אסון הבור: בשל ליקויים בתפקוד הורדו מכשירות שניים מהמפקדים שנטלו חלק בפעולת החילוץ

רותם אטיאס | 17.08.23

אסון הבור: מהתחקיר הראשוני עולים ליקויים בתפקוד המקצועי. הורדו מכשירות שניים מהמפקדים שנטלו חלק בפעולת החילוץנציב כבאות והצלה לישראל רב טפסר אייל כספי קיבל לידיו את ממצאי התחקיר הראשוני של צוות התחקור המבצעי לבירור נסיבות מותם של לוחמי האש דקל מורציאנו ועדנאן אסעד ז"ל בפעולת החילוץ בדיר אל אסד.

צוות התחקיר בראשות טפסר אורי שובל הציג הבוקר לנציב ניתוח ממצאים, מסקנות והמלצות ראשוניות כחלק מתהליך תחקור מעמיק שהחל מיד בתום האירוע בהוראת הנציב ויימשך עד להשלמתו הסופית של הדו"ח.

מרציאנו ז"ל

יודגש כי הממצאים עדיין בבדיקה ובחקירת משטרה תחת צו איסור פרסום של כל פרט מפרטי החקירה ומשכך לא ניתן לפרט אותם, יחד עם זאת ובשל סוגיות פיקודיות הדורשות בדיקה החליט הנציב כי בשלב זה על הורדה מכשירות מבצעית של המפקדים שהיו בשטח.בימים האחרונים גבו חברי הועדה המיוחדת שמינה הנציב עדויות וממצאים המתייחסים לנסיבות פגיעתם של שני הלוחמים החל משלב ההכרות עם המשימה ועד לאופן החילוץ והפינוי לבית החולים. כן נבחן תהליך קבלת החלטות באירוע בכלל המדרגים.

חברי הועדה שמנתה 10 מומחי תוכן בראשות קצין בכיר בדרגת טפסר סיירו בזירת האירוע ואף ביצעו שיחזור מבצעי בעומק הבור.

בשעה האחרונה שוחח הנציב עם משפחות מרציאנו ואסעד ועדכן אותם בהחלטתו הפיקודית להוריד במידית את שני המפקדים מפעילות מבצעית.הנציב הבטיח לבני המשפחה האבלים כי מערך כבאות והצלה ימשיך לפעול בשקיפות מלאה מול כלל הגורמים ע"מ להגיע לחקר האמת וכי הנחה את כל שדירות הפיקוד לפעול במידית ליישום לקחים מבצעיים להבטחת מענה מבצעי בטוח ומיטבי בכל עת.

אסעד ז"ל

בימים הקרובים תערוך יחידת העילית "להבה" ריענון כשירות ליחידה לחילוצים מיוחדים של מחוז צפון וכן יערך יום כשירות למפקדי המחוזות ומפקדי תחנות הכיבוי האזוריות.