"היה טבח נוראי, רכבים שרופים, גופות ולא היה מי שיושיע"

חיים הכט | מלחמת "חרבות ברזל" | 10.10.23

מסיבת הטבע שהתקיימה בסוף השבוע בשטח פתוח סמוך לקיבוץ רעים הפכה לשדה קטל המוני. מבין הנרצחים שאיבדו את חייהם היו גם אנטון גוריונוב מצפת ובן ברנשטיין תושב ציפורי.

אנטון גוריונוב ז"ל בן 37, תושב צפת בילה במסיבה עם בת זוגו רחלי דהן, כשהתחילו היריות הם נמלטו וכבר היו בדרכם להימלט ממקום הטבח אבל התעקש לחזור כדי להציל פצועים ולהפנותם לטיפול רפואי.

רחלי, בת זוגו: "כשהתחיל הירי יצאנו משטח המסיבה, היה כאוס מוחלט אנדרלמוסיה וברקע כל הזמן התבצע ירי, זה היה פשוט טירוף. אנטון הוביל אותי מחוץ לתופת, הוא הרגיע אותי ואמר שאם צריך הוא יחטוף כדור ואני אצא חיה. הוא הוביל אותנו ליער היינו יחד עם עוד אנשים ומצאנו שם מסתור, כל הזמן היה ברקע צעקות שקראו לאנשים לברוח כי המחבלים נמצאים באזור ואנטון הורה לי להישאר שם ולא לזוז, הוא מצא לי סבך של עצים ודרש אסתתר, חפרתי עם הרגליים באדמה כדי להסתתר עמוק יותר ונשכבנו שם חצי שעה".

ואתם מרגישים כל הזמן שהירי מתקרב?

"הרגשנו את היריות קרובות מאוד, אנטון פחד שאני ארים את הראש ואראה מה קרה סביבנו. הם פשוט התחילו לשרוף את העץ שהתחבאנו מאחוריו העשן התחיל לחנוק אותנו ושמעתי ברקע אנשים צועקים "תעזבו אותי אל תיקחו אותי" ואז הבנתי שהמוות קרוב. כשהרמתי את הראש ראיתי מספר אנשים מתים".

"חכינו שהמחבלים יתרחקו והאש התחילה להתפשט ואז אנטון התחיל לדאוג לגופות של חמשת הנרצחים, הוא פחד שהם ישרפו וניסה להזיז אותם. תוך כדי הוא ראה מישהו פצוע הוא קם בלי פחד וניגש אליו לעזור לו. הוא יכול היה להמשיך להסתתר איתי אבל הוא הלך להושיט לפצוע עזרה. הוא ניסה לקחת את הפצוע כדי לפנות אותו וכבר התקרבנו לרכב אבל מרחוק ראינו טנדר עם מחבלים ועוד כמה מחבלים רצו לעברנו ואז הוא צעק לי להתחבא בשיחים אחרים. עוד הספקתי לשמוע אותו צועק להם להפסיק ואז החל גל של יריות. התכחשתי למה שקרה רק אחרי חמש שעות הגיעו למקום כוחות צבא, הם צעקו אם יש מישהו חי ורק אני יצאתי מהאירוע בחיים".

וכשאת יוצאת מה את רואה?

"היה שם טבח נוראי, רכבים שרופים, גופות אין לי מילים לתאר מה שראיתי וכל הזמן הזה לא היה מי שיושיע. כשהגיע הצבא בשעה 17:00 לא האמנתי שזה צבא שלנו, לקח לי זמן לסמוך עליהם כי התקשרתי כל כך הרבה פעמים, צעקתי בהודעות שיש טבח ושיגיעו לעזור לנו ואף אחד לא הגיע".

כשלקחו אותו לרכב ראיתי את הגופה של אנטון כשהוא שוכב על הצד, הפנים שלו לא היו אותם פנים".

אנטון, ז"ל

עוד באותה מסיבה נרצח בן ברנשטיין בן 23 תושב ציפורי יצא בסוף השבוע לבלות עם חברים במסיבת הטבע סמוך לקיבוץ רעים. בשעות הבוקר הגיעו עשרות מחבלים וטבחו במבלים. על פי דיווחים כ-260 גופות אותרו באתר המסיבה אחת הגופות היא של בן בורנשטיין.

חברו הקרוב, יותם פרץ סיפר לחיים הכט בתוכנית "מדברים ברדיו": "למסיבה הזאת הוא יצא עם חברים, הם חיכו לזה הרבה זמן ושם נגדעו חייו. יום שבת כשבן לא ענה אנחנו התחלנו במרוץ להקים חמ"ל כדי לאתר אותו בכל דרך אפשרית. ידענו לצערי שבסיטואציה הזאת ככל שהימים עוברים אתה מבין שהסיכויים פוחתים. אחרי כמה שעות ההורים נסעו לדרום לחפש אותו, הם הסתובבו בהריסות, בין הגופות, פשוט באזור מלחמה וקראו בשמו של בן וקיוו שהוא שרד. זה היה פשוט כיתת יורים מול ערימה של ילדים, קרב בתנאים לא הוגנים. החברים שהיו איתו התפצלו בגלל הירי, כל אחד רץ לכיוון אחר והוא סיפר לחברים שהוא מתחבא בפרדס, אבל מאז נעלמו עקבותיו עד שהודיעו לנו שהוא מת".

בן זוהה בזכות טביעת אצבע ו-DNA שהשאיר אביו: "ערן האבא דאג למלא פרטים כדי שיכולו לזהות את בן ואתמול נעשה ההתאמה".

כשאתה שומע את מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יוסי שלי, אומר שהמסיבה תרמה לכאוס, איך אתם מגיבים?

"אנחנו משתדלים לעשות מה שאנחנו יכולים כדי לא להתעסק בהאשמות, אבל הסיטואציה קשה וקשה להתמודד עם הכעס שמצטבר. יש צעקה של כעס של אוזלת יד, תחושה שהקריבו את הילדים שלנו".

בן, ז"ל