"בזבוז כספי ציבור": חילופי האשמות בין המועמד לראשות העיר יצחק מירון לעיריית עפולה על רקע הצבתם של חלק מהמבנים היבילים במתחם התחנה בעיר

רווה עשור

המבנים, שעלות כל אחד מהם מגיעה לסכום של מאות אלפי שקלים, נרכשו בתקופת כהונתו של ראש העיר הקודם יצחק מירון, ונועדו לשמש לצרכי מסחר כחלק מפרויקט שיקום ופיתוח מתחם תחנת הרכבת ההיסטורי במרכז העיר. העבודות הוקפאו לאחר שלא ניתן היתר בניה ממהנדס העיר דאז ישראל קנטור. כך נוצר מצב בו המבנים אוחסנו בנמלי חיפה ואשדוד והעירייה נאלצה לשלם בעבור האחסון עשרות אלפי שקלים מדי חודש. בשנת 2019 שנה לאחר בחירתו של ראש העיר אבי אלקבץ, הגישה חברת אמקו – ים שזכתה במכרז לתכנון והקמת המבנים תביעה נגד העירייה על סך למעלה משלושה מיליון שקלים וחצי. העילה לתביעה היא הקפאת העבודות שבגללן נאלצה החברה לפרק ולאחסן את המבנים שייצרה על חשבונה. לבסוף הסתיים ההליך המשפטי בהסכם פשרה ובו הוחלט כי העירייה תשלם לחברה שני מיליון וארבע מאות אלף שקלים פיצויים. בנוסף סוכם כי המבנים היבילים יועברו לחזקתה של העירייה בתוך 35 ימים – מה שהוביל את העירייה להציב בימים האחרונים חלק מן המבנים במתחם התחנה. אתמול המועמד לראשות העיר יצחק מירון תקף ראש העיר אבי אלקבץ וכתב בדף הפייסבוק שלו "רק עכשיו, החליט ראש העיר להחזיר חלק מהמבנים היבילים למתחם התחנה, בניגוד לתכנית האדריכלית המקורית". כמו כן, האשים מירון את אלקבץ בהרס מכוון של הפרויקט, וגרימת הפסדים ונזקים מצטברים לעירייה ביותר מעשרה מיליון שקלים".

מעיריית עפולה נמסר: "הטענות של יצחק מירון הן זריית חול בעיני הציבור. מספיק לקרוא את דו"ח מבקר המדינה שנכתב על פרויקט מתחם התחנה שהוביל יצחק מירון ובו נכתב באותיות בולטות על ׳התנהלות כלכלית כושלת׳ כדי להבין מי אחראי לכישלון הענק ואחראי לבזבוז של מליוני שקלים מכספי הציבור. עוד אומרים בעירייה כי בעקבות שרשרת הכישלונות של מירון שכללה רכישה של למעלה מ-20 מבנים יבילים בעלות של כ-400 אלף שקלים למבנה וזאת ללא אחריות תקציבית ותב״ר מאושר כדין, הגישה כבר בחודש מרץ 2019 חברת אמקו-ים תביעה של מליוני שקלים כנגד העירייה. ההיתר של הוועדה להצבת היבילים ניתן לעירייה רק לאחר הגשת התביעה, בספטמבר 2019, יותר משנה לאחר שהוצבו במתחם הרכבת באופן לא חוקי. עד לסיום התביעה לא היה ניתן להציב את המבנים שכן הזכוכיות והציוד להשלמת הקמתם היו בחזקת חברת אמקו ים בנמל אשדוד והיה נדרש להמתין עד לסיום התביעה. לפני כחודש, לאחר שלוש שנים של התנהלות משפטית, נחתם הסכם פשרה עם חברת אמקו ים שהפחית בכ-50% את דרישות התובעת ומיד לאחר החתימה תואמה הובלת חלק מהיבילים מנמל אשדוד לפארק הרכבת כולל כלל הציוד הנלווה".

המבנים הניידים שרכשה עיריית עפולה