ההסלמה הביטחונית: רוה"מ קיים הערכת מצב, איפול הוטל על הברחה באשדות יעקב

יובל יוספי | 31.07.23

ההסלמה הביטחונית בצפון: ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים הערכת מצב על ההתרחשויות האחרונות בגזרה הצפונית, שבסיומה נמסר כי הוא קיבל את ההמלצות ודרכי הפעולה שהוצעו על ידי משרד הביטחון.

בדיון הערכת המצב השתתפו בין היתר שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי וכן ראשי המוסד, השב"כ ואמ"ן, בעקבות המתיחות הגוברת בגבול הצפון, שהגיעה לשיאים חדשים בשבועות האחרונים. בהודעה שיצאה מטעם לשכת ראש הממשלה נתניהו, נכתב כי "ראש הממשלה קיבל את ההמלצות ודרכי הפעולה שהציעו צה״ל ומערכת הביטחון". כאמור, בדיון הוצגו לנתניהו הפעולות של ארגון הטרור חיזבאללה על הגבול בחודשים האחרונים, זאת על רקע התבטאויותיו החוזרות ונשנות של נסראללה, שהתייחס למצב הפנימי בישראל. אתמול, תקרית נוספת הצטרפה לשורה ארוכה של מקרים חריגים שאירעו לאחרונה בגבול הצפון, כאשר כלי תקשורת בלבנון דיווחו כי צעירים חצו את הגדר שהציב כוח יוניפי"ל בגבול, בסמוך לכפר ע'ג'ר. ערוץ הבית של חיזבאללה טען, כי הצעירים נכנסו לשטח שלא דרך בו לבנוני מאז שנת אלפיים ושש. נוסיף כי בישיבת הממשלה שנערכה אתמול, שיגר נתניהו מסר לנסראללה ואמר כי "ביום מבחן הוא ימצא אותנו עומדים יחד כתף אל כתף, וגם הוא יודע שלא כדאי להם להעמיד אותנו במבחן".

ובתוך כך פרויקט 'מגן הצפון' – משרד הביטחון ופיקוד העורף השלימו שיפוץ ושדרוג של 163 מקלטים ציבוריים בקרית שמונה. שדרוג המקלטים הוא חלק מהפרויקט הלאומי לחיזוק המיגון בישובי הצפון, בהובלת "מנהלת מגן הצפון" באגף ההנדסה והבינוי שבמשרד הביטחון ופיקוד העורף. בימים אלה הסתיימו העבודות בלמעלה ממאה שישים

מקלטים, כאשר עשרות מקלטים נוספים ישודרגו עד סוף השנה. העבודות כוללות, בין היתר עבודות צבע, תיקון מערכת החשמל, הקמת תאורת חירום, תיקון הריצוף, והחלפת דלתות וחלונות. פרויקט שדרוג המקלטים הציבוריים בקרית שמונה נאמד ביותר מ-שישה מיליון שקלים והוא מצטרף לבניית מאות ממ"דים, שנמשכת בישובים הצמודים לגבול עם לבנון. במשרד הביטחון מדגישים כי מיגון הצפון הינו בסדר עדיפות גבוה ולכן ימשיכו במשרד לקדם את התכנית, בהתאם לתכנית העבודה הרב-שנתית המגובשת בימים אלה, על רקע המתיחות הגוברת בגבול הצפון.

אילוסטרציה. צילום: משרד הביטחון

במקביל, בצה"ל מתמודדים עם זירה נוספת של הברחת אמצעי לחימה. אחת כזאת ומשמעותית סוכלה בשבוע שