בעל מלון ממטולה שספג נ"ט: "זה מטורף, אין בעל בית"

ירין דורון | מדברים ברדיו | 25.03.24

שני טילי נ"ט נורו הלילה לעבר המועצה מטולה וגרמו לנזק, הם מצטרפים לאירוע ירי נוסף מכיוון דרום לבנון שהתרחש בסוף השבוע כשתוצאה ממנו נרשמה פגיעה ישיבה במלון "מטיילים" בעיר.

הבעלים, טל יהושע תקף היום בתוכנית "מדברים ברדיו" על הנזק שנגרם למקום: "ביום חמישי קיבלנו הודעה שתורנו הגיע, קיבלנו סרטון שבו אנחנו רואים את הטיל פוגע במלון ושיש פיצוץ אדיר. התקשרנו לראש המועצה שיבדוק מה הנזק. למחרת בבוקר הוא נכנס למלון וקיבלנו תמונות וסרטונים על הנזק ואנחנו צריכים לחשב את העתיד מה קורה עכשיו. אנחנו כבר חמישה חודשים לא עובדים, ההערכה שעד שנתחיל לעבוד ייקח עוד חצי שנה עד שנה לשקם, זה אירוע דרמטי גם כלכלי וגם באנרגיה שנצטרך להשקיע".

עוד בתוכנית סיפר יהושע על התקופה הקשה שעוברים בעלי העסקים: "בבוקר של ה-7.10 כל הבנים והנכדים חגגו לי יומולדת ותוך כדי התחלנו לקבל את הדיווחים מהדרום והבנו שאנחנו במציאות אחרת. אני בן קיבוץ סופה, הקיבוץ שלי נכבש ובמהלך הבוקר היינו בקשר עם החברים שהיו שם והבנו שהעולם שלנו השתנה. הבנו מיד שהצפון הולך להיסגר והיו לנו אורחים באותו זמן במלון. למרות שעדיין לא התחיל כלום בשעות הערב פיקוד העורף ביקש שנתחיל לפנות את האורחים ועד למחרת בבוקר כל המלונות התפנו. התחלנו להתארגן על שמירות ונערכנו לתקופה של חודשיים. אנחנו למודי מלחמות וההערכה שלנו הייתה שאנחנו נהיה במצב מלחמה במשך חודשיים. הייתי בטוח שהולכת להיות מלחמה כמו שהכרנו".

ועוד מעט אתם חצי שנה מפונים, אין צפי חזרה ומתי חוזרים

"זה מטורף ברמות שלא היו, בעיקר במטורף כי אין בעל בית. שבוע שעבר התכנסנו 40 אנשים מהצפון לחשוב איך מניעים את האזור הזה בסוף האירוע. אבל בסוף בשביל זה משלמים מיסים שמישהו ינהל את המדינה אבל התחושה של כולם שמה שלא נעשה אנחנו לבד לא ייעשה".

"אני מעריך שעד הקיץ משהו יקרה כי התחושה שלנו שהאירוע גווע אז או שיהיה האירוע הגדול שמדברים עליו או שיגיעו להסכם. אין לנו שום מושג מה הולך לקרות. סיימנו היום ישיבה עם תסריטים מה עושים אם המלון ייפתח בקיץ או בעוד חצי שנה ואנחנו לא יודעים איך מנהלים אירוע הזה. המדינה בדיליי אדיר עם הפיצויים".

גם לקלרי לישנסקי, בעלת מלון בוטיק, תחושות דומות ובראיון לירין דורון אמרה כי אין בכוונתה לחזור לצפון עד שלא תהיה עפולה צבאית משמעותית שתבטיח שקט: "כאב לנו לראות את מלון המטיילים נהרס, לטילי הנ"ט אין כתובת. המשפחה שלנו היא ממייסדי מטולה ואנחנו היום באותה קלחת של האירוע. אנחנו מפונים ולא קיבלנו סיוע של המדינה והתיירות לא תחזור במהרה. אנחנו לא נעלה למטולה ולקו העימות, ואם יגידו לנו לחזור ניקח אוטובוסים ונעלה לכנסת, כל מהפונים, כי איך אפשר יהיה לחזור לקו העימות? אני יכולה להביא את הילדים ונכדים שלי חזרה למטולה עם המחשבה שכל רגע יכול לקרות משהו? על מי אני אסמוך?

כמה את יכולה עוד להחזיק מחוץ לבית?

"לא נעלה לשום מקום בצפון עד שלא תהיה פעולה צבאית נקודה סוף פסוק. אנחנו לא מאמינים לשום פיסת נייר, אין לנו אמון במה שמתנהל בכלל ובממשלה, איך מאמין למישהו שבכל יום אומרים משהו אחר? פעולה צבאית צריכה להיעשות בלי זה לא נכנסים לשום יישוב בקו העימות. כל תל אביב יושבת בבתי קפה בזכות זה שאנחנו יושבים בצפון, אז אך אפשר לחשוב על זה בצורה אחרת. הממשלה לא מחוברת לעם, למה שנעשה בעזה ולחטופים הכל עובר על ידם למי זה מזיז שם? רק מהכיסא שלהם אכפת להם".