רוני שלמן הוא דבוראי ממושב נבטים שהתחיל לייצר דבש מסיבה מפתיעה

רוני שלמן, דבוראי, ממושב נבטים, הגיע לעולם הדבורים בעקבות כתבה בטלוויזיה על האיכות הירודה של הדבש בסופרמרקט: "ראיתי כתבות בטלוויזיה של רפי גינת על חקלאות והייתה כתבה אחת על דבורים, שלוחקים סוכר לבן, מערבבים עם מים ומאכילים אותן. בדקתי את זה ובארץ משרד הבריאות מקפיד על כמות של סוכר לבן בתוך הדבש אז היצרנים הגדולים מקפידים על זה כדי שלא יפסלו אותו, בגלל זה לדבש שקונים מחקלאים יש מגוון של טעמים כי משתמשים בצוף. אני פיניתי נחיל של דבורים מיפו ובאזור הזה היו המון חרובים אז לדבש היה טעם של חרובים, בצבע שחור".
"לקחתי כמה שקלים, קניתי נחיל והתחלתי להכין דבש לעצמי, ואז גיליתי שכשאתה מטפל נכון בדבורים אז כוורת אחת של בערך 40,000 דבורים מייצרת 30 קילו דבש. במשפחה שלי לא אוכלים כזו כמות של דבש אז נשאר לי מלאי. אחר כך קראו לי מישוב קרוב וביקשו ממני לפנות נחיל של דבורים, הגעתי למחסן שהייתה בו אבן גדולה שמתחתיה היה נחיל גדול של דבורים, זו הייתה הפעם הראשונה שנחשפתי לנחיל טבעי של דבורים ופיניתי אותו. לאט לאט למדתי והתמקצעתי בזה".

לדבריו, לא היה מומחה שילמד אותו: " הבטחתי שיום אחד כשאני אדע לפנות דבורים אני אתן את כל הכלים למי שמעוניין לגדל דבורים. יש לי קבוצת ווצאפ, יש לי שיעורים בזום, יש לי שיעורים פרונטלים פרטיים ואני נותן להם את התמיכה הזאת גם אחריי שהם קונים את הכוורת".
אתה גם מציל נחילים וגם מסייע לשכנים?
"בשנת 2018 עדכנו את חוק המדבירים כך שאסור להדביר את דבורת הדבש בגלל החשיבות שלה. אז אם לאדם נכנס נחיל דבורים לקיר מדביר לא יטפל בבעיה הזאת. בסופו של יום הן מחפשות מקום גבוהה שלא נגיש לאנשים פעם זה היה חורים בעצי זית היום זה בתוך קירות".

מעבר להיותך דבוראי אתה גם מטפל בעזרת תוצרי הדבורה
"יש תחום שלם שקוראים לו אפיתרפיה, זה לא תחום חדש, גם ביוון העתיקה טיפלו עם עקיצות דבורים, הרמב"ם כתב שהוא היה מטפל בעקיצות דבורים זה משהו שבזמן האחרון תופס תאוצה, יש מדינות שבהן זה נחשב לרפואה משלימה. 2% מהאוכלוסיה אלרגית לדבורים אז תמיד יש לי מזרק אפילן וכדורים בתיק ואני דואג לעשות בדיקות אלרגיה לכל מטופל".
