"המצב שלי לא טוב, אם לא אקבל פיצויים אשרוף את עצמי"

ירין דורון | מדברים ברדיו | 14.8.23

זעקת הלולנים. מזג האוויר הקיצוני הוביל בימים האחרונים לנזקים קשים מאוד ללולנים בצפון שנאלצו להתמודד עם תמותה נרחבת של מטילות. ההערכה היא שכ-10 אלפים תרנגולות מתו בגל החום לאחר שהטמפרטורות חצו את רף ה-40 מעלות.

"אני מודיע לממשלה שאם אני לא אקבל פיצוי והתייחסות מהמדינה אני שורף את עצמי בלול", כך זעק היום (ב') קובי סרמילי ממושב מרגליות שאיבד בגל החום יותר מ-500 מטילות. "המצב קשה מאוד, יש לי לול שאני מגדל בו 2,500 עופות, אני בן 61 כבר 45 שנה אני מגדל אותן והכסף שאנחנו מרוויחים מזה זה בסך הכל 7,000 שקלים. מתו לי כ-500 עופות אחרי שקיבלנו מכת חום של 42 מעלות ולא הצלחנו להתאושש ממנה. יש לנו מים על הלול, השפרצנו עליהן מים לקרר אותן. התכוננו למזג האוויר הזה ועשינו כל מה שאפשר אבל נגד החום הזה אי אפשר לעשות כלום".

בתוכנית "מדברים ברדיו" שוחח ירין דורון גם עם מאיר ביטון ממושב אביבים שסיפר: "החום עשה את שלו וגם אצלנו במשק הוציאו כ-700 עופות שמתו מהחום למרות המתזים והממטרות. יש במושב אנשים מסכנים שישנים בלילות בלול כדי להרטיב את העופות כל הזמן, החום הזה זה אסון טבע לכל החקלאים – אני לא זוכר שהיה מצב כזה של חום".

סרמילי: "בשעה 6 בבוקר הגעתי ללול הכל היה בסדר פתחתי מים שיהיה קריר כולל ממטרות, נכנסתי עוד כמה פעמים במהלך היום להרטיב אותן אבל אז בסביבות 16:00 כבר ראיתי את התמותה. זאת המכה השלישית שאנחנו חוטפים".

במהלך הריאיון סיפר סרמילי על הקושי הכלכלי שנגרם ובמיוחד לאחר שהמגדלים עדיין לא זכו לפיצוי אחרי הנזק הגדול שנגרם להם במהלך התפרצות שפעת העופות לפני כשנה: "הייתי בכנסת, דיברו איתנו והבטיחו פיצויים אבל לא קיבלנו כלום. אף אחד לא הגיע למושב לבדוק מה אנחנו צריכים ואיך לסייע לנו. כנראה שהמושב הזה שייך לחיזבאללה ולא למרגליות, אנחנו כנראה לא חיים במדינה אם אף אחד לא מתייחס אלינו וחושב עלינו. בשפעת העפות איבדתי את כל הלול, 2,500 עופות, עד היום לא נתנו לנו את הכסף של התערובת או הביצים פשוט באו יום אחד ולקחו את כל העופות ועד היום אנחנו מחכים לכסף

זה נזק של 100 אלף שקל. נכנסנו לבעיות כספיות ואני היום במצב שאני מתחנן שישלחו אנשים שידברו איתנו ויתנו לנו את הפיצויים שמגיעים לנו. אני מבקש שיתרמו לי כסף, המצב שלי לא טוב, אין לי כוח כבר, אני גמרתי. אני בן 61 לא יודע לקרוא ולכתוב ואני לא מתבייש בזה ושכל המדינה תשמע אותי – אני מודיע שאני מחכה עוד יומיים שלושה ואם אף אחד לא מדבר איתי או שאני אקבל פיצויים אני שורף את עצמי בלול. זהו".

ביטון: "אם היום מישהו יגיע וייתן לי מחיר טוב אני אעזוב את המושב גם מבחינה חקלאית וגם ביטחונית אני מוכן לחתום מיד ולעזוב. אין מה לעשות במושבים גם לילדים ודור ההמשך אין מה לעשות פה, היום אני ממליץ לבן שלי לעזוב את המושב אין לו מה לעשות פה. המדינה שלנו פשטה רגל".

סרמילי: "אנחנו פה במרגליות השכפ"צ של המדינה, הצבא לא שומר עלינו אנחנו על הגבול שומרים על המדינה כל כמה זמן יש חדירה ואני בכיתת כוננות ויש בלאגן שלם, צוחקים עליו בעיניים, החיים שלנו נהרסו".