ראש המועצה לאחר פגיעת הכטב"ם ב"טל שמיים": "דורש מהלך כואב, קשה, מרסק, מרטש, שיטלטל את הצד השני"

ירין דורון | מדברים ברדיו | 16.05.24


כלי טיס התפוצץ אתמול באזור צומת גולני וגרם נזק לבלון התצפית "טל שמיים" שמטרתה לזהות איומים והתריע עליהם, אלא שאתמול מלבד התרעה נקודתית בכפר נהר הירדן לא הופעלו אזעקות ברחב, למרות שכלי הטיס פגע באתר שנמצא כ-50 ק"מ מגבול לבנון. בתגובה צה"ל תקף במספר יעדים בעומק לבנון.

ראש המועצה האזורית, גליל התחתון, ניצן פלג, תקף את התגובות הנקודתיות של ישראל וקרא לפעול בצורה חריפה וקשה יותר נגד מדינת לבנון וחיזבאללה: "הבנו מזמן מה חיזבאללה מחפש בירי לעבר הגליל התחתון, ראינו את הנפילה ביישוב ארבל ומה שלא יכולנו להגיד אז צה"ל אמר היום בעצמו. זה אירוע חמור ביותר, זאת לא פעם ראשונה שכטב"ם מגיע לאזור שלנו ואני לא מדבר על מידת הנזק שנגמרה. עצם זה שכלי טיס עשה את דרכו כל הדרך, 50 ק"מ, והתפוצץ בלב הגליל התחתון לא מתקבל על הדעת ואי אפשר לעבור על זה לסדר היום ולהגיב אחר כך נקודתית בבעלבכ זה לא לעניין. קטונתי מלקבל החלטות צבאיות אבל כראש המועצה אזורית של הגליל התחתון ומי שאחראי על החיים של התושבים כאן אי אפשר לעבור על זה לסדר היום. אנחנו גם כל הזמן מתרגלים מחדש לשגרה שמתעדכנת מה שאתמול היה נראה לא מתקבל על הדעת היום הוא חלק מהשגרה".

"כבר שבעה חודשים שאנשי הצפון מפונים מבתיהם, לא היה מעולם תקופה כזאת שחבל ארץ שלם פונה ואין בו חיים, רצועת הביטחון התהפכה לנו ואם פעם הגבול היה קדימה לתוך לבנון הוא התהפך ותכף הגבול הופך להיות בצומת גולני. לכן התגובה חייבת להיות מוחצת, חד משמעית וכואבת שתשנה את המשוואה, זה היה צריך להיות בעזה בשבוע הראשון אבל זה חבל שנשפך. המצב כאן בצפון זה לא הגיוני וכנראה שאנחנו פריפריה ואף אחד לא מרגיש את זה בתל אביב וירושלים".

"הפגיעה של כלי הטיס הייתה רגע מביך מבחינתנו, אבל אני אופטימי אני עדיין מאמין שיש לנו את היכולת ותעוזה אבל צריך להוציא אותה החוצה. ולכן אני דורש, ולא רק אני, מהלך כואב, קשה, מרסק, מרטש, שיטלטל את הצד השני וכל מקורביהם כי יש לנו את היכולות והדבר הזה חייב לקרות. ברור לי שנשלם מחיר, אנחנו מתרגלים ומוכנים לזה אבל אין לנו ברירה. אם אנחנו חפצי חיים ורוצים להראות מי הריבון ולחזק אתה הרתעה שיהיה משהו משמעותי שישנה את השוואה ואסור לנו לעבור לסדר היום עד שזה יקרה".