הסלמה במאבק הדרוזים: 4 פצועים קשה, אחד מהם מירי – מפגינים ניסו להשתלט על תחנת משטרה בגולן

קול רגע
חדר חדשות | 21.06.23

היום השני למחאת הדרוזים בגולן: 24 פצועים קשה הגיעו למרכז הרפואי "זיו" בצפת, הם פונו מזירת ההפגנות האלימות בגולן ו-4 מהם במצב קשה עם פציעות ראש. מהמרכז הרפואי נמסר ששלושה מהפצועים יועברו לרמב"ם ובשעה זו מנותח פצוע קשה נוסף. בנוסף, יש 3 פצועים במצב בינוני ופצוע אחד נוסף במצב קל. 12 שוטרים הגיעו למלר"ד המרכז הרפואי ומצבם ככל הנראה קל.

ד"ר אלכסנדר איזקסון מנהל מערך ההרדמה במרכז הרפואי "זיו"

בנוסף ניסו במהלך היום אלפי מפגינים להשתלט על נקודת המשטרה בגולן. מהמשטרה נמסר שהמפגינים יידו אבנים, הציתו גלגלים, ניקבו גלגלים של ניידות משטרה ואף ירו ירי חי. חלק מהשוטרים נפצעו מאבנים שהושלכו לעברם. בתגובה, המשטרה הדפה את הקבוצה והרחיקה אותם מהשטח. מהמשטרה נמסר: "חשוב לציין שכל מעשה אלימות נגד שוטרים אינו מקובל ולא יתקבל בסובלנות. משטרת ישראל מחויבת להבטיח את שלומם של כלל האזרחים ותנקוט בכל האמצעים הנדרשים לשמירה על הסדר והביטחון"

צפו בעימותים בכניסה לתחנת המשטרה

בניסיון להרגיע את הרוחות נפגש ראש הממשלה נתניהו עם המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית, שייח' מוואפק טריף. במהלך הפגישה אמר נתניהו כי הוא רואה בחומרה את מה שקורה בגולן וביקש מהשייח' לפעול להרגעת הרוחות.

הדרוזים הכריזו היום על שביתה בכפרים והגיעו למחות באתר העבודות. בשטח התפתחו הפרות סדר הכוללות יידוי אבנים, זיקוקים וזריקת בקבוקי תבעירה אל עבר הכוחות. המשטרה ומג"ב הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות, אחד השוטרים נאלץ לבצע ירי ממנו נפצע קל מפגין ברגלו. מהפרטים הראשונים עולה כי השוטר חש סכנה לחייו כאשר קבוצה של רעולי פנים התקרבו כשברשותם אבנים ואחד מהם אף החזיק חפץ חד. בנוסף גבר בן 29 נפצע בינוני בפניו ופונה במסוק של מד"א למרכז הרפואי רמב"ם בחיפה. ברשתות החברתיות הופצו בשעות האחרונות פרסומים על פגיעה בשיח'ים במהלך העימותים. מהמשטרה מציינים כי מדובר בהודעות כזבות וקוראים למנהגי העדה לקבל על עצמם את קיום ההליך החוקי שנעשה בפרויקט הטורבינות ולהביא להרגעת הרוחות. בעקבות האירועים נחסמים לתנועה צירי תנועה מרכזיים בין השאר כביש 85 וכביש 70.

מפכ״ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי קיים לפני זמן קצר דיון הערכת מצב לנוכח שורת הפרות הסדר המתקיימות מאז שעות הבוקר והצהריים ברחבי הגולן והגליל. מפכ״ל המשטרה הודיע כי הוא נותן גיבוי מלא לשוטרים וללוחמי משמר הגבול המשתתפים באבטחת הקמת מתקן הטורבינות הצפוני ובשמירה על הסדר הציבורי במספר צירי תנועה מרכזיים. המפכ״ל גינה באופן מלא וברור כל מקרה של תקיפה ואלימות כנגד שוטרים ונגד סמלי שלטון. המפכ״ל הנחה את מפקד מחוז צפון ניצב שוקי תחאוכה להמשיך בהידברות רציפה עם מנהיגי העדה הדרוזית. המפכ״ל קורא בשעה זו למנהיגי העדה הדרוזית לפעול להרגעת הרוחות ולגנות יחד איתו כל גילוי של אלימות כנגד שוטרים וסמלי שלטון.

