צה"ל הודיע על צמצום חברי כיתת כוננות, קלנר: "לא אהבנו את ההחלטה, אבל אנחנו צופים פני עתיד והבנו שזה הזמן"

ירין דורון | מדברים ברדיו | 26.06.24


בעיצומה של המלחמה ועל רקע השיח סביב אפשרות למלחמה נרחבת מול חיזבאללה, הוחלט על צמצום מספר חברי כיתות הכוננות בגולן. על פי ההודעה שפורסמה באתר צה"ל: "בהמשך לתכנית שפורסמה לפני מספר שבועות, אשר נדחתה לאור הערכת המצב, הוחלט על צמצום מספר החברים בכיתות הכוננות הנמצאים בשירות מילואים פעיל, כאשר השלב הראשון יחל בימים הקרובים ביישובי הגולן. הצמצום יתקדם בהמשך באופן הדרגתי, בהתאם להערכת המצב המתמשכת והמאפיינים הייחודים לכל גזרה וגזרה. כלל חברי כיתות הכוננות יישארו עם ציודם האישי, על מנת לאפשר את הפעלתם בעת הצורך באופן מיידי. צה"ל ממשיך לבחון כל העת כיצד לנהל את מערך המילואים באופן היעיל והנכון ביותר למימוש המשימות המבצעיות".

ראש המועצה האזורית גולן, אורי קלנר התייחס להחלטה וחשף כי לאחרונה המועצה נדרשה לשלם מכספיה לטובת רכש: "צה"ל עשה הערכת מצב ואנחנו פנינו כנראה למלחמה ולכן צריך לעשות ריענון לכוחות שכבר יותר מ-8 חודשים עוסקים בשמירה על היישובים. הייתי לא מעט זמן בקבע ומילואים והשחיקה ביכולת ובערנות של חברי מחלקת ההגנה היא לא מעטה. לא אהבנו את זה מבחינת הביטחון וההגנה אבל מצד שני הבנו שזה הזמן לעשות את זה".

"בכיתות הכוננות יש כ-30 אנשים ואנחנו באופן מדורג מוציאים לריענון, הנשק והציוד נשאר באיתם והם מצטרפים לאימונים וכל חודש הם מתחלפים. כמובן שברגע שיש הגברה בהערכת המצב הדרישה שלנו, וזה מה שיקרה, כולם מיד יחזרו ויחיילו אותם". על נושא הציוד אמר: "אנחנו דורשים עוד דברים רבים ומה שלא הגיע קנינו והשקענו יותר משישה מיליון שקלים בחודש האחרון בעזרת עמותה שנקראת גלילה, ניקנו הרבה מאוד חוסרים והושלמו והשקענו גם מכספי מועצה ציוד עבור כיבוי אש. יש תמיד ביטחון מקסימלי ויש יישובים שאפשר היה להגביר את זה, אבל שדיברנו עם הצבא והודיעו לנו על קיצוץ רוכבי הרבה יותר עמוק ורחב חשבנו שכדי לשמור על ביטחון התושבים צריך לעשות את זה בצורה אחרת וקיבלנו את דעתנו. לכן ברוב המקומות המהלך הוא ש 5-15 חברים מתרעננים ויוצאים משירות מילואים זה בסדר גמור. הנקודה היא לא מה עכשיו צריך לעשות אלא שאנחנו צופים פני עתיד ומבינים שהמהלך הולך להיות יותר קשה ואם יש זמן לרענן זה הזמן. אנחנו עם יד על הדופק וברגע שיעלה רמת הכוננות אנחנו מידית נחזיר את כולם לשירות מילואים פעיל".