האלוף במיל' איילנד: "חלק מהמטוסים יעברו לאט ובגובה נמוך מעל ג'נין. השיקולים של חיל האוויר נגד שדה תעופה בנגב הם לא ביטחוניים"
בכנס השתתפו חברי כנסת, ראשי רשויות מהדרום ומהצפון, אנשי אקדמיה, נציגי ארגונים ירוקים ומאות תושבים. בכנס הוצגו השיקולים הביטחוניים, הסביבתיים, החקלאיים, הבריאותיים, החברתיים והכלכליים נגד הקמת שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל ובעד הקמת שדה תעופה בנבטים.
ראשת המועצה האזורית עמק יזרעאל, שלומית שיחור-רייכמן: "מאז ה-7 באוקטובר אנחנו חייבים לחשב מסלול טיסה מחדש. חלק משמעותי בצפון נפגע מאז תחילת המלחמה, ועכשיו רוצים לפגוע בתושבות ותושבים באזורינו. מי שחושב שאפשר להעביר מתחת לרדאר בזמן מלחמה, החלטה כל כך הרסנית – טועה. כולנו, ראשי רשויות מצפון ומדרום, מאוחדים במאבק נגד הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל".
בכנס הוצגה לראשונה חוות הדעת של האלוף (במיל') גיורא איילנד, לשעבר ראש המל"ל על הסכנות הביטחוניות בהקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל: "שדה תעופה הוא תשתית אסטרטגית שמקימים לעשרות שנים קדימה. אף אחד לא יודע להבטיח מה יהיה האיום הביטחוני המשמעותי בעוד עשרות שנים, אבל אני כן יודע להגיד שבעתיד הנראה לאופק, האיום המשמעותי יהיה האיום הרקטי האיראני כפי שבא לידי ביטוי אצל ארגון הטרור חיזבאללה. המשמעות היא השתקה מידית של שדה תעופה בהחלטה אחת. מעבר לכך, חלק מהמטוסים שינחתו יעברו לאט, בגובה נמוך, מעל ג'נין. עם כל הכבוד, השיקולים של חיל האוויר בהתנגדות להקמת שדה תעופה בנגב הם לא ביטחוניים".
ראש עירית דימונה, בני ביטון הציג את התמיכה רחבת ההיקף של ראשי רשויות בדרום בהקמת שדה תעופה בנגב: "כליכודניק אני אומר לידידי ראש הממשלה ושר הביטחון, קבלו החלטה אמיצה, בן-גוריונית והקימו את שדה התעופה המשלים לנתב"ג בנבטים. לאחר השבעה באוקטובר אנחנו מבינים שעלינו לקבלת החלטות אמיצות לנגב בפרט ולמדינת ישראל בכלל. לידידי שר האוצר, אני אומר – נכון שתמכת בהקמת שדה תעופה בצפון בהיותך שר התחבורה, אבל כעת הזמן להסתכל על משמעות ההחלטה מבחינה כלכלית ולראות איך הקמת השדה תפתח את הנגב. אנחנו תומכים חד משמעית במאבק של חברינו בצפון נגד הקמת שדה תעופה בעמק".
פרופ' איתמר גרוטו, מומחה לבריאות הציבור הציג את הסיכון הבריאותי שהקמת שדה תעופה יביא על אלפי התושבים באזור הצפון: "יש אלפי מחקרים שנכתבו על השפעות שדה תעופה, ובאופן קונקרטי רעש, על בריאותם המידית של תושבים. הכוונה היא לא רק חוסר נוכחות מחוסר שינה. אלא השפעות ישירות על קיצור אורח החיים, השפעות נירולוגיות, השפעות נפשיות, ילדים שייוולדו עם משקל מופחת. לכן, יש לבחור בהקמת שדה תעופה באזור פחות צפוף בתושבים – כדי לא לפגוע בתושבים באופן בריאותי".
חן הרצוג, כלכלן ראשי בBDO, דיבר על ההשלכות הכלכליות לפתיחת שדה תעופה על פיתוח הנגב: "כשמסתכלים על הנתונים, למעשה לא מקימים פה שדה תעופה משלים אלא שדה תעופה שיהפוך עם השנים לשדה התעופה הראשי של מדינת ישראל. אולם – העמק לא מאפשר את כמות הטסים הנצרכים במדינת ישראל. שדה תעופה יאפשר עוד אלפי מקומות עבודה בנגב, הקמת של בתי מלון, יפתח את התיירות, יזמן מרכזי קונגרסים וכמובן – ישפר את התחבורה. הקמת שדה תעופה בנבטים הרבה יותר זולה למדינה. היתרונות הכלכליים ברורים.
להאזנה לשידור המיוחד מהכנס