיים הלוויה צבאית מלאה לרס"מ זיו דדו בבית העלמין הצבאי בעפולה.