"סלמאן אמר אנחנו נחסל את הארורים שהרגו את הילדים שלנו, בדיבור שלו הוא גרם לך לבעור ולרוץ אחריו"

ירין דורון ורותם אטיאס | מלחמת "חרבות ברזל" | 02.11.23


אבל כבד ירד על היישוב יאנוח-ג'ת עם היוודע דבר מותו של סא"ל סלמאן חבקה ז"ל בן 33, מפקד גדוד 53 בחטיבה 188 שנפל הבוקר במהלך הקרבות בעזה. הוא הנופל השני מהכפר שאיבד בתחילת המלחמה מהלך היתקלות בצפון את סא"ל עלים סלמאן סעד קצין צה"ל, בן 40 שנפל בקרב מול מחבלים שחדרו אתמול לשטח ישראל מאזור עראמשה.

חבקה עלה לכותרות לאחר שביום פרוץ המלחמה קיבל החלטה להזיז כוחות מאזור חברון לגבול הרצועה שם פעלו במשך שעות בקיבוצים בארי, כפר עזה ונחל עוז. גורמי צבא אמרו לאחר מכן שההחלטה של חבקה מנעה אבדות גדולות יותר. מאוחר יותר בהצהרה לתקשורת אמר: "בשבת בבוקר היינו בדרום הר חברון חצי מהכוח היה בחג בבית. בשעה 7 וחצי קיבלנו הודעה שיש אירוע חריג בדרום ועברנו משגרה לחירום מלא. כל מי שיכל הגיע לטנקים שיודע לנסוע ולירות פגזים יצא ליישובים. הובלתי שירה לבארי, נחל עוז, כפר עזה ומעבר ארז וברגע שהגענו ליישוב בארי המראות היו קשים מאוד אבל אנחנו מבינים שלפנינו יש משימה עיקרית להוציא את היישובים מהיישוב ולהרוג כמה שיותר מחבלים. הלוחמים שלי בעוז וגבורה חברו לגדודים ועברו בית בית וטיהרו את הבית".

ראש המועצה יאנוח, מועדאד סעד ספד לחבקה: "בצער רב וכאב אין סופי יאנוח מאבדת עוד מפקד בכיר בצה"ל במלחמה הארורה שנכפתה על כולנו בישראל "חרבות ברזל". גיבור ישראל ומלחמת "חרבות ברזל" – סא"ל סלמאן חבקה ז"ל – מפקד גדוד 53 בחטיבה 188. כל עם ישראל הכיר את סלמאן גיבור ישראל  שדהר על הטנק שלו יחד עם מפקדיו וחייליו מצאלים אל יישובי העוטף, בכדי להילחם במחבלים הארורים ולהציל את חייהם של כלל התושבים שהיו תחת אש דאעש החמאס . תנחומינו להורים הכואבים, לאשתו ערין ולבנו עימאד האבלים ולכל בני יאנוח ג'ת האבלים ! הלב שבור".

לאחר מכן שוחח עם ירין דורון בתוכנית "מדברים ברדיו" ואמר: "סלמאן הניח אחריו הורים, אישה ותינוק בן שנתיים, עימאד. הוא היה מלח הארץ, אדם מיוחד בדרכו, כריזמטי, מפקד בכל רמ"ח אבריו שסחף אחריו המונים. ביום פתיחת הקרב הוא הגיע לצאלים נכנס ללחימה בדרום והצוות שלו חיסל עשרות מחבלים והם צמצמו את הנזק שנגרם. סלמאן הוא דוגמא אישית לכל פקודיו ומכריו גם ברמה האישית וגם כמפקד. שוחחתי איתו בתחילת המלחמה והרוח שהוא נתן לי זאת הייתה תחושה מדהימה. הוא העלה את המורל לכולם בצורה שרק הוא יכל לעשות, צה"ל איבד מפקד מיוחד במינו. הוא הגיע ליישובי הדרום בלי להסס באומץ נדיר והקרין את זה על הצוות שלו. הוא אמר אנחנו נחסל את הארורים האלה שהרגו את הילדים שלנו, בדיבור שלו הוא גרם לך לבעור מבפנים ולרוץ אחריו. שהתקבלה הידיעה זה הכניס את כל הכפר למצב של כאב עצום ושבר".

"השבוע חלק מהמחווה לעם ישראל במצב הרגיש התארגנו 10 חברים שלו ואספו תרומות, הם קנו בשרים והגיעו לגדוד עשו על האש לכל החברים שלו ולצערי הארוחה הזאת הייתה ארוחת הפרידה שלהם מסלמאן. יאנוח איבדה לפני שלושה שבועות את עלים סעד ששניהם מטובי בנינו שניהם גיבורי ישראל, זה מחיר כבד מאוד כיישוב".


קרא עוד:

השיחה האחרונה: דובר צה"ל פרסם את קולות הקשר מהקרבות של גדוד 53 וגדוד 13. באותו הלילה נפל מפקד גדוד 53, סא"ל סלמאן חבקה, אשר עמד בראש הכוח ונלחם בגבורה.

דובר צה"ל תיאר: "סלמאן שמע בקשר כוח מגדוד 13 מבקש סיוע באש. הוא חתר למגע, עם הטנק שלו, עם הגדוד שלו, על מנת לסייע באש ללוחמים אחרים ומצא את מותו בקרב. זאת רעות אמת, זאת הרוח של צה"ל, כך הלוחמים שלנו נלחמים וימשיכו להילחם בגבורה". האזינו:

עוד פורסם סינק של חבקה ז״ל בפנייה לחייליו אודות לחימת הגדוד

וסינק נוסף של חבקה ז״ל שמספר על הקרב שניהל בבארי בשבת ה-7 באוקטובר

לחבקה ז"ל ספד גם ח"כ חאמד עאמר: "העדה הדרוזית מרכינה ראש, ומצדיעה לסגן אלוף סלמאן חבקה זכרו לברכה, מגד 53, בן הכפר יאנוח, בוגר המכינה הצבאית כרם-אל, סלמאן נפל בעודו מגן על המולדת וכוחות צה״ל באומץ רב בקרב בעזה. סלמאן היה גיבור במותו ובחייו. חיזוקים ותנחומיי לכפר יאנוח ולמשפחה כולה".

ח"כ לשעבר, עלי סלאלחה: "שולח את תנחומיי למשפחתו של סגן אלוף סלמאן חבקה ז"ל,  מהכפר יאנוח. סגן אלוף סלמאן חבקה, מג"ד בשריון שנפל היום בקרבות בעזה. ב 7/10 באותה שבת שחורה, סלמאן שמע על האירוע בדרום, יצא מביתו מיאנוח, אסף בדרך לוחמים והחליט לקחת טנקים מצאלים ולנסוע דרומה. הוא היה הטנק הראשון להגיע לבארי, נלחם באומץ רב ועזר לכוחות שם לחסל מחבלים ולשחרר בני ערובה רבים".

תושב יאנוח-ג'ת רודי סעד כתב בפייסבוק: "בשורה מרה הגיעה לישוב שלי יאנוח ג'ת, סא"ל סלמאן חבקה מג"ד 53 גדוד שריון נפל בקרב מול מחבלים צמאי דם רוצחי ילדים ואונסי נשים אשר נכנסו והחאיבו ישובים בדרום. אבידה גדולה למשפחתו בפרט ולנו כישוב ועדה, צה"ל והמדינה בכלל יהי זכרך ברוך

תקופה קשה לפנינו גם בצפון מתחמם. כולנו במלחמה וכולנו בחזית אזרחים חיילים ובטח מפקדים בראש הכוח אשר פועלים לכן הם נפגעים ראשונים כך חונכנו בבתי הספר לפיקוד. נפעל לחזק אחד את השני ואת המשפחות  ולחזק את חיילינו בכל הזירות. יהי זכרך ברוך סלמאן הגיבור שעוד ננציח את מורשתך ומי ייתן וקצין העיר לא יגיע יותר לבשר לאף משפחה. הלב בוכה, אנחנו ננצח סלמאן בדיוק כמו שרצית אחי, מצדיע לך המפקד".