עטר: "עושים הכל שכיתות הכוננות יהיו מסוגלות להחזיק את האזור – גם אם הצבא לא יגיע במשך 48 שעות"

ירין דורון | מדברים ברדיו | 18.06.24


ביום שאחרי פגישת שר הביטחון עם ראשי הרשויות במועצות האזוריות "גלבוע" ו"עמק המעיינות", חושף דני עטר חלק מהתוכנית הביטחון שהוצגה לשר. בין הפרטים: חימוש כיתות הכוננות, הקמת יחידת רחפנים שתעבוד בשעות היום והלילה וציוד שיאפשר את החזקת השטח במידה ויפרוץ אירוע חריג למשך 48 שעות.

כזכור, אתמול במהלך הפגישה עם עטר ומטיאש עדכן השר גלנט את ראשי המועצות כי משרד הביטחון ישפר את מרכיבי הביטחון ביישובים באמצעות רכש רחפנים, חימוש כיתות הכוננות בנשק מתקדם, הקמת צוותי ההתערבות וחידוש הגדרות וצירי הביטחון.

שר הביטחון גלנט: "במרחב הגלבוע, עמק המעיינות, התענכים, אנחנו נערכים כנגד כל רעה. מצד אחד, פועלים בצורה ממוקדת בג'נין, במחנות הפליטים ובכל מקום על מנת לסכל טרור, מצד שני, אנחנו מתגברים את כיתות הכוננות ויחידות ההתערבות שאנחנו מקימים בנשק המתקדם ביותר ובאימון הטוב ביותר כולל כלי נשק מחלקתיים, רחפנים, וכל ציוד שיידרש על מנת שיוכלו לפעול במרחב ולהבטיח מענה מיידי עד להגעה של הכוחות. למול המאמץ האיראני להחדיר נשק ותחמושת ממזרח לכיוון ג'נין, אנחנו עושים את כל המאמצים על מנת לבלום זאת, ואני משבח את כוחות הביטחון שגם עושים את המאמץ הנדרש וגם מגיעים להישגים טובים".

עטר: "אני שמח שהשר הבין את החשיבות והגיע לגלבוע לביקור שמבחינתנו הוא היה חשוב מאוד והתוצאות לא פחות ממדהימות ואחרי הפגישה אתמול הוא אימץ את התוכנית שהצגנו לו והנחה את המשרד לעשות הכל כדי למנוע בעיות עתידיות. אנחנו הצגנו לשר מודל והמלצנו לאמץ אותו כפיילוט וככול שהוא יצליח להעתיק אותו לשאר היישובים בקו התפר".

מה כוללת התוכנית?

"ברור לכולם שצה"ל לא יכול לתת מענה 24/7 לגזרות כל כך נרחבות ולכן בנינו מודל שחלק מהאחריות נשאר אצלנו אבל כדי שזה יקרה אנחנו צריכים כלים טכנולוגיים, כוח אדם ותקציבים ולשמחתי קיבלנו חיבוק חם. הובטח לצייד אותנו בכלי נשק, להקים יחידת רחפנים שתהיה מסוגלת לעבוד ביום ובלילה, לחזק כיתות כוננות ואת כוחות ההצלה".

ובכל זאת, ישנה ביקורת על זה שהאחריות תהיה עליכם ולא על הצבא

"עד ה-07.10 היה סוג של טאבו – ביטחון זה צבא וביטחון אזרחי זה משטרה אבל זה נגמר. יש מאות רבות של אנשים שהם בוגרי יחידות קרביות והם לוחמים ומפקדים והם מסוגלים לעשות את הדברים האלה בפרק זמן שיידרש. אנחנו עושים הכל שתפיסת הביטחון תהיה כזו שכוחות הביטחון יהיו מסוגלים להחזיק את האזור גם אם כוחות צבא לא יגיעו במשך 48 שעות ואנחנו נצטייד כדי שנעשה את זה".

"אנחנו שמחים שקבלת הדרישה שלנו לפצל את מעבר ג'למה ולהשאיר את הסחורות במעבר ולהעתיק את כל כלי הרכב וכניסת הפועלים בשגרה לסאלם והפיצול הזה זאת התחשבות עצומה באזור".

בעקבות ההחלטה ביקר הבוקר שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' את השר גלנט וכתב ברשת "איקס": "לא אדוני שר הביטחון, מול המאמץ האיראני להחדיר נשק לאזור ג'נין אתם ממש לא אמורים לתגבר את כיתות הכוננות, ואני כותב את זה כשר אוצר שמימן מיוזמתו את מרכיבי הביטחון בישובים שאתה מדבר עליהם. מול מאמצי האיראנים והפלשתינים אתם אמורים להילחם בעוצמה ולמגר את הטרור ומבצעיו אצלו בבית וממש לא לחכות שהוא יגיע אלינו הביתה ויפגוש את כיתות הכוננות".

עטר תקף: "אני לא רוצה לחלק ציונים לשרי ממשלת ישראל, הייתי רק שואל אם זה ככה פשוט למה לא סיימנו את העבודה בשמונה חודשים בעזה ולמה אנחנו שמונה חודשים מרשים לחיזבאללה להחזיק עשרות אלפי תושבים מחוץ לבתיהם בצפון? כשהוא ייתן תשובות לזה נדבר איתו על ג'נין. קל מאוד להיות במקום שנושא באחריות וצריך לתת תשובות ופתרונות לאזרחים אבל לשחק את האופוזיציה, זאת בושה וחרפה שהגענו למצב הזה".