ההכרזה והפרידה: יממה לאחר מותה הודיעה ועדת הפרס "עדנה סולודר – כלת פרס ישראל למפעל חיים"

ירין דורון | מדברים ברדיו | 11.04.24

הצטלבות זמנים טרגית: ועדת פרס ישראל הודיעה על זכייתה של עדנה סולודר בפרס מפעל חיים אלא שזמן קצר לפני ההכרזה הרשמית הלכה סולודר לעולמה והיא בת 94 במותה. בשל כך מי שקיבלה את הבשורה המרגשת על זכייתה של סולודר בפרס היא אחותה תמי.

"קיבלתי את הטלפון אחרי שכבר ידענו שעדנה נפטרה, הבנתי שהשר קיש היה במבוכה אחרי שההודעה על זכייתה הועברה אליו באיחור כשכבר יצאה ההודעה על מותה ושני האירועים התנגשו. זאת לא הייתה הפעם הראשונה שהיא מועמדת לפרס הזה והיא לא זכתה בו בגלל הגיל שלה אלא בגלל העשייה המרובה שלה. זה משהו שהגיע לה כי היא הייתה אשת עשייה בקשת רחבה של תחומים וההמלצה עליה הגיעה מהמון כיוונים".

בנימוקיה ציינה ועדת הפרס כי: "סולודר היא סמל למנהיגות נשית ומשקפת במסלול חייה יוצא הדופן את פני החברה הישראלית. עוד ציינה הועדה כי היא הייתה ממנהיגי התנועה הקיבוצית ובמסגרת פעילותה הפרלמנטרית ארוכת השנים,  פעלה רבות למען חיזוק הפריפריה, שמירת הטבע והמורשת, עידוד החקלאות וההתיישבות והיוותה מופת לאחדות וחיבור בעם. עדנה בלטה מאד בעיסוקיה לקידום נושאים חברתיים ולצמצום הפערים החברתיים. לצד פעילותה החברתית הענפה בנושאים חברתיים ובטיפול בבעיותיהם של ילדים במצוקה היא החלה לפעול לקידום תחום האימוץ, ומונתה כחברה בוועדה המייעצת לאימוץ בין-ארצי, לאחר שאיבדה את בתה היחידה, שהייתה בת מאומצת. השר וחברי הועדה הביעו את צערם על פטירתה ועל כך שלא זכתה בחייה להכרה שקיבלה לאחר מותה".

איציק הדר, חבר קרוב של סולודר ומי שליווה אותה לאורך שנים ארוכות ואף צילם סרט על תחנות חייה "ילדות בגשר הישנה", סיפר: "עדנה למעשה נולדה במשק גשר, אותו מקום שהיום נמצאת גשר הישנה. הוא הוקם על ידי הוריהם של תמי ועדנה והיא הייתה בין הילדים הראשונים באשדות יעקב".

צילום: ארכיון גשר

"עדנה תמיד הייתה אנרגטית ומוכשרת עם אהבה למה שעשתה, בעיקר זה בא לידי ביטוי במוזיקה שהיא ניגנה ולימדה. מה ששינה את מסלול חייה זאת מלחמת ההתשה, אז היא הייתה מזכירת הקיבוץ וכל שועי עולם הגיעו לגשר, שהיה קיבוץ מופגז וסבל מאוד. זאת הייתה הקפיצה הגדולה לחיים הציבוריים עד כמעט לשנים האחרונות. במלחמת ההתשה היא עשתה דברים בקיבוץ בצורה מופלאה".

בשנת 1950 נישאה סולודר לרזיאל ובסוף שנות ה-70 ותחילת שנות ה-80 מילאה תפקידים בכירים בתנועה הקיבוצית. בשנת 1982 נכנסה סולודר לכנסת כחברה במפלגת המערך וכיהנה עשור במשכן. ב-1987 הקימה יחד עם ח"כ גאולה כהן את השדולה למען ג'ונתן פולארד.

תמי: "נושא המוזיקה הגיע בניגוד לתחומים הרבים שהיא עסקה בהם כי המוזיקה הייתה משהו אישי לגמרי. זה קרה כשהיא התאהבה ברזיאל והוא שעסק במוזיקה קודם לכן הכניס אותה לעולם הזה. זה היה עולם חדש עבורה ועבור כולנו".

צילום: ארכיון גשר

לסולודר ספד גם נשיא המדינה, יצחק (בוז'י) הרצוג שכתב בטוויטר: "הייתה רואייה לקבל את הפרס, סיפור חייה של סולודר הוא סיפורו של דור מקימי המדינה"