"לא בטוח שבהנהגה מבינים מה עובר על המשפחות, החזרת הגופה של זיו החזירה את האמון בצה"ל"

חיים הכט | מדברים ברדיו | 17.03.24


בישראל מציינים היום את יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל שמקום קבורתם לא נודע. במהלך המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר קבע הרב הצבאי הראשי את מותם של חיילים שנחטפו לרצועת עזה ומותם נקבע על בסיס מידע מהימן ולאחר בחינה של כלל הממצאים.

בתוכנית "מדברים ברדיו" שוחח חיים הכט עם ניר בן דוד, חמו של רס"ב זיו דדו, שנפל ביום הראשון של המלחמה וגופתו חולצה בפעולה צבאית משבי חמאס.

"אנחנו היינו במצב של חוסר וודאות, 67 ימים ואי אפשר להסביר במילים את התחושה של הכאוס והאובדן שהמשפחות נמצאות בו, זה בל יתואר. מה-7.10 אנחנו מטלטלים במיוחד אלה שלא יודעים מה על הגורל יקיריהם והתקווה שלהם להביא את הגופה של החללים לקבורה בארץ. אנחנו הצלחנו להביא את זיו, יש מי שאומרים שזה מזל אני בוחר לא להשתמש במילה אבל אני מעריך את העובדה הזו כי יש לי בת שהייתה נשואה לזיו ויש לזיו ילדה בת 10 חודשים שיהיה להן קבר לעלות אליו. אי אפשר להסביר את זה במילים את התחושה הזאת – אני לא בטוח שמי שמקבל את ההחלטות מבינים באמת מה עובר על המשפחות, גם על המשפחות שיודעים ששילמו את המחיר היקר ויקיריהם הלכו לעולמם, אני לא מרגיש שיש הבנה לתחושות האלה".

"מה-7.10 החיים שלנו נעצרו, לא הצלחנו להתקדם אנחנו עדיין כואבים את הכאב העצום של הנפילה של זיו. היינו במפגשים עם שר הביטחון וביקשנו להחזיר את זיו ואת שאר החללים הביתה ויש תחושה כל כך מקוממת שמתקבע נרטיב שיש מדרג קודם כל מבוגרים אחר כך נשים, אזרחים ובסוף חיילים ואם יש מזל גם את החיילים החללים וזה לא נתפס. מי קבע שאנחנו צריכים להסכים למשוואות האלה? היה צריך לשנות את המשוואות ולא לקבל את זה ושהכוח יהיה אצלנו".

קרא עוד:

"הפכו את זה לסוג של מסחר אבל הבעיה המרכזית היא אובדן האמון, אנחנו לא מאמינים לאנשים שמנהלים את העסק הזה מהצד שלנו ולכן מי שהיקירים שלהם נמצאים בעזה בין אם בחיים או מתים אני לא מקנא בהם. אנחנו שילמנו מחיר יקר, זיו הוא גיבור ישראל שהקדיש את חייו לצבא. שפרצה המלחמה הוא עלה על מדים והמהירות הזאת עלתה לו בחייו. בדרך לבסיס בדרום הוא כבר ראה מראות שהעידו על התופת אבל הוא היה נחוש להמשיך ולהגיע לבסיס לתרום את חלקו ויש כמוהו הרבה גיבורי ישראל".

סתיו, אמרה לי "אבא, זאת לא רק אבידה שלנו זאת אבידה לעולם", כי זיו היה איש של אהבת חינם שידע לגעת באנשים. כל מי ששומע את שמו אומר שהוא היה הלב של הגדוד וכל כך הרבה אנשים טובים נפלו וקשה לתאר את זה ועכשיו ממסחרים את זה".

על החזרת גופתו ונפילת שני חיילים, גל אייזנקוט ואייל ברקוביץ במבצע: "הפחד של כולם לעשות את טעויות העבר והחזרת הגופה של זיו החזירה עטרה ליושנה בנושא ערבות הדדית שהצבא הוא מעל הכל. אנחנו שולחים את הילדים שלנו לצבא ואנחנו יודעים שהמדינה מאחוריהם ולא משנה מה המדינה תחזיר אותם בין אם בחיים בין אם לא. בשנים האחרונות זה התמסמס הנושא הזה והנושא של זיו החזיר אמון בצבא ושילמנו על זה מחיר יקר אבל זה חשוב מאוד לדורות הבאים של הצעירים שילכו לצבא וידעו שהמדינה והצבא מאחוריהם".