אזולאי: "המדינה צריכה לשחרר את הנצרה לצה"ל", סופר: "צריך לעשות משהו הרבה יותר נרחב"

ירין דורון | מדברים ברדיו | 11.03.24

חמישה חודשים של מלחמה בצפון הובילה אתמול את ראשי המועצות המפונות לכנס פגישת חירום במטרה לצאת בחזית אחידה נגד התנהלות הממשלה, בסיומה של הפגישה נשלח מכתב לראש הממשלה נתניהו בדרישה לפגישה דחופה.

ראש המועצה המקומית מטולה, דוד אזולאי: "אנחנו חמישה חודשים נמצאים בתוך התהליך וצריך להתחיל לקבוע לוחות זמנים לחזרה לבתים. ממשלת ישראל צריכה לזכור שיש 80 אלף איש עקורים מבתיהם, הילדים פזורים במוסדות חינוך ברחבי הארץ, אנשים לא חיים את החיים שלהם וזה לא הגיוני. אנחנו אומרים לממשלה יש לכם עכשיו חצי שנה תסגרו את הסיפור. אני טוען שאין ברירה וצריך לצאת למלחמה ואחריה ללכת להסכם טוב יותר אבל אין לממשלה אומץ ללכת למעשה הזה. אם יהיה הסכם עכשיו נמצא את עצמנו בעוד חצי שנה באירוע יותר גדול ממה שהיה בדרום, אין אמון בחיזבאללה ובממשלת לבנון".

אתה מדבר על להחזיר תושבים תוך חצי שנה הביתה ומצד שני מדבר על יציאה למלחמה, איך?

"גם אם תהיה מלחמה יהיה זמן לסיים אותה ועוד חצי שנה לחזור לבתים. מה שהיה בדרום זה כאין וכאפס לעומת רדואן. אם נעשה הסכם היום ונפסיק את האש נמצא את עצמנו בקטסטרופה בתקופה הקרובה ובהסכמים כאלה תושבים לא יחזרו".

ראש המועצה האזורית מרום הגליל, עמית סופר, שאירח את מפגש ראשי הרשויות סיפר: "אנחנו צריכים להחזיר את התושבים חזרה ואין שום יכולת לעשות את זה בלי פגיעה בחיזבאללה וכוח רדואן, אני לא רואה שזה קורה בהסכם מדיני. אז אפשר להמשיך לברבר אבל בסוף צריך להחזיר את התושבים שנמצאים חמישה חודשים מחוץ לביתם לבתיהם. ישבנו עם ראש הממשלה וחברי הקבינט לפני כחודש, דיברו איתנו על מספר ימים שתוכנית הפיצוי תגובש אבל עבר כבר חודש ימים וכלום לא התקדם. הוצאנו מכתב לראש הממשלה ואני מקווה שנתכנס לפגישה ונתחיל להריץ את התוכנית. יש לי את המסלול המקוצר להגיע לכל משרדי הממשלה הרלוונטיים ואנחנו מרימים דגלים אדומים כי היום בצפון יותר מתמיד חשוב לייצר מנועי צמיחה. כולי תקווה שיבינו את גודל השעה כי אחרת נהיה בבעיה אמיתית. ברור לכולם שבחזית הצפונית האיום יישמר בכל תרחיש בניגוד לדרום ששם נעשה טיפול ברצועה, ולכן האתגר ההתיישבותי ימשיך להיות פה תמיד. צריך לעשות פה משהו הרבה יותר נרחב ויפה שעה אחת קודם".

בכך כיוון סופר לסוגיית הפיצוי לחקלאים: "הענפים המרכזים פה הם תיירות וחקלאות, ענף ההטלה שמספק 70 אחוז מהתוצרת של ישראל נפגע קשה ולצערי אין מתווה שנותן פיצוי משמעותי. לכן אנחנו במצב שחקלאים עדיין מסכנים את עצמם ולא מתפנים, יש אי וודאות וחשש שהם לא יקבלו את הפיצוי הרלוונטי. הייתי ממצפה ממשרד החקלאות ומשרד האוצר להגיע דווקא עכשיו עם בשורה של ממש לחקלאים עם תוכנית סיוע מקיפה שתתמוך ותגיד להם אתם כאן כדי להישאר".

אזולאי: "לא הפנמנו את ה-7.10 ואנחנו עדיין מנסים לעשות מו"מ עם גורמים אירופאיים ואמריקאים ומדברים עם קטר. ממשלת ישראל חוששת ונגררת אחרי חיזבאללה וממשלת לבנון וגם לאמריקאים על לי הרבה מה לומר, מה שביידן עשה אין לזה אח ורע בעולם אבל מצד שני החל מה-7.10 מדינת ישראל וממשלת ישראל צריכה להבין שהדבר היחיד שהיא צריכה לדאוג זה לאזרחיה ולא לארה"ב והבחירות שם ולא לקטרים שהם אבי אבות הטומאה".

אתה חושב שאחרי תקופה כל כך ארוכה של מלחמה בעזה וכיפופי ידיים עם ארה"ב ישראל מסוגלת לצאת למלחמה שאתה מדבר עליה בלבנון?

"אני בטוח שהמדינה יכולה כמו גדולה לעשות את זה, צה"ל יודע לעשות את זה ורק צריך לשחרר לו את הנצרה. הדרג המדיני עוצר את צה"ל, גם בדרום ומזמן היינו יכולים לגמור את העבודה ברצועה ולהתפנות לצפון. אבל כנראה שלממשלה נוח למשוך זמן במלחמה הזאת. אני עדיין מעריך שכן תהיה מלחמה כי אין ברירה כי הסכם לא יבוא לבד. צריך לעשות הסכם רק אחרי המלחמה.

סופר, התייחס לבעיית המיגון בצפון: "חווינו מטחים כבדים בצורה חריגה ביומיים האחרונים לעומת מה שחווינו עד היום ובנס לא היו נפגעים. מדובר במלחמה של ממש וזאת תזכורת מבהילה למה שעשוי לקרות כאן במקרה שתחל מלחמה עצימה בצפון. לכן סוגיית המיגון היא סוגיה מרכזית ואני לא רוצה להיכנס לסמנטיקה של האם הפערים זה משאננות או הפקרות – אני בעיקר חושב שאנחנו מבזבזים זמן יקר".

"מה גם שלא מדובר בתוכניות עם עלויות מטורפות אבל יש צורך להשקיע במקלוט ומיגון במקומות של הצלת חיים. בוא ניתן מענקים לאנשים שיוכלו לבנות ממ"דים, גם במוסדות החינוכיים לא בכולם קיימים מרחבים מוגנים, אז כרגע יש אפשרות לתת מענה במסגרת תוכנית הצפון וכולם צריכים להירתם ולהחליף דסיקט ולהתלבש על כל פערי המיגון".

סופר התייחס גם לדו"ח ועדת מירון שבו נכתב בנוגע לראש המועצה: "אנו סבורים כי הממצאים והמסקנות בעניינו של מר עמית סופר חמורים במיוחד. מאחר שמדובר בנבחר ציבור, לא נבוא בהמלצה אופרטיבית בעניינו ואנו משאירים את העניין לצו מצפונו ולמבחן הציבור".

סופר: "המועצה תלמד את הדו"ח תפיק ותיישם את כל ההמלצות".