דיסקינד: "מיד אחרי המלחמה מקווה שנתניהו יניח את המפתחות וילך לביתו"

ירין דורון | מדברים ברדיו | 07.03.24

שלוש שנים אחרי האסון האזרחי הגדול בתולדות ישראל שגבה את חייהם של 45 מתפללים בהר מירון – פרסמה אתמול ועדת החקירה הממלכתית את מסקנותיה והטילה אחריות אישית על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אך ללא המלצות אופרטיביות. בהודעת הדוברות של הליכוד מיד לאחר פרסום המסקנות נכתב: "אסון מירון הוא אסון טראגי. ליבינו עם משפחות הקורבנות. בפועל הממשלה כבר יישמה מסקנות מתבקשות והאירוע האחרון במירון התנהל עם קהל גדול וללא דופי. הממשלה תבחן את הצורך בהפקת לקחים אופרטיביים נוספים כדי למנוע הישנות של אסון מעין זה. עם זאת, צר לנו על כך שלראשונה בתולדות המדינה הממשלה בראשות בנט ולפיד הקימה ועדת חקירה נגד קודמתה בימין הפוליטי, ושחבר מרכזי בוועדה הוא מקורבו של לפיד, שלמה ינאי, שקיבל הצעה ממנו למקום ברשימת ״יש עתיד״ לכנסת. זוהי התרסה פוליטית מובהקת לחלוטין. הניסיון הציני והמכוון של לפיד להפוך את אסון מירון לכלי ניגוח פוליטי – לא יצלח".

התגובה עוררה סערה גדולה בכל המערכת הפוליטית, מימין ומשמאל כולל מגורמים מקורבים לראש הממשלה נתניהו. ביום שאחרי הסערה בלשכת ראש הממשלה ניסו למזער נזקים ופרסמו הודעה שנייה ולפיה: "ראש הממשלה נתניהו הנחה את מזכיר הממשלה להביא תוך 30 יום הצעת החלטה בעניין יישום לקחי דו״ח מירון".

אלא שזה לא עשה רושם על המבקרים, אחד מהם הוא ישראל דיסקינד, ששכל את אחיו שמחה בונים ז"ל ומייצג גם את פורום משפחות מירון: "אני חושב שהתגובה של הליכוד היא בושה וחרפה. אבא של אחד ההרוגים התקשר אליי אתמול בלילה ושאל איך אני לא מוציא מכתב לראש הממשלה ואיך לא עושים בלגן. הוא אמר לי – אין הודעה שיוצאת בלי שראש הממשלה מאשר אותה, בוודאי שלא בנושא כל כך רגיש והוא סיפר שכשהוא קרא את התגובה הוא הרגיש כאילו הגופה של הבן שלו עדיין שוכבת "בשביל המוות" ולידה עוברת דוברות הליכוד ויורקת. בסופו של דבר הייתה פה ועדה כל כך עניינית ומקצועית ישבה במשך שלוש שנים, למה לרדת כל כך נמוך, במקום לבוא ולומר שמענו קיבלנו את הדברים ראש הממשלה יעבור על הדו"ח ויישם את המסקנות? התחושה שלי האישית שכמו יריקה לתוך הפנים, כאילו הכניסו לי אצבע לעין, למה?".

אתה לאורך כל הדרך אמרת שזה מה שעלול לקרות, למה אתה חש מופתע?

"אני יודע מה המציאות הפוליטית היום ואני אומר – אם המסקנות היו כל כך חותכות ואומרות שנתניהו צריך להתפטר הייתי מבין התנגדות של הליכוד. אבל המסקנות היו מאוד נעימות ונוחות והכל טוב ויפה ואני מבין למה ועדת החקירה התחשבה – אמרו שם דבר מאוד ברור שם לא מוכנים להתערב לאזרחים בנוגע האם נתניהו ראוי להיות ראש הממשלה או לא".

שזאת הצהרה חמורה בפני עצמה, ראש ממשלה שנבחר חסין מכל אסון שיקרה?

"זה חמור אבל אני יכול להבין כי הועדה אומרת שגם באמצע המלחמה הם לא רוצים לזעזע את המערכת".

זה סוג של תקדים לעדת החקירה של ה-7.10

"אני לא חושב שזה תקדים ואין חולק שהמסקנות על ועדת החקירה הזאת יהיה הרבה יותר חמורות. אבל פה ספציפי אני מבין למה ואת ההקשר של המלחמה. אבל ציפיתי שבמקרה הזה אם המסקנות יהיו משהו שאפשר לעכל אותם גם בצד ביביסטי יגידו שמענו למדנו וניישם".

"יש קשר בין 2 האסונות שהתחרשו, של מירון והמלחמה שפרצה ב-7.10, שניהם הם אסונות של 'יהיה בסדר', יש קו ישיר ביניהם של התרבות הזאת שצריך להעלים מהמדינה, אין אפשר להתנהל ככה. יש תמרורי אזהרה שהחלו באסון מירון ואנשים לא למדו את הלקח. זה שזרקו לפני בפנים את ה-322 עמודים האלה זה יריקה בפרצוף וכל אזרחי ישראל צריכים לקום ולצעוק על זה".

איך היית מצפה מראש הממשלה להגיב אחרי הפרסום של הדו"ח?

"לא הייתי מצפה ממנו להתפטר כי אנחנו בזמן מלחמה והולכת להיות לנו גם חזית צפונית קשה וזה לא הזמן. בעיניי נתניהו היה צריך להניח את המפתחות אחרי אסון מירון אבל כולי תקווה והמתבקש שמיד אחרי תום המלחמה הוא יניח את המפתחות וילך לביתו".