ראש המועצה האזורית גולן, חיים רוקח התייחס לאירועים הקשים ואמר: "שנים של שיתופי פעולה עם אחינו הדרוזים יצרו מערכת יחסים עמוקה, המושתתת על יחסי חברות, כבוד והערכה. אנו רואים לנגד עינינו סכנה ממשית להרס מערכת יחסים מיוחדת זו. בגולן עצמו, אושרו הקמתם של כ – 100 טורבינות, יותר מכל הארץ. אנו בתהליך למידהשל ההשפעות העלולות להיווצר מפעולת הטורבינות לטבע ולחי. המקיפים אותנו בגולן. קראנו לממשלה לעצור את הקמתן של טורבינות נוספות, כדי שניתן יהיה ללמוד מה הנזק הסביבתי שהן גורמות, ואיך, אם בכלל, ניתן להתגבר עליו. אנחנו קוראים לממשלת ישראל להכריז לאלתר על הקפאת הפרוייקט הטורבינות אצל שכנינו ואחינו הדרוזים עד שייבדק לעומק ועד שהצדדים יישבו ויסכימו על המתווה הנכון. המועצה האזורית גולן שלחה מכתב בנושא לראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, כדי שיתערב הבנושא. אנחנו מבינים את מצוקת אחינו הדרוזים ודורשים ממשלת ישראל לעצור את העבודות, כדי למנוע התדרדרות ולא להרוס מערכת יחסים נפלאה שנבנתה בעמל רב במשך שנים".

במשטרה מציינים שלמרות ההסכמים אליהם הגיעו עם הדרוזים אלפים ממשיכים ליידות בקבוקי תבערה ואבנים ולנקוט באלימות קשה כלפי כוחות המשטרה המאבטחים את הקמת הטורבינות. במשטרה ממליצים לא להגיע לאזור רמת הגולן למעט הכפר בוקעאתא.

כזכור, המחאה פרצה אתמול (ג') בעקבות תחילת העבודות להקמת הטורבינות בצפון רמת הגולן בהתאם להסכמים שנחתמו עם בעלי הקרקע, נרשמו אתמול הפרות סדר של מאות דרוזים מאזור הגליל והגולן, במהלכן נחסמו דרכים חקלאיות וכבישים, שגרמו לעומסי תנועה כבדים, ואף הוצתו צמיגים, תוך כדי שהמוחים במקום יידו אבנים, ירו זיקוקים וגרמו לשריפות. בתגובה, השתמשה המשטרה באמצעים לפיזור הפגנות, כולל במכונית התזה, לעבר המפגינים, ורק לאחר הידברות עם המנהיגים הם החלו לעזוב את המקום. נוסיף כי שלושה מהמפגינים נפגעו קל משאיפת עשן וגז מדמיע, ופונו לטיפול במרפאה מקומית, בזמן ששלושה שוטרים נפצעו מיידוי אבנים ובעימותים עם המוחים. במחאה על העימותים, תתקיים היום שביתה כללית בכפרים הדרוזים ברמת הגולן, בזמן שדווח כי המונים מתכננים להגיע היום למקום פעם נוספת, במטרה להפגין ולעצור את העבודות. ממשטרת ישראל נמסר כי היא ״קוראת למנהיגים הפורמליים והבלתי פורמליים לרסן ולפעול למניעת התנהגות בריונית ואלימה. אירועים אלה עלולים להביא לפגיעות בנפש, ומשטרת ישראל לא תאפשר זאת, ותדאג למיצוי הדין עם הפורעים".