הגדול לא קובע: איך הצליחו בחוות עשב לימון לייצר שוק ריווחי בשטח של שניים וחצי דונם?

ירין דורון | תוצרת הארץ | 17.12.23

חוות עשב לימון בבית לחם הגלילית היא חווה מיוחדת של גן ירק יצרני. מה זה אומר? שוחחנו עם גלעד גורל מי שמעבד את השטח החקלאי וגם מלמד איך לעשות את זה לבד בבית: "מדובר במודל של חקלאות, בקנה מידה זעיר בטח ביחס לחקלאות המודרנית. אנחנו מגדלים במרחב של שניים וחצי דונם. הרעיון הוא לגדל כמה שיותר ירקות עונתיים בלי מניפולציות כמו חממות כי ככל שירק גדל מחוץ לעונה שלו הוא יותר רגיש למזיקים שצריך להיאבק בהם. פשוט מחליפים את הירקות לפי העונה ולדוגמא עכשיו יש הרבה עלים ירוקים ושורשים, ברוקולי ודומיהם".

תסביר

"הרעיון כאן הוא שבזכות גידול הירקות הבריאים, האטרקטיביים והטעימים שאנחנו מגדלים וגם בזכות הטריות אנחנו מצליחים למכור את כל הירקות שאנחנו מגדלים בשטח לאנשים שמגיעים פעם השבוע. אנחנו חוסכים למעשה את כל ההוצאות של אריזה, קירור, כמעט אין לנו משכורות לעובדים".

"התיווך הוא עניין דרמטי כי הרבה אנשים רוצים שנביא את הירקות שלנו למקומות ועושים קבוצות רכישה כשהרעיון הוא שאני מפיק את הרווח המקסימלי על פי השוק האורגני. אני למעשה מתאים את עצמי לשוק כדי לייצר רווח. אנחנו פועלים כבר שנה וחצי והצלחנו לייצר קהל לקוחות בזכות פרסום בקבוצות קהילתיות. כיוונו בהתחלה ל-50 לקוחות בשבוע והגענו לזה מאוד מהר ועכשיו אנחנו בזכות התרחבות קטנה והרבה יעילות ולקחים שהפקנו אנחנו מגדלים לכ-80 לקוחות קבועים. בעונת הקיץ היו לנו עודפים שלא לקחנו בחשבון מראש ומכרנו את זה למסעדנים ועצרנו את זה כי יש ביקוש בשוק ולמרות שהם יכולים אנחנו לא יכולים להשקיע כדי להביא את התוצרת אליה".

מה המטרה והחזון שלכם?

"אני רואה את זה גדל ומתרחב לא בחווה שלנו אלא כשכפול של הקונספט. המטרה להוכיח את הכדאיות של הקונספט הזה ועם השנים יהיו אלפי חוות כאלו".

"מצד אחד אני יכול להגיד שזאת עבודה קשה ובזמן הקורונה נכנסנו חזק לתחום האקולוגיה וסביבה ולי לתמרה בת זוגתי אין שום רקע חקלאי. התגלגלנו ממשגב לבית לחם הגלילית והבנו שיש לנו כאן פוטנציאל בשטח שהגענו אליו".

הישראלים שמגיעים מתעניינים בקונספט הזה?

יש לנו 15 תלמידים בקורס שלנו שלומדים איך לעשות את זה ויש עוד חוות כאלה ברחבי הארץ. אני לא יכול להגיד שזה יחליף את החקלאות אבל כל חווה שקמה מצליחה כמו שאנחנו מצליחים ועושה ביסים קטנים שילכו ויגדלו. אנחנו למעשה מלמדים איך לקחת שטח לא כל כך הגדול ולעשות חקלאות בצורה הכי מפרנסת שיש"