דרמה במושבה מגדל: בגלל שלושה קולות – קנדי בדרך לבג"צ

חיים הכט | מדברים ברדיו | 03.03.24

סערת הבחירות ביישוב מגדל מגיעה לבית המשפט שיצטרך להחליט כבר בימים הקרובים לאן הולכת מערכת הבחירות במושבה. בעתירה שהוגשה נכתב: "עניינו הוא בסיפור קפקאי, במסגרתו, בין המתכוון לבין בשגגה ועל דרך המחדל או המחדל החמור, עתיד להיות נתנאל אלפסי מוכרז כמנצח בבחירות וכראש המועצה וזאת שלא כדין ותוך רמיסת זכויות אמרוסי, תומכיו ותושבי המוצה בעלי זכות הבחירה".

עוד טוענת העתירה כי אלפסי לא ניצא אלא התוצאה היא במקרה הטוב – תיקו של 601 קולות. "למרבה הצער גב' סיגל בן עוז, מנהלת הבחירות במועצה מגדל, פעלה במסגרת ספירת המעטפות הכפולות תוך חריגה מסמכותה והטילה את מלוא כובד משקלה, הטעתה וממש כפתה על ועדת הבחירות את פסילתם של 3 קולות אשר ניתנו לטובת אמרוסי. אם לא דיי בכך, הרי שמעת קיום ספירת המעטפות הכפולות למחרת נודע כי לפחות 3 קולות של מצביעים אשר הצביעו ונוכח היותם חיילים במטפות כפולות, הרי שמעטפות אלו מעולם לא הגיעו לועדת הבחירות ולא נספרו".

עוד מתארת העתירה שאמרוסי הפנה את תשומת ליבה של מנהלת הבחירות לכך שמעטפה כפולה הגיעה למג'דל שמס במקום למגדל וישנו חשש שמעטפות נוספות הגיעו למגדל העמק.

מועדת הבחירות נמסר בתגובה: "מאחר והוגשה עתירה לבית המשפט אנו נגיב, כמתחייב, רק שם. המעטפה האחת שהגיע למג'דל שאמס הועברה למנהלת הבחירות ותיפתח בשים לב להנחיות בית המשפט. אין שום קשר למעטפות במגדל העמק לבחירות במגדל. הן לא הצבעות חיילים אלא מקלפיות נגישות של תושבי מגדל העמק. ע"פ חוק וכל עוד בית המשפט לא קובע אחרת, ב-19 מרץ, ייכנס לתפקידו המתמודד האחר שזכה במירב הקולות, מר אלפסי"

(עדכון 05.03.24)

אם מישהו היה צריך הוכחה עד כמה הבחירות לרשויות המקומיות בתקופת מלחמה עשויות להיות מסובכות הגיעה המושבה מגדל וסיפקה את התשובה הטובה ביותר.

תחילת האירוע בקרב צמוד ומותח בין שניים: ראש המועצה המכהן, נתנאל אלפסי והמתמודד מולו רוברט אמרוסי. בניגוד לנתוני ההצבעה הארציים הנמוכים, במושבה מגדל התושבים יצאו להצביע. עם סגירת הקלפיות עמדו נתוני ההצבעה על 77.3 אחוזים מהגבוהים בארץ.

בתום ספירת הקולות באותו הלילה התברר שהקרב צמוד מאוד ויש צורך להמתין לקולות החיילים והמעטפות הכפולות כדי להכריע את הדרמה הפוליטית. בסיום הספירה נקבע שאלפסי גרף 601 קולות ויריבו אמרוסי סיים עם 598. אלא שבמחנה אמרוסי סירבו לקבל את התוצאות לאחר שדרשו לקבל שלושה קולות שנפסלו בעקבות טעות בכתיבת שמו של אמרוסי. מסתבר שעל שלושת פתקי ההצבעה נפסלו נכתב "רוברט אמרוסי" במקום "רוברט "קנדי" אמרוסי".

בתוכנית "מדברים ברדיו" סיפר אמרוסי: "היו במעטפות 3 פתקים שנרשם עליהם  רוברט אמרוסי ללא קנדי אבל ברור שזה השם שאליו התכוון הבוחר. חיילים בשטח לא מתייחסים לשם קנדי, לא כולם יודעים שהיה צורך לכתוב רוברט קנדי אמרוסי. בדיון שהתקיים בועדת הבחירות ביישוב 3 נציגים הצביעו לאשר את הקולות, נציג של המתחרים פסל אותם  ונציגה של משרד הפנים החליטה לפסול את הקולות. רצון הבוחר הוא לא "קנדי" הוא רוברט אמרוסי, אז מה, בגלל שנציג המתמודד מול התנגד אז משרד הפנים מאשר את זה?".

"יותר גרוע מזה יש לי עוד 3 מעטפות של חיילים שלא הגיעו ליישוב ואני יודע בוודאות שהם הצביעו לי, אני לא יודע איפה המעטפות האלה מסתובבות, במשרד הפנים אומרים שלא מוציאים אותם".

איך אתה יודע מי השמות האלה?

"על המעטפות שהגיעו היו כתובים השמות של מי שהצביע במעטפות והשמות של השלושה לא היו עליה. כשאנחנו קיבלנו את המעטפות היו בהן 2 מעטפות שאינן של תושבי מגדל והם הוחזרו למשרד הפנים".

"קיבלתי עשרות חוות דעת מעורכי דין כולל חברי כנסת שאנחנו צודקים ונציגת משרד הפנים הטעתה אותנו. כרגע עדיין לא קיבלנו תשובה רשמית למכתב שעו"ד שלי שלח, אבל שלא יהיה ספק שאם נצטרך נגיע עד בג"צ. אנשים רצו שינוי, משרד הפנים צריך לאשר את המעטפות שלא הגיעו ואת הפתקים שנפסלו. אני לא חושב שצריך להגיע לבחירות חוזרות, התושבים בחרו".

ראש המועצה המכהן, נתנאל אלפסי, התייחס: "מבחינתנו הבחירות הסתיימו אלא אם כן יודיעו לנו אחרת. מבחינת ועדת הבחירות היו דברים ברורים בספירה. לוועדה הגיעו 50 מעטפות שמתוכן 5 מעטפות כפולות של תושבים שהצביעו בקלפיות של בעלי צרכים מיוחדים, רשות בתי הסוהר וחיילים. לא ניתן לדעת איזה מעטפה שייכת למי. מה גם שסוכם שכמו שהפתקים שבהם נכתב "רוברט אמרוסי" ייפסלו כך ייפסלו גם פתקים שבהן יהיה כתוב לדוגמה "נתי אלפסי" כשברור למי התכוון הבוחר והם בעצמם חתמו על הפרוטוקול של ועדת הבחירות בתום הדיון".

"אני מבין שזה יכול להגיע לבג"צ אבל נתמודד מול הטענות. אנחנו לא סתם מגישים את השמות שלנו לועדה כדי שיאשרו אותם וכך הם אושרו. זה טבעי שמתעקשים והכל בסדר ונכון שזה קשה להפסיד בשלושה קולות. החיילים קיבלו פנקס עם השמות המפורשים שיש לכתוב על הפתק ועם הסבר איך הם אמורים להצביע, יתרה מכך שלחו לחיילים סרטון איך לפעול. יש חוקים במדינה ותמיד יש קולות פסולים אז מה? נלך לחפש את כל הקלפיות?".