תושבי הצפון הקימו מחנה פליטים: "מדינת ישראל מתכווצת, אסור לוותר על הגליל"

קול רגע
חדר חדשות | 23.05.24

על רקע יום רועש בצפון כ-1200 מתושבי הצפון השתתפו הערב בפתיחת מחנה "עקורי הגליל"- מיזם מחאה של תושבי הצפון זאת על רקע היעדר תוכנית ומטרות בחזית הצפונית והמשך קריסת חבל הארץ. "אחרי שבעה חודשים בהם הקרבנו את כל מה שיש לנו, הגיע הזמן להתעורר על החיים שלנו". הדגיש בועז בידרמן , מהתנועה לסיפוח הגליל.

היוזמה בשיתוף של מספר התארגנויות אזרחיות מהצפון, כגון לובי 1701, מצפינים, פורום מגן עוטף לבנון , הרשת והארי הזועם, משכה מעל 1200 תושבים מכל אזור הגליל כולל שלומי קריית שמונה גליל מזרחי ומערבי והגולן.
ניסן זאבי ממייסדי לובי 1701: "המהלך עצמו נועד להעביר מסר למדינה: "תושבי הצפון לא מתכוונים לוותר על הבית שלהם. ואם המדינה לא לוקחת אחריות אנחנו ניקח אחריות. שבעה חודשים נשכנו שפתיים והמתנו בסבלנות שיגיע תור הצפון, אבל כעת כשהקהילות מתפרקות, משפחות מתרסקות ועסקים נסגרים הגיע הזמן להחלטות יזומות מצד המדינה. אחרת פשוט ניקח את היוזמה לידיים של האזרחים על כל המשתמע"

כזכור מאז פרוץ המלחמה למעלה מ4200 רקטות, 800 טילי נ"ט ומעל 450 כטב"מים פגעו ביישובי הצפון והביאו למותם של 21 חיילים ואזרחים ו84 פצועים. עד כה נהרסו למעלה מ800 בתים ומבנים אזרחיים כתוצאה מתקיפות חיזבאללה.

על רקע דיווחים על הסכם מול חיזבאלה הבהירו התושבים כי איבדו אמון במהלך דיפלומטי לבדו. "ראינו מה קרה ב2006 שסמכנו על החלטה 1701. אף אחד לא באמת אכף אותה ונתנו לנו תחושה שיש שקט בגבול בעוד הצד השני התחמש, התבסס על הגדר והפך קטלני יותר" הדגיש רז מלכה מקריית שמונה.

באירוע השתתפו חברי כנסת מימין ומשמאל וראשי רשויות מקריית שמונה , מבואות חרמון, מטולה וגליל עליון נשאו דברים והציבו דרישה לממשלה להיכנס לפעולה לפני שהצפון יינטש על ידי התושבים. דוד אזואלי ראש מועצת מטולה קרא לתושבים "הגיע הזמן לחסום את הצמתים ולנתק את הגליל ממדינת ישראל עד שתיקח אחריות". מארגני המחנה הדגישו כי "זה אינו אירוע חד פעמי, אלא הזדמנות לייצר לנו, תושבי הצפון, פלטפורמה להתארגנות ומחשבה ומהלכים משותפים כדי להניע את הממשלה לפעולה"

צילומים: יעל קמחי אוראל ומתן דוידיאן

נזכיר כי מוקדם יותר היום יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ סייר בבסיס עמיעד, נפגש עם אנשי מודיעין וקיבל סקירה על ההתפתחויות המבצעיות בזירה הצפונית. בהמשך, הגיע למלון קיסר בטבריה ושוחח עם מפונים מקרית שמונה וקיבוץ ברעם. בסיום הסיור אמר: "לפני ארבעה חודשים בדיוק, ב-23.1, התכנסנו כאן בצפון עם כל קבינט המלחמה, שר האוצר ושרים נוספים לבקשתי. ראש הממשלה הבטיח להביא בתוך ימים תוכנית לחיזוק הצפון במילארדי שקלים, והתחייבנו כולנו להחזיר את התושבים בביטחון. תושבי הצפון חזקים, פטריוטים, הם יעמדו בכל אתגר. צה"ל פועל בעוצמה, ומביא להישגים בשדה הקרב שפוגעים קשות בחיזבאללה. אבל האתגר שלנו כמדינה הוא לממש את אחריותנו הביטחונית, המוסרית והחברתית. אני קורא לראש הממשלה – להביא כבר היום לאישור את התוכנית לחיזוק הצפון, לא לדחות בעוד יום. ובמקביל – להיערך כבר מהיום כדי שנחזיר את התושבים לבתיהם בביטחון עד ה-1.9, בכוח או בהסדר – אסור לאפשר עוד שנה אבודה בצפון".

קרדיט צילומים
יעל קמחי אוראל
מתן דוידיאן