"ציפיתי שיום אחד אותו ראש ממשלה שהגדיר את עצמו כמר ביטחון יהיה לו את העוז להתייצב בפני המשפחות כדי לשמוע מה יש לנו להגיד"

חיים הכט | מדברים ברדיו | 02.05.24


ראש הממשלה בנימין נתניהו צירף מכתב חתום בשמו במסגרת מעטפה שנשלחה למשפחות השכולות ועליה לוגו הביטוח הלאומי. במכתב שעליו חתום גם שר העבודה, יואב בן צור, נכתב: "משפחות יקרות, מילים אלו, היוצאות מעומק לבנו, נכתבות בעיצומה של מלחמת "חרבות ברזל", מתקפת הטרור המחרידה על יישובי עוטף עזה וערי צפון הנגב בשבת שמחת תורה….במאבק המתמשך זה, אנו נחושים להשיג ניצחון מוחלט. נכה שורש באדמת המולדת, ובמקביל נכה בעוצמה במפלצות האדם שקמו עלינו לכלותינו. נמשיך להשקיע כל מאמץ להשיב את חטופינו הביתה. זוהי משימה קדושה, שלא נרפה ממנה. יחד, בכוחות משותפים, נבסס את עצמאותנו, נבצר את חירותנו נבטיח את קיומנו ועתידנו".

רוני מועלם, אביה של נעמה שנרצחה בנובה בשבעה באוקטובר נדהם לקבל את מכתב ראש הממשלה שמבחינתו הייתה סכין נוספת בגב. בשיחה עם חיים הכט אמר: "אני ציפיתי שיום אחד אותו ראש ממשלה שהגדיר את עצמו כמר ביטחון, איש אמיץ, יהיה לו את העוז להגיע ולהתייצב בפני המשפחות. לעמוד באומץ ולשמוע מה יש לנו להגיד ומה שאנחנו רוצים להטיח בו. אם הוא חושב שהוא לא אשם או לא אחראי ולא דבק בו רבב, שיסביר לנו מה הוא עשה ב-20 השנה האחרונות לפני ה-7.10 שהוא יום שואה. ביום שואה אין ניצחון".

בהודעה שפרסם מועלם תקף בחריפות את המכתב: "בושה וחרפה, זה המכתב האישי שמשגר ראש ממשלת האסון הלאומי למשפחות. איש עלוב. הייתי שמח לפגוש אותו פנים אל פנים ולשמוע ממנו מה עשה עד ליום 7.10 למנוע יום שואה בשטח הריבוני של מדינת ישראל. ומדוע לדעתו לא היה עליו להותיר בתאריך 8.10 מכתב לאחר ששם קץ לחייו או פרש והסתלק מאתנו.  המכתב בו חוזר ראש הממשלה על מילותיו "ניצחון מוחלט" מגלות כמה אטימות יש באיש הזה, כמה פוליטיקה האיש עושה גם בפנייה אלינו. הגיע הזמן שהמוג לב, שהוכיח חדלון במדיניות, בניהול מלחמה, במאמץ להשבת החטופים, יתייצב בפנינו לא באמצעות מכתב, לא באמצעות סרטונים, אלא בכנס בו יאפשר לנו להטיח בו קבל עם ועדה להטיח בו את מחדליו, רשלנותו הנפשעת, התנהלות זדונית לפיצול ופילוג העם, שאחריתה ביום שואה שאנו המשפחות קורבנותיו יחד עם ילדנו שנרצחו ומתו לשווא, וכן, אשמתו הישירה של האיש שטרם לקח אחריות. בושה וחרפה".

לחיים הכט בתוכנית "מדברים ברדיו" אמר: "באיזה צורה המכתב הזה נכתב, איזה ניצחון מוחלט? אני אומר לו תעשה מעשה, אתה האיש שהתיימר שזה לא יקרה אצלו, בלשון של לעג רמזת למלחמת יום כיפור אבל מה שקרה היום חמור פי 100. אם מדינת ישראל הייתה מתנהלת ביום כיפור כמו שמתנהלים היום – לא הייתה מדינה היום. ביום כיפור הבסנו את יריבנו אבל לא דיברו ככה על ניצחון מוחלט. אנחנו נמצאים בסרט אחר, סרט של מישהו שאין לו מצפון, איזה דוגמה הוא משמש? אני בן 64 ואני נחרד".

"אני קורא במכתב הזה סיסמאות, איש שלא מוכן לקחת אחריות ולא מבין מה פתאום זה ישורבב לתוך מעטפה של הביטוח הלאומי. יכול להיות שאם זה היה מגיע עם לוגו של משרד ראש הממשלה המעטפה לא הייתה נפתחת. מאיפה עזות המצח והפחדנות להחדיר את המכתב הזה למשפחות בצורה כל כך נבובה. מזה התרגש עלינו אסון? כאילו שזאת רעידת אדמה ואין אחראיים ואין ראש ממשלה, הכל מפתיע אותו. לא משטרת ישראל ולא אף אחד עזר לי לגלות את הרצח של ביתי ואני ציפיתי שב-8.10 שראש הממשלה יעשה מעשה ישאיר מכתב וישחרר אותנו ואת עצמו כי סברתי שיש לו מצפון, אבל כנראה שאין לו".

"מעבר ליגון שעבר לגור בתוכנו יש בנו כעס על ההתנהלות של מי שעומד בראש הפרידה ומי שמתחתיו. אחרי האסון העם הלך והתגבש וקרא נס. במקום שישים את המפתחות וילך הביתה כדי שהנס ילך למקומות טובים הוא נשאר והמשיך לעשות מה שהוא עשה יום קודם וממשיך לפלג. יש פה איש שפירק את העם לשבטים".