צה"ל פתח במבצע בג'נין לאחר מספר אירועי ירי לעבר יישובי הגלבוע ומירב

ירין דורון | מדברים ברדיו | 21.05.24


אתמול פרסמנו על ירי שבוצע בשעות הערב לעבר היישוב רם און בגלבוע במסגרתו נקראו תושבי היישוב להסתגר בבתיהם. כיתת הכוננות שמאבטחת את היישוב ואנשי צבא ערכו סריקות לאיתור מקור הירי שבו לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

הבוקר הודיע דובר צה"ל על כך שכוחות הביטחון החלו כעת במבצע לסיכול טרור בג'נין שבחטיבת מנשה, זוהו פגיעות בחמושים במרחב.

במהלך המבצע בג׳נין כוחות הביטחון ניהלו חילופי אש ופגעו במחבלים, הכוחות פעלו להריסת בית המחבל אחמד ברכאת שביצע את פיגוע הירי בחרמש ב-30 במאי 2023 בו נרצח מאיר תמרי ז"ל המחבל חוסל בתקיפה אווירית בחודש מרץ.

על פי דובר צה"ל המבצע לסיכול טרור במרחב ג'נין החל בעקבות מידע מודיעיני של שב״כ המעיד על פעילות מחבלים חמושים המזוהים עם ארגוני הטרור חמאס וגא"פ (ג'יהאד אסלאמי פלסטיני) והימצאות תשתיות טרור רבות במרחב. "במסגרת המבצע, כוחות הביטחון מנהלים חילופי אש מול מחבלים חמושים במרחב ופועלים להשמדת תשתיות טרור, זוהו פגיעות במחבלים".

רועי ישראלי, דובר קיבוץ רם און: "הייתה על אירוע הירי אתמול קבלת אחריות של גדוד ג'נין, כחלק ממבצע שהם מתגאים בו וזה בהחלט מטריד, אם נתרגל לירי של המחבל הבודד נמצא את עצמנו ב-07.10 הבא. מחבל אחד שמגיע בחסות המטעים קל לו מאוד להתקרב מאות מטרים לגדר המושב לירות ולברוח וזאת מציאות הזויה. אנחנו מסרבים להשלים עם המציאות הזאת, ההתייחסות ליישובי גלבוע כעוטף ג'נין זה מזעזע ולא נקבל את זה. גם הירי הזה שהיה מרוחק ונגמר ללא נזק או נפגעים זה אירוע סטטיסטי, כמה כאלה עוד יהיו?"

איך אתם מתייחסים לפעולה שצה"ל הודיע עליה היום?

"לא ידענו על המבצע למרות שהקשר הדוק. זה מבצע חשוב מאוד אבל אנחנו רוצים פעולה על גדר המושב כי גם פעולה עמוקה ככל שתהיה לא תמנע את המפגע הבודד ואנחנו נערכים לא אם זה יקרה אלא מתי זה יקרה.

האם אתה שומע תושבים שרוצים לעזוב את הקיבוץ?

"אני שומע שיש תושבים שחושבים על מקומות אחרים לעבור אליהם. זאת לא מגמה אבל ישנן קולות של תושבים שמודאגים ממה יהיה כי החשש שבאירועים הבאים שכנראה יגיעו זה לא יסתיים כמו בפעמים האחרונות".

ראש המועצה, דני עטר: "זה אירוע חמור, מטריד שאנחנו חיים במציאות שאנשים מאבדים את תחושת הביטחון, זה מחייב גילוי של אחריות גבוהה מאוד מצד הממשלה וגורמי הביטחון האחראיים. זה ממחיש את הפער הגדול בין מה שאנחנו חווים ותחושת האחריות שיש לנו על אזרחי המועצה לבין המדינה שמקבלת החלטה על פתיחה של מעבר ג'למה בסוף השבוע. בזמן מלחמה אלפי כלי רכב עם אובדן שליטה והתנהגות שהתחושה היא שהתושבים בגלבוע במצור. אנחנו שלושה ימים אחרי האירוע ומנסים לקבל תשובות אבל אין מענה, יש תחושה שיד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה ומקבלי ההחלטות לא יודעים מה קורה".

"גם העובדה שהם מקבלים החלטה בלי להתייעץ עם מפקד תחנת משטרת עפולה שהיה מופתע שהמעבר נפתח בימים כאלה של מלחמה ומתח ובלי תאום בין כל הגורמים ואני חושש מהמשך השבוע הקרוב. יש תחושה של הזנחה ומה שאנחנו לא עושים בשביל עצמנו לא יעשו לנו".