מהומות מירון: 16 בני אדם נפצעו ביניהם שוטרים, נזקים נגרמו לשטחים חקלאיים

חיים הכט ורותם אטיאס | 26.05.24



מהומות מירון: 16 בני אדם נפצעו, השר בן גביר שוחח עם מפקד מג"ב – שני שוטרים יושעו. אחד הפצועים בן 75 שעל פי תיעודים הוכה על ידי שוטר מג"ב. מהמרכז הרפואי "זיו" לשם פונה נמסר שעבר הדמיה, ולא נמצא עדות לדימום או שברים בראשו. הוא עבר חבישה וישוחרר לביתו.

משעות הבוקר מזהירה המשטרה מפני הגעה של מפרי חוק שמגיעים להר בניגוד לצו שהוצא ואוסר עלייה למירון. בשעות האחרונות עימותים, פצועים ונזק שנגרם לשטחים חקלאים.

צילום: דבורה אדלר

לפני חמישה ימים כחלק ההיערכות להילולה במירון הוציא צו מיוחד שמכריז על מירון כשטח צבאי סגור. במסגרת המתווה הורשו עשרות בלבד להגיע להר, אבל הלילה הגיעו כמה אלפים ובמקום נוצרה מהומה במהלכה תועדו שוטר מג"ב מכה קשיש, באירוע אחר נדחף בחוזקה חרדי שהגיע לאזור ההר ושוטרת דוחפת ובועטת באישה. במקביל מיהרה המשטרה להוציא גם היא תיעוד מהאירועים על ההר בהם נראים שוטרים שנפצעו במהומות.

נציין כי כחלק מההכנות כוחות המשטרה נערכו בכוחות מתוגברים, משטרת התנועה ביצעה חסימות בדרכים המובילות להר אבל החרדים שרצו להגיע הגיעו בדרכים חלופיות. בשל האירועים נגרמו נזקים לשטחים חקלאים במירון שמעורכים באלפי שקלים.

צילום: משטרה

בהודעה שפרסמה המשטרה נמסר: "החל משעות הבוקר אלפי אנשים הגיעו לאזור מתחם הקבר תוך שהם מפרים את צו אלוף פיקוד העורף ואת החוק, מתעמתים עם שוטרים וגורמים נזקים לרכוש שהוצב במקום לשם שמירה על ביטחונם. בשעות האחרונות החלו מאות מפרי החוק להתעמת  עם השוטרים בקבר רבי שמעון בר יוחאי במירון וכתוצאה מכך פונו לקבלת טיפול רפואי 19 שוטרים. החל מאתמול בשעות הערב פועלת משטרת ישראל במתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי במירון לשם שמירה על הסדר ומימוש החוק וצו האלוף שנועדו לשמור על בטחון הנוכחים. 19 שוטרים פונו לקבלת טיפול רפואי לאחר שהושלכו לכיוון מוטות ברזל, זכוכיות וחפצים שונים. כמו כן, פגעו המפגיעים באמצעים ורכוש שהוקם במקום לשם שמירה על ביטחונם. עד כה הורחקו מהמקום מעל ל-1000 אנשים לא מורשים ועוד אלפים נחסמו בכבישים המובילים לאתר".

בנוגע לאירועים האלימים שתועדו שוטרים שפוגעים בחרדים נמסר: "אנו רואים בחומרה את ההתנהלות ובהתאם הלוחם הורחק מפעילות עד לבירור האירוע. כמו כן, שאר האירועים יבדקו ויופקו לקחים בהתאם".

צילום: משטרה

השר בן גביר שנחשף גם הוא לאירועים על ההר מיהר לשוחח עם מפקד מג"ב ניצב בריק יצחק. מלשכתו נמסר כי "מדובר באנשי מילואים במג"ב, והשניים סיכמו כי השוטר שהטיח באכזריות אדם מבוגר לרצפה, השוטר שירה באוויר והשוטרת שהכתה אישה מבוגרת במהלך האירועים במירון, יושעו עד לסיום הבירור".

מהמרכז הרפואי "זיו" בצפת נמסר שלמיון הגיעו בשעות האחרונות 16 פצועים מאירוע ההילולה במירון. בנוסף לקשיש בן 75 ישנם מספר שוטרים  ואזרחים שנפצעו קל  במהלך הפרות הסדר במקום. הפצועים סובלים מחבלות יבשות, ולאחר טיפול הם צפויים להשתחרר במהלך הלילה.

בשל התיעודים שהופצו מההר השר משה ארבל שיגר מכתב לפרקליט המדינה, עמית איסמן ובו דרישה לפתיחה בחקירת מח"ש נגד השוטר שתקף קשיש. "הזדעזעתי לראות את התיעודים. חובתה החוקית של המשטרה לאכוף את הדין ולהבטיח את בטיחות הציבור אבל צו לא מקנה לה זכות לנהוג באלימות חסרת פרופורציה נגד אזרחים גם אם אלו מפגנים נגדה. אבקש כי תורה על חקירה בדחיפות נגד השוטר המכה ובדיקה בדבר כלל התנהלות המשטרה ביום ההילולה".