אני חרדה מאוד וקוראת בזעקה "דיי חאלס" לעצור את מרחץ הדמים בחברה הישראלית

חיים הכט | מדברים ברדיו | 27.08.23

בסוף השבוע יחזרו התלמידים לבתי הספר כשעל הפרק מספר סוגיות בוערות ביניהן המחאות סביב הרפורמה המשפטית והאלימות בחברה הערבית.

ד"ר אורנה שמחון שפותחת שנה 17 בתפקידה במנהלת המחוז הצפוני התייחסה בתוכנית "מדברים ברדיו" לסיטואציה הקשה שבה נפתחת שנת הלימודים: "השנה מאוד מורכבת בגלל כמה היבטים המצב החברתי בישראל בגלל הרפורמה המשפטית ונטפל בה במוסדות החינוך; הדבר השני זה האלימות בחברה הערבית אנחנו חיים פה במרחב הצפוני שיש לא מעט יישובים ערביים וכל בוקר ולפעמים פעמיים ביום אנחנו שומעים על נרצחים".

איך מתחילים שנת לימודים עם תמונה של אמא וילדה בורחים מצרורות כדורים?

"אנחנו מפעילים צוותים לשעת חירום כי כל רצח משאיר אדוות במערכת החינוך, כי פעם זה בעל של מורה, או הורה או תלמידים שצופים באירועים כאלה בחצר ביתם. התפקיד שלנו להיות אקטיביים עד כמה שיותר להכיל את התלמידים ולתת להם כלים וחוסן וטיפולים של פסיכולוגיים של יועצים. תגברתי את היועצים בחברה הערבית אבל המערכת לא יכולה לקחת אחריות לבד על האירוע הזה".

האם את מרגישה שאת אחרית לשלומם?

"אני אחראית על שלומם ובריאותם תמיד אבל כשהם חווים את מה שהם חווים בחצר הבית הם מגיעים לבית הספר עם התחושות הקשות ומביעים אותם לפעמים בשפה מילולית ולפעמים באלימות כי זה מה שהם סופגים וצריך לתת להם טיפול גם בהיבטים הרגשיים".

שמחון. באדיבות: משרד החינוך

האם יש שיח ביניכם למפקדי המשטרה?

"אנחנו בקשר ישיר עם כל מפקדי המשטרה במרחב, יש שמירה בבתי הספר אבל לא בכולם יש פערים ואני מקווה שהמדינה תעביר את התקנים הנדרשים לשמירה בבתי ספר. האירועים שמתרחשים הם כלפי מבוגרים שהילדים נחשפים אליהם".

"אני חרדה מאוד. להגיד לך שאני שקטה אני ממש לא שקטה ואנחנו נעשה את המקסימום שנוכל כדי לתת תמיכה ואני קוראת בזעקה דיי חאלס לעצור את מרחץ הדמים בחברה הישראלית ואני מקווה שהמשטרה תיתן מענה גם לכל הפשיעה שהורסת כל חלקה טובה".

איך מתווכים לתלמידים את נחלי הדם ברחובות?

"נותנים להם לבטא את עצמם בכל דרך ולא רק וורבלית בשיתוף עם יועצות. כולם תודרכו לעשות שיח עם התלמידים וההורים שגם הם זקוקים להדרכה ולשלב את הרשויות המקומיות בסוגיה".

עוד סיפרה הד"ר שמחון כי במחוז התפוני לא קיים מחסור של גננות וסייעות וכי שנת הלימודים תיפתח בגנים כסדרם, לעומת זאת בבתי הספר היסודיים והעל יסודי ישנו מחסור של 41 מורים שחסרים שיצומצם עד פתיחת שנת השנה.

בנושא הפגנות נגד הרפורמה המשפטית אמרה שמחון: "כאשת חינוך אני לא יכולה להתעלם מהסוגייה והמורכבות שמחלחלת לתוך מערכת החינוך. הצפתי את זה בפני השר שאחרי כמה ימים החליט להוביל מהלך בכל מדינת ישראל וזה מהלך אמיץ ונכון והוצאנו לכל בית ספר אגרת "חינוך לכל הדעות לומדים לנהל מחלוקת" וישנה חלוקה לפי שכבות גיל שמתייחסים לקיטוב בחברה הישראלית. אנחנו נותנים גם למנהלים וגם למורים כלים איך לנהל את האירוע גם בחדר המורים שלכל אחד מהם יש דעה בעד ונגד".