"באותה שבת יהודה לא חיכה לקריאה, הוא הקפיץ בדרך כוחות והם טיהרו את נחל עוז"

חיים הכט | מלחמת "חרבות ברזל" | 05.11.23

השמות והסיפורים. רס"ן יהודה נתן כהן, משדמות מחולה, מפקד פלוגה בסיירת גבעתי, נפל בקרב בצפון רצועת עזה, בן 25 היה בנופלו. תמיר אלון, גיסו של יהודה ספד לו: "יהודה היה גיבור גדול, הגבורה הייתה ברורה מאילה מהבית שהוא הגיע והמדרשה שבה הוא התחנך. במהלך המלחמה נפגשנו באחד מבסיסי הדרום שנינו על מדים ודיברנו כחצי שנה בין אימון לאימון. שניסיתי לדלות ממנו מה הוא ראה ומה קרה שם ביישובים שהוא נלחם בהם הוא מיעט לספר. באותה שבת של פתיחת המלחמה הוא לא חיכה לשום הוראה הוא יצא לדרך אלתר כוח וחיילים בדרך לדרום ויחד איתם הם טיהרו את נחל עוז. הוא לא רצה להגיד 'אני עשיתי' ו'קרו דברים בזכותי', הוא אדם שקט וישר. קשה מאוד לדבר עליו בלשון עבר, אנחנו צריכים אלפים כמוהו בעם. ברור לי שגם את האירוע של ניהול שיחות עם תושבים מפוחדים הוא עשה ברגישות מאוד גדולה. הוא לא נח לרגע ועזר לכל חייל שלו בכל צרה".

"הוא היה כדורסלן מעולה, שיחקנו פעם יחד והבנתי שאנחנו לא באותה ליגה, הוא אהב מאוד שחמט, בחור מבריק שיכל להגיע לכל יחידה הכי בכירה בצבא אבל בחר להיות לוחם להגן על מדינת ישראל בגופו. בשיחות עומק שהיו לי איתו כל האיומונים והצבא לא היו שגעון של אהבה לנשק הכל אצלו נבע מאהבה לטוב ומוסר, לאנושיות שצריכה להיות בעם, זה היה המרכז שלו".

רס"ל (מיל') ידידיה אליהו, בן 25, מקרני שומרון, לוחם בגדוד 8170 של חיל ההנדסה הקרבית, נפל בקרב ברצועת עזה, ידידיה התחנך בישיבת ההסדר בצפת משם ספד לו הרב איל יעקבוביץ: "ידידיה הגיע אלינו בגיל 18, למד כאן שנתיים עד שהתגייס לצבא עם החברים שלו להנדסה קרבית. הוא התחתן אחרי השחרור והתגורר אצלנו בצפת עד שלפני חודשיים עבר לרמת גלעד. הוא היה יהלום, ששמעתי שהוא נפל ביום שישי אני יצא לי מיד הביטוי "נסיך אלוהים". היה בו משהו טהור, זך ונקי. כבר בחיים שלו הוא היה כמו מורם מעם. יש הרבה סוגים של אנשים טובים ויש אציליים שהם עם שקט פנימי ועולם שיש בו טוהר שלא רגילים לראות אותו. ידידיה הניח אחריו 2 בנות יפייפיות ותמיד אחרי תפילת קבלת שבת הוא היה עומד עם הבנות ומבקש שאני אברך אותן הוא לא בא להגיד שבת שלום הוא הביא את הבנות שיקבלו ברכה לשבת. הוא פעם ניגש אליי ואמר לי שהוא מרגיש שהבחורים שמתגייסים לא מגיעים בכושר לצבא וביקש לארגן להם שיעורי כושר קרבי והוא אימן אותם לקראת הצבא. כשהם נכנסו לעזה בשבוע שעבר החבר'ה שלו לחצו על המ"פ שהוא ייכנס כי הוא החזק מכולם"