אלדר: "עברו 40 שנה – תסבירו לנו מה קרה בתקרית הטרגית, אין הצדקה להסתיר מידע"

עמי כברי ואביטל גונן | הבוקר השישי |

בתאריך 10.6.1982 במהלך מלחמת לבנון השנייה אירע בצה"ל האסון הטרגי ביותר של ירי כוחותינו על כוחותינו כאשר 4 מטוסי פנטום של חיל האוויר ביצעו ירי לעבר שיירה של גדוד 931 של הנח"ל וכוחות נוספים. השבוע בתוכנית "זמן אמת" בכאן 11 שודר תחקיר על האירוע הקטלני בו נפלו 25 חיילים ביניהם איתן אלדר, אחיו של עדי אלדר, מי שכיהן במשך 30 שנים ראש עיריית כרמיאל ושימש בעברו גם יו"ר השלטון המקומי.

בתוכנית "הבוקר השישי" שוחח אלדר עם עמי כברי ואביטל גונן וקרא לצה"ל לכנס את המשפחות ולשתף אותן בממצאי התחקיר שמעולם לא פורסם: "לא קיבלנו שום מידע ולא שותפנו בממצאי התחקיר על נפילת אחי ואני מניח שכל הקבוצה האומללה שהילדים שלהם לא חזרו מהמלחמה לא קיבלו מידע. מגיע לנו לדעת מה היו השיקולים של הטייס שמיהר ללחוץ על כפתור הפצצות. 40 שנה המשפחות השכולות מחכות להסבר מה קרה בתקרית הטרגית הזאת. אין הצדקה להסתיר מאיתנו מידע".

עוד התייחס אלדר בראיון להתנהלותו של הטייס מול המשפחות השכולות: "אני לא מקנא בטייס, ציפיתי ממנו שלא יגיד שהוא "מנוע מלדבר על האירוע" – דיברה איתו משפחה שכולה שלפחות יראה אנושיות ויבקש סליחה. אנחנו לא מחפשים לעשות חשבון עם טייס, עברו 40 שנה ואין לנו עניין בזה אבל תכנסו אותנו שבו ותסבירו לנו מה קרה ונסיים את הסיפור ועד היום זה לא קרה".

עוד סיפר אלדר על הטרגדיה המשפחתית הנוספת שעברה משפחתו לאחר שאחיו, איתן, הושאר בשדה הקרב ופונה רק יממה לאחר מכן: "אחי נשאר בשטח לא פינו אותו אחרי התקרית ואנחנו לא יודעים למה זה קרה, למה אף אחד לא ניגש אליו, זה כואב. עד היום עיני דומעות שאני מדבר על אחי, היה לי קשה לאורך השנים להציף שוב את הסיפור הזה. אבא שלי אמר לי פעם שהוא מתפלל לרגע אחד בחייו שהוא לא יחשוב על אחי, אז אפשר לתאר מה המשפחות".

לראיון המלא