"מיינסטרים היא לא מילה גסה"

רום הכט | 13.06.25

בכל תחום אמנות יש זרמים, כלומר דרכים שונות ליצירת האמנות אשר כל דרך מציגה גישה ומחשבה שונה.
גם במוסיקה ישנם זרמים, בעבר אף חילקו אותם לפי תקופות, התקופה "הקלאסית", "הרומנטית" וכן הלאה כאשר לכל זרם היו מאפיינים מוסיקליים ייחודיים המבדילים אותו מזרמים אחרים. בכל תקופה היו מספר זרמים אך בדרך כלל היה זרם אחד אשר תפס את מקומו בקדמת הבמה וצבר את רוב אהדת הקהל, ניתן לקרוא לו הזרם המרכזי או באנגלית "מיינסטרים".

היום "מיינסטרים" הפכה מילת גנאי למוסיקה רדודה, שטחית, לא איכותית המנסה לרצות את הציבור בלי מחשבה מאחורי היצירה.

לדעתי "מיינסטרים" היא לא מילה גסה ואסור להשתמש בה כזאת. הזרם המוסיקלי המרכזי עם אהדת הקהל הגדולה ביותר, ה"מיינסטרים", הינו ביטוי לאהדת הקהל ועם אהדת הקהל אי אפשר להתווכח. לדעתי מי שהפך את ה"מיינסטרים" למילת גנאי הם דווקא מוסיקאים שהמוסיקה שלהם לא צברה מספיק קהל בכדי שתכלל תחת הזרם המרכזי ומתוך תסכול אומרים שהמוסיקה שכן נכללת ב"מיינסטרים" היא רדודה ומנסה לפנות למכנה המשותף הנמוך ביותר. אני מרשה לעצמי להפנות אצבע מאשימה לאותם המוסיקאים מכיוון שהייתי חלק מהם, חלק מאותו שיח רחוב ומאז התפכחתי. הייתי חבר בלהקה שהופיעה לא מעט אך לא הצליחה לפרוץ אל הזרם המרכזי ולעיתים מתוך תסכול אתה מוצא נחת בלהאשים אחרים. לא הצלחנו להגיע ל"מיינסטרים" לא כי ב"מיינסטרים" יש מוסיקה רדודה והמוסיקה שלנו איכותית אלא כי לא ניגנו מספיק טוב, לא השקענו מספיק מחשבה מאחורי היצירה וביחס ישיר המוסיקה שלנו לא נגעה בכמות גדולה של אנשים.

מוסיקאים שהמוסיקה שלהם לא נכללת תחת הזרם המרכזי יכולים וצריכים להאשים רק את עצמם, הם צריכים לשנס מותניים, לחזור לאולפן ההקלטות ולהבין איך ליצור מוסיקה ייחודית להם שתיגע בכמה שיותר אנשים, לא לוותר, להבין מה לא עובד עם היצירה שלהם, לא מה לא עובד עם יצירות של אנשים אחרים ובוודאי לא לכנות אותן שטחיות. "מיינסטרים" היא לא מילה גסה, אותם מוזיקאים צריכים לזכור שמרבית האמנים שהמוסיקה שלהם נכללת תחת הזרם המרכזי לא הצליחו בין לילה, גם האמנים המוכרים ביותר עבדו קשה במשך הרבה זמן בכדי שהמוסיקה שלהם תצליח לגעת במספר רב של אנשים ותיכלל ב"מיינסטרים"