בן גביר על אוהדי סכנין שקיללו את זלקה וביזו את ההמנון: "מחבלים, צריכים לעוף לסוריה". המשטרה פתחה בחקירה

רותם אטיאס | 09.03.24

בושה וחרפה. אירועים מכוערים מאוד התרחשו הערב במשחק הליגה בין הפועל חדרה לבני סכנין כשכבר במהלך ההמנון שרקו חלק מאוהדי סכנין בוז והרעישו עם תופי עידוד. נוכחים במשחק טענו שבחלק מהזמן כלל לא ניתן היה לשמוע את נגינת ההמנון בשל הרעש המכוון. אם לא דיי בכך, החל מהדקה ה-64 אז עלה מנשה זלקה כמחליף הוא ספג קריאות בוז וגנאי כל פעם שנגע בכדור. נזכיר שזלקה עלה לכותרות מאז תחילתה לחימה בעקבות גיוסו לשירות משמעותי.

במהלך המשחק חדרה ניצחה 0:1 משער של אלעד מדמון עמוק בתוך תוספת הזמן (97) וזלקה חגג את הניצחון כשהוא עטוף דגל ישראל.

למצולמים אין קשר לנאמר

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר מיהר להגיב על האירוע וכתב: "ביזוי הדגל והסמל זו עבירה פלילית. העברתי למשטרה שתבחן אם יש מקום לפתוח בחקירה נגד המחבלים הללו מסכנין שביזו את הדגל וההמנון, זרקו חפצים, קיללו והתנהגו בצורה מבישה ומחפירה. מבחינתי צריך לסגור את האצטדיון בדוחא וכולם צריכים לעוף לסוריה".

גם ח"כ צבי סוכות קרא להעמיד את סכנין לדין בעקבות האירוע ואמר: "הדבר מהווה פגיעה קשה בלוחמי צה"ל, ומבטא תמיכה בטרור ובאויב. על בית הדין להעמיד לדין את הקבוצה, על מנת שאירועים כאלה לא יקרו שוב. יצוין כי על פי תקנות ההתאחדות "אין להתבטא בהתבטאויות גזעניות, לרבות קריאות, נהמות, הנפת שלטים ובכל דרך ביטוי אחרת, שיש בהן משום איום, השפלה, ביזוי, גילוי איבה, עוינות, אלימות או גרימת מדנים כלפי אדם, ציבור או חלקים של האוכלוסייה והכל בשל השתייכות לגזע, לדת או למוצא לאומי אתני".

נציין כי האירוע נרשם בדו"ח ויעובר לידי בחירות בית הדין של ההתאחדות לכדורגל.

מפקד מחוז מרכז, ניצב אבי ביטון הנחה לפתוח בחקירה, לבדיקת נסיבות אירוע אמש באצטדיון נתניה, בחשד לפגיעה בחוק הדגל, הסמל והמנון המדינה. בהודעת המשטרה נמסר: "אמש נערך משחק כדורגל באצטדיון נתניה, במהלכו הועלה לרשת תיעוד המעלה חשד לקיומה של עבירה פלילית בעבירות האמורות ובהתאם הורה מפקד המחוז לפתוח בחקירת הנסיבות. בתום איסוף כלל הממצאים, לרבות אמצעי תיעוד ולאחריה גיבוש תשתית ראייתית ראשונית, יועברו החומרים לבחינת הפרקליטות כנדרש".

תגובת מועדון בני סכנין: "מועדון בני סכנין הינו חלק מכלל החלקים אשר מרכיבים את הספורט הישראלי בפרט והחברה הישראלית בכלל, המועדון חי וחווה את כל מה שעבר ועובר על המדינה והחברה ורוחו כרוח כלל החברה הישראלית"
על השמעת ההמנון: "לאחר בירור, חלק מהאוהדים שרו בקריאות עידוד ותופפו בתנופה גבוהה עם עליית השחקנים על כר הדשה, הם המשיכו לשיר ולתופף באותו קצב גם בעת השמעת ההמנון, רובם המוחלט טוענים שהסיטואציה לא הייתה ברורה כי אין נהוג להשמיע את ההמנון במשחקים מול חדרה, יש לציין נקודה חשובה, הקול של הרמקול היה נמוך והתוכן לא היה ברור. מועדון בני סכנין, הנהלות, שחקנים וקהל נכחו רבות במשחקים בהם הושמע ההמנון ותמיד הייתה התנהגות והתנהלות מכבדת מצד המועדון".

על הקריאות כלפי הקפטן משה זלקה: "בחודש מארס 2021 השחקן העלה סטורי בו הביע עמדה בנושאים אשר קשורים להר הבית ומסגד אלאקסא ובו הוא הכניס את עצמו לנושאי דת ופוליטיקה, היו התכתבויות בינו לבין אוהדים עם תוכן הקשור לסטורי שלו, הסטורי אשר העלה יצר אווירה לא נעימה בין השחקן לבין אוהדים מוסלמים ואוהדים מהחברה הערבית. במשחק מול חדרה בנתניה בשנה שעברה בדקה 60 ברגע שהשחקן הוחלף היו קריאות בוז מצד הקהל של סכנין כלפי השחקן גם על רקע ה"סטורי" שהוא העלה וגם כתגובה להתגרותו בהם במשך התנהלות המשחק, כולל תנועה מגונה ויריקה מהצד שלו לעבר קהל סכנין (לטענתם) וזאת כאמור באותו משחק בעונה שעברה. אירועי אתמול בעניין הקפטן זלקה אין להם ואין בהם שום התייחסות או אמירה כל שהיא לשירותו הצבאי והם אך ורק על רקע דברים שקשורים בעברו של השחקן עם אוהדי סכנין (הדברים הוסברו בשורות הקודמות). חשוב לציין שאין בכך לקהל לקלל שחקן על רקע דברים שהם מעבר לספורט".

שחקן העבר, לירן שטראובר, ששידר את המשחק פרסם פוסט נוקב בעמוד הפייסבוק שלו: "הייתי עד היום לאחד הרגעים המבישים והמבחילים בתולדות הכדורגל הישראלי!!!! במשחק שרן מלובני ואנוכי שידרנו בין קבוצות הפועל חדרה-לבני סכנין נוגן בפתיחת המשחק ההמנון הלאומי כמו בכל משחק מאז ה7/10 בעודנו עומדים בעמדת השידור בנגינת ההימנון הלאומי בחרו אוהדי סכנין להגביר את קולם ושרו וקפצו בהפגנתיות וביזו את ההימנון במקום לכבד את ההימנון. רן ואני היינו בהלם ולא האמנו למה שעינינו ואוזנינו שומעות. ובזה הגועל נפש לא הסתיים מרגע כניסתו של גיבור ישראל מנשה זלקה אשר נכנס כמחליף בקבוצתו הפועל חדרה ובכל נגיע של זלקה בכדור אותם אוהדים נהמו ושרקו בוז לעבר זלקה אותו זלקה שויתר על האפשרות להישאר בקבוצתו ובחר לשמור בגבולות הצפון על מדינת ישראל! על מדינת ישראל וגם על אותם אוהדים מבישים מסכנין ומשפחותיהם.
(לזכותו של בירם כיאל קפטן סכנין הפצוע ושחקן נבחרת ישראל לשעבר יאמר שהוא ניגש לקהל קבוצתו במטרה להשתיק אותם אבל זה עזר בדיוק לחמש דקות). מכאן אני פונה למנהלת הליגה ולהתאחדות לכדורגל לטפל בגועל נפש הזה בחומרה ובמהרה! ולך מנשה יקירי אני גאה בך ועל תגובתך בסיום המשחק. עם ישראל חי!!!"

שר התרבות והספורט מיקי זוהר: "שוחחתי הבוקר עם יו"ר ההתאחדות לכדורגל שינו זוארץ בקשר לאירועים שקרו אתמול במשחק של בני סכנין נגד הפועל חדרה. ביזוי ההמנון הוא חציית קו אדום שאסור לעבור עליו לסדר היום. יש להעמיד את קבוצת בני סכנין לדין ולהעניש אותה באופן החמור ביותר. במקביל אנחנו בוחנים במשרד האם ישנן הסנקציות נוספות רלוונטיות לענישה משמעותית בגין המעשה הבזוי הזה".