ראש הממשלה ביקר באזור קריית שמונה וגרם לסערה פוליטית בעיר

ירין דורון | מדברים ברדיו | 05.06.24


יממה לאחר שהכבאים השתלטו על שריפות העיר, הגיע הבוקר ראש הממשלה בנימין נתניהו לביקור במחנה 'גיבור' בקרית שמונה. במהלך הביקור קיבל נתניהו סקירה ממפקד חטיבה 769 אל"ם אברהם מרציאנו וממפקד מכלול עורף פצ"ן, תא"ל (מיל׳) אלון פרידמן על תמונת המצב המבצעית, האירועים האחרונים בגזרה, ניהול קרב ההגנה והפעולות הנעשות להגנה יישובי ותושבי הצפון. בנוסף, הוצגו פעולות החטיבה ופיקוד הצפון כנגד תשתיות ומחבלי חיזבאללה בדרום לבנון.

לאחר מכן ביקר נתניהו בנקודת תצפית בעיר, שם נפגש עם צוותי כיבוי וכיתת הכוננות שפעלו בגזרה, וקיבל סקירה על השריפות בימים האחרונים, מאמצי הכיבוי הנרחבים ועל שיתוף הפעולה ההדוק של כוחות צה"ל וכב"ה לצורך כיבוי השריפות. נתניהו אמר לאחר הביקור: "בתחילת המלחמה אמרנו שאנחנו נחזיר את הביטחון הן לדרום והן לצפון – וכך נעשה. היום אני בגבול בצפון עם הלוחמים והמפקדים הגיבורים שלנו, ואני גם נמצא כאן עם לוחמי האש. אתמול האדמה בערה פה ואני שמח שכיביתם אותה, אבל האדמה בערה גם בלבנון. מי שחושב שהוא יפגע בנו ואנחנו נשב בחיבוק ידיים טועה טעות גדולה. אנחנו ערוכים לפעולה מאוד עצימה בצפון. בדרך זו או בדרך אחרת אנחנו נחזיר את הביטחון לצפון".

במהלך הביקור נתניהו לא נפגש עם ראש העיר קריית שמונה אירוע שזכה לביקורת ציבורית בין השאר גם מיו"ר מחנה הממלכתי, השר בני גנץ שכתב: "אתמול פגשתי בצפון את ראשי המועצות והערים בקו העימות ביחד עם חברי גדי אייזנקוט. זו לא היתה פגישה פשוטה. הוטחו בנו דברים קשים. אבל מי שנושא באחריות – חייב לשמוע את האמת. המציאות של תושבי קריית שמונה קשה – ולמנהיגות אסור לברוח מהמציאות. ראש הממשלה לא יכול להגיע לביקור בעיר שבתיה מופגזים ותושביה מפונים, בלי ראש העיר שמייצג אותם. אי אפשר לעשות שיקולים פוליטיים בזמן מלחמה. אני קורא לו להתקשר עכשיו לראש העיר, להתנצל ולהזמין אותו לפגישה במשרדו יחד עם כל חברי מועצת העיר, כדי לשמוע את קולם של כל תושבי העיר".

מי שכן פגש את נתניהו היה מועמד הליכוד לראשות העיר, אלי זעפרני שתקף בחריפות את שטרן שלטענתו כלל אינו מתגורר בעיר: "בליל השריפה עדכנתי את ראש הממשלה און ליין בהתפתחויות השריפה והוא דאג לעדכן את השרים שיעלו לצפון לסייע. חצי שעה לפני שהוא הגיע עדכנו אותי שהוא מגיע. מכיוון שראש העיר, אביחי שטרן נמצא בקיסריה והפקיר את העיר במשך 8 חודשים אני לא עזבתי את קריית שמונה. היום בבוקר הוא היה בקיסריה ולא בקריית שמונה, אביחי הוא איש תקשורת ומגיע רק שיש תקשורת ויחצ"ניות. ראש העיר בפועל שברח לקיסריה צריך ללמוד מפרוספר עזרן וחיים ברביבאי, זה לא בושה להשאיר את המשפחה כמו שאני השארתי את שלי באילת ולא עזבתי את קריית שמונה. הוא הפקיר את התושבים וזאת הבעיה של קריית שמונה".

הדילוג של ראש הממשלה על שטרן בא בגללך

"זה לא נכון, הוא לא דילג עליו כי ראש העיר לא היה בקריית שמונה, הוא לא היה בחמ"ל בעיר, הוא היה בחטיבה צבאית ותצפית עם אנשי צבא וכיבוי אש. אם ראש העיר היה בקריית שמונה ולא בקיסריה אז הוא היה מצטרף לביקור. כמו שהוא הפקיר אותנו 8 חודשים הנה ראש הממשלה מגיע והוא לא בעיר. שטרן עסוק ביחצ"ניות ושקרים ומכיוון שהוא היה בקיסריה ולא יוכל להגיע לקריית שמונה הוא מדווח לעיתונאי החצר שלו שראש הממשלה הגיע לקריית שמונה ודילג עליו".

צילום: עמוס בן גרשום לע"מ

מה דעתך על המצב בעיר?

המצב לא טוב וקשה בכל מדינת ישראל, למרות שפינו אותנו והמדינה דואגת לנו חייבים לסיים את הסיפור עם לבנון. צריך לתת לצה"ל ולממשלה את כל הזמן שניתן כדי לפעול בלבנון ולסיים שם את הסיפור. מי שמכיר את ראש הממשלה יודע שהוא בן אדם שמילה שלו זאת מילה וזה לא סיסמה ואני סומך עליו ועל הצבא".

שאתה שומע את המפלגות בקואליציה שמטילות אחריות רק על הצבא מה דעתך?

כל מי שלקח אחריות יודע למה הוא עשה את זה, אני באופן אישי סומך על הממשלה ועל הצבא שיודעים מה שהם עושים. תושבי קריית שמונה רוצים לחזור לעיר בביטחון וזה המסר שגם העברתי לראש הממשלה בסיור שלו".

שטרן הגיב לאירועים ואמר: "לתושבי קריית שמונה אין זמן, סבלנות וכסף להצגות של פוליטיקה זולה בזמן מלחמה. כל האמת בתמונה אחת. אם ראש הממשלה היה באמת מבקש ורוצה להוביל שינוי בקריית שמונה הוא היה חייב את ראש העיר לצידו, יחד עם מנהלי האגפים והמחלקות. הוא היה חייב להיפגש עם אלו שמתפעלים את העיר יום יום, אלו שדואגים לטפל באלפי תושבי קריית שמונה שפונו למעל 460 ישובים ברחבי הארץ. אבל  לצערי, בשביל הממשלה הזו – הכל הצגה. פייק של אכפתיות. פייק של ביטחון פייק של עשייה. רה"מ הגיע ל"סיור" רושם בצפון והקיף עצמו בשחקנים בכדי לחזק את מעמדו הליכודי. הצפון בוער וראש הממשלה עושה פוליטיקה קטנה. כציוני, כישראלי, כאיש ליכוד בהווה, כתושב קריית שמונה וכראש העיר קריית שמונה – אני כואב את הפוליטיקה שלנו".