"מפעל חיים של יותר מ-50 שנה קורס לך מול העיניים, יש תחושת ההפקרות"

ירין דורון | מדברים ברדיו | 15.05.24

טיל נ"ט פגע במהלך יום העצמאות בעסק ביישוב אביבים וגרם נזק רב. הטיל שחדר את הקיר הפונה ללבנון התפוצץ במרכזו של העסק שבנס לא היו בו באותה שעה עובדים.

בעל העסק, שלו, "אני בימים האלה משרת במילואים ולא הייתי במקום, מי שבישר לי על האירוע זה עובד תאילנדי שלנו, רק אחרי שהוא שלח תמונות הבנתי את גודל הנזק. האמת שהייתי בטוח שזה יקרה עוד הרבה לפני, במושב עצמו באביבים אין כמעט בית שלא נפגע או בית עסק שלא חטף, רק חיכיתי למתי יגיע תורי וזה הגיע לצערי. ממה שאני מבין נ"ט חדר את המבחנה החיצוני, את הקיר שהיה לכיוון לבנון, זה עבר את חדר הקירור והגיע לאזור המיון, נגרם נזק כבד מאוד לחדר המנועים והמשרדים. אני לא רוצה לחשוב מה היה קורה אם היו שם אנשים, זה היה יכול להיגרם בצורה יותר גרועה. אנחנו במרחק של פחות מקילומטר מחיזבאללה ואין יום שאין ירי ואיום על אביבים. אנחנו נכנסים לעבוד בשטח רק באישור של צה"ל ואחרי שעתיים הצבא מוציא אותנו ואומר שאי אפשר לעבוד בגלל אינדיקציות שהם מקבלים. אנחנו עובדים במטעים בדרך לא דרך, אי אפשר להתנהל בצורה שבה הדברים מתנהלים, אנחנו חייבים לעבוד שם כי חייב לעבד את המטעים אחרת הם מתייבשים. הפרי של השנה הקודמת לא נקטף, הוא נשר ונפל ועד עכשיו רק שולחים לנו מכתבים ומסמכים מבלי שקיבלתי שקל מהמדינה פיצוי".

"אנחנו במצב שאנחנו עדיין מחזיקים בשן ועין את העסק, משתמשים בחסכונות לימים כאלה אבל אני לא יודע כמה עוד נוכל להמשיך ככה, לצערי יש אנשים שאין להם חסכונות והם לא מקבלים פיצוים והם נאלצים לסכן את החיים שלהם כדי לעבוד".

איך בישרת לאביך, עמרם על הנזק?

"שבישרתי לו על האירוע הוא לא היה כל כך מופתע כי הוא גם ציפה שזה יקרה ושזאת שאלה של זמן. זה מפעל חיים של יותר מ-50 שנה שקורס לך מול העיניים, עסק מפרנס משפחות ויום אחד אתה מגיע וזה נופל. יש תחושת ההפקרות היא מתחילת המלחמה, חיזבאללה מרשה לעצמו לירות לעבר הצפון משבית חבל ארץ ולא עושים מספיק כי לסייע לא ביטחונית ולא כלכלית. שואלים אותי בכל מקום אם אנחנו נחזור אחרי המלחמה ואני עונה לכולם שאין לנו מקום אחר ואם לא נהיה שם אף אד לא יהיה שם"