הדרמה שלא הייתה: קונינסקי דילג לכהונה נוספת בראשות עיריית כרמיאל

רותם אטיאס | 02.03.24

אם לפני חמש שנים נכנס משה קונינסקי לאולם בנעמ"ת לחגוג את בחירתו לקראת השעה 2 לפנות בוקר, השבוע, זה קרה כבר בשעה 23:30. אחרי ספירת 10 קלפיות כשהפערים היו ברורים הרשה לעצמו ראש שהעיר הנבחר להיכנס לאולם ולשבת בשורה הראשונה כדי לצפות בתוצאות. שעה אחר כך הוא כבר שתה שמפנייה מוקף בעשרות פעילים ובני משפחה וחגג את ניצחונו. לקראת השעה 1:00 הגיע גם סגנו, בחמש השנים האחרונות, פנחס סירוקה והשניים התחבקו ארוכות לקראת קדנציה משותפת נוספת.

בשעות שלפני סגירת הקלפיות העיר הייתה שוממת, הקלפיות בבתי הספר היו ריקות מבוחרים, בחלק מהמקומות בקושי הייתה תאורה. האווירה הייתה רחוקה מלהזכיר חגיגת בחירות ואחוז ההצבעה הלך וקרס. בעיר יהיו גם מי שיספרו שהאזעקות שהופעלו ביישובים הסמוכים (ירכא והר חלוץ) השאירו את הבוחרים בבית.

השאלה הגדולה הייתה למי טוב אחוז ההצבעה הנמוך נשאלה שוב ושוב ובכל מטה סיפקו תשובה שתאמה את רצון המועמד. כך בביתה של בת שבע אבוחצירה, משם בחרה לעבוד אחרי סגירת המטה ב-7.10, טענה המועמדת שעל פי הנתונים ובתנאי שכל מי שהבטיח גם קיים, היא עשויה להעפיל לסיבוב שני מול קונינסקי. במטה של אזולאי היו מי שטענו שהניצחון קרוב ואפשרי כבר בסיבוב הראשון, רק שכמה שעות אחר כך כשהבלון התפוצץ והאוויר החם יצא המציאות נראתה אחרת לגמרי.

באותה שעה במטה קונינסקי עבדו לא מעט בני משפחה ומקורבים על הטלפונים האחרונים בניסיון להוציא עוד ועוד בוחרים. לחץ לא היה שם, להפך, אווירה כל כך רגועה וחיוכים שקפצו מכל פינה בחדר היו חריגים מאוד בליל בחירות. גורם מקורב מאוד ובעל תפקיד בכיר כבר סיפק את בכותרת בשלב מוקדם של הערב ואמר: "אנחנו היום נותנים סטירה". כמה שעות אחר כך יתברר שהסטירה ניתנה והנוק-אאוט היה חד, חלק ומהיר.

שעה קלה לאחר הזכיה יספר קונינסקי שלא הופתע שכן סקרים שביצע הראו תמונה דומה שבועות לפני יום הבחירות:

קונינסקי ניצח את הבחירות פער עצום של 53.2 לעומת 25.3 בלבד של אזולאי. בת שבע אבוחצירה (11.4 אחוז) וגיא מרציאנו (10.3) סיימו בהישג מרשים. אגב, במהלך עימות שנערך באולפן רדיו "קול רגע" הציעה אבוחצירה למרציאנו לחבור אליה, מרציאנו סירב, וביום שאחרי אפשר לומר שללא ספק שאם המהלך אכן היה קורה השלם היה גדול מסך חלקיו.

את התשובה לשאלה למי טוב אחוז ההצבעה הנמוך (51.2%) כאמור אפשר היה להבין מהתוצאות. דמות מוכרת בעיר, שחוותה לא מעט מערכות בחירות אמרה: "אחוז נמוך מראה שהמתנגדים לא הצליחו לסחוף ולהוציא מצביעים לקלפיות", והאמת, שאת אווירת השינוי לא הרגישו ברחובות – מה שהעצים עוד יותר את הניצחון של קונינסקי.

ואם קונינסקי הוא המנצח הגדול המפסיד הגדול של הבחירות הוא ללא ספק אזולאי. מי שקרא תיגר על קונינסקי וקיבץ אליו הרבה מאוד אנשים ושמות מוכרים לרשימה הצליח גם לזכות בתמיכה של קהילות כמו הקהילה הרוסית, האתיופית והקווקזית. אבל כל זה קרס ביום הבחירות, אולי גם הרבה קודם.

אזולאי שהתהדר לאורך הקמפיין "בתוכנית אלון" ועסק לא מעט בנושא הצביון טען בראיון לחיים הכט בתוכנית "מדברים ברדיו" שיפעל לשיפור החיים של האזרחים הערבים ביישובם ובכך לא יהיה להם טעם לעבור לכרמיאל. בכותרת שנתן לפני הבחירות סיפק ציטוט ולפיו יקים גדר סביב כרמיאל וגם "ראיון" נרחב שפרסם באתר מקומי שכולו מטעם הסיעה לא יצר מוטיבציה לצאת לבחור. עוד נזכיר שאזולאי סירב להגיע למשדר העימותים שהתקיים באולפני רדיו "קול רגע", בטענה שהתחרות שלו לא מול אבוחצירה ומרציאנו.

לאירועים שקדמו ליום הבחירות הצטרף עוד אירוע אחד שכנראה לא שיחק לטובת אזולאי והוא הודעות ושיחות מוקלטות שקיבלו תושבים מהשר איתמר בן גביר, שקרא להצביע למועצה לאוריאל מלכה ולראשות לאזולאי. גורם פוליטי אמר: "כרמיאל אינה עיר בן גביריסטית, השיחות האלה השאירו לא מעט אנשים בבית או גרמו להם לשנות את הצבעתם מחשש להשתלטות קיצונית על העיר". אגב, נציין כי במטה אזולאי היו מי שלא הכירו את האירוע מה שנראה בעייתי לא פחות.

גם יום הבחירות עצמו לא נותר חף מבעיות והתחיל בסרטון שפורסם ברשתות החברתיות שבחלקו הוא כלל לא מסתכל למצלמה ובכל זאת האירוע עבר את אישור אנשי הקמפיין ופורסם, השני היה הודעת תפוצה שפורסמה על ניסיון לפרוץ לביתו שלא גרמה למצביעים לצאת לקלפי.

אזולאי בפייסבוק: "תודה לאלפי הבוחרים שהצביעו לי ושהצביעו לשינוי. מערכת הבחירות הזו רק חיזקה והוכיחה שכרמיאלים רבים רוצים שינוי. אך כמות הקולות לשינוי, התפצלה בין מספר מועמדים, רחב מידי. אנחנו עדיין מחכים לתוצאות האמת אך יחד עם זאת, הכיוון ברור. אנחנו נשרת את הציבור מהאופוזיציה ונדאג להילחם למענכם כדי שכרמיאל תעלה לפסים הנכונים. המילה האחרונה טרם נאמרה, וביחד עם בייס כל כך חזק של התמיכה שלכם, ממשיכים ומסתכלים קדימה. פוליטיקה היא ריצה למרחקים ארוכים, ואני נחוש להילחם על כרמיאל. למענכם, ולמען הילדים שלנו. אוהב ומעריך את כולכם".

גם גיא דוד מרציאנו כתב: "תושבי כרמיאל היקרים, אחרי תקופת בחירות ארוכה בצל המלחמה אני רוצה להודות לכם על התמיכה הגדולה. השותפים שלי ואני הרגשנו את החיבוק הגדול והמילים המרגשות שלכם במשך היום. ריגשתם אותנו בכל דרך אפשרית, בקלפיות, בהודעות פרטיות וברשתות החברתיות. עשינו קמפיין צנוע, נקי וישר. סיפרנו את האמת ושמרנו על הדרך בה אני צועד כבר מעל עשור במגרש הציבורי. עכשיו הפנים לעשייה והשפעה משמעותית, בעיקר בקבלת ההחלטות והביצוע. רשימת כרמיאל לפני הכל ביחד עם השותפים שלה לעשייה תפעל למענכם בכל הנושאים בהם יוכלו לתרום ולעזור. בתקציב צנוע תקענו יתד של עשייה לשנים הבאות. תודה לכל חבריי רשימתי על האמון וההתנדבות, תודה לכל הפעילות והפעילים שלנו שפעלו לאורך חודשים למעננו. תודה לרותם ינאי חברי הטוב על התמיכה, לקהילות השונות בעיר שפועלות איתנו יחד כבר עשור למען הציבור. יש עוד מספר אנשים שאני מעריך מאוד ואוהב שהודיתי להם בפרטי. הבטחתי כנציג ציבור להיות זמין עבור כל התושבות והתושבים, ואני מקיים עכשיו את הבטחתי".

אבוחצירה: "הגיע הזמן לתודות ולהודות! יצאתי למסע כדי להשפיע על החיים שלנו בכרמיאל, העיר בה נולדתי וגדלתי. החלטה שגמלה בי לאחר שרבים מכם פנו אליי וראו בי את התקווה לדור העתיד. לא היה לי ספק שזה צו שעה וזה הייעוד שלי. עזבתי תפקיד בכיר, משכורת ותנאים טובים על מנת להגשים את החלום למען כולנו, למען כרמיאל אחרת. שמתי את הלב על השולחן, לצערי זה לא הספיק לתוצאה לה ייחלתי. יש שיאמרו שאני נאיבית כיוון שניהלתי קמפיין נקי ורק לגופו של עניין. אני לא מצטערת לרגע שזו הדרך שבחרתי, ללא הבטחות, ללא התחייבויות לג'ובים או לעסקנים, ללא לכלוך ברשתות ובריונות של חשבונות פיקטיביים. עם צוות של אנשים ישרים ומקצוענים, שהצטרפו אליי באמונה שלמה, בי ובדרך שלנו לשנות בענווה ומקצועיות נטו. וזה הרגע להודות למשפחתי הפרטית והיקרה, שהייתה לצידי לאורך כל המסע הזה, הכנסתי אתכם למערכה לא פשוטה וזה לא מובן מאליו. נותר לי אלא לברך על בחירתם של תושבי כרמיאל ומאחלת הצלחה לכרמיאל ולראש העיר הנבחר. מבטיחה שאמשיך לתרום להתנדב ולסייע לכל תושב בעיר ואהיה הקול שלכם במועצת העיר, כי זו שליחות בעיניי. אני כאן להישאר ולא הולכת לשום מקום".

והתוצאות למועצה מספרות שהמו"מ בין הסיעות יהיו מעניינות לא פחות מהבחירות עצמן, כשבניגוד להערכות קונינסקי לא הגדיל את כוחות במועצה.

סיעתו קיבלו 5 מנדטים, הרשימה של אזולאי הסתפקה ב-3, מרציאנו, סיעת יחד (ברשות פנחס סירוקה) וסיעתו של צ'סקין הכניסו 2 מנדטים כל אחד. סיעתה של אבוחצירה, חוזה חדש והרשימה של אוריאל מלכה הכניסו מנדט אחד כל אחד.