"על שרת התחבורה להפעיל חברות שלא טסות בשבת, לעשות כן כדי להגדיל את ההיצע"

חיים הכט | מדברים ברדיו | 11.05.25


הטלת הפגז באזור היוגב: מטוס קרב של צה"ל נאלץ בסוף השבוע לטיל פגז בשטח פתוח באזור היוגב כדי שיוכל לנחות בבטחה. באירוע לא היו נפגעים, צה"ל פתח בחקירת נסיבות באירוע.

אל"מ במיל' נרי ירקוני, טייס קרב לשעבר, חוקר תאונות, עו"ד שעוסק בענייני תעופה ומנהל רשות תעופה אזרחית, התייחס בתוכנית "מדברים ברדיו" לאירוע החריג: "זה אירוע נדיר מאוד. היה פה צירף מקרים שבסופו של דבר התקבלה החלטה הכי נכונה. מה שקרה הוא שמטוס חזרה מהפצצה ונשארה לו פצצה על הכנף, זה לא נדיר. בדרך כלל אפשר לנחות עם פצצה שתלויה על מטוס. בדרך כלל אפשר לנחות עם פצצה אחת או שתיים תלויות, וכשאי אפשר אז זורקים אותם בים, בלי שיתפוצצו. מה שקרה באירוע שהמטוס חזר עם פצצה שיכל לנחות איתה, אבל היה ספק שמא הגלגלים שלו נעולים. הייתה סיטואציה שעלול היה למצוא עצמו נוחת נחיתת גחון. זה בלתי אפשר לעשות את זה כשיש פצצה על הכנף. בגלל שלא תמיד יש דלק וזמן ויכולת לזרוק את הפצצה לים לא הייתה לו ברירה הוא נאלץ להשליך אותה בשטח פתוח, אבל הוא עשה זאת ללא המרעום ככה שלא יכלה להתפוצץ. מגדל הפיקוח לא קשור בכלל לעניין, מי שקיבל את ההחלטה זה בטייס".

צילום: דובר צה"ל

"לא מדובר בדרמה גדולה. בוא נגיד שצורת החינוך וההדרכה בחיל אוויר שאסור ששום דבר יהיה דרמה. גם כשהמצב קשה צריך לקבל את ההחלטות בשקט. אני גדלתי וגידלתי אנשים לאור זאת שכשאתה ממהר, תעשה את הדברים יותר לאט מהרגיל. בטוח שאם היינו שומעים הקלטה של האירוע, הוא יהיה רגע ושקט. לפעמים פצצות שנוגעות בקרקע עשויות ליצור פיצוץ מסוים, ולכן צריך לכוון טוב לשטח שאינו אזרחי".

על מצב התעופה בעקבות הפסקת הטיסות בישראל אמר ירקוני: "אני הייתי מנהל רשות התעופה ואני מכיר את המערכות – הסיבות של הפסקת טיסות היא מטריצה של ארבעה פרמטרים של בטיחות, אבל גם הטייסים עצמם, וחברות הביטוח, הפרמטר הפוליטי. צריך לזכור שחברות תעופה לא מגיעות לכאן בגלל שהרשות שלהם לא מסכימה להם לבוא ושם ההחלטות נגועות במידת הביקורת או ההזדהות עם המלחמה בישראל. כטייס אני מבין טייסים שלא רוצים להיכנס לכאן. כמדינה יש לנו המון מה לעשות כדי לשכנע כן לנחות כאן. על שרת התחבורה להפעיל חברות שלא טסות בשבת, לעשות כן כדי להגדיל את ההיצע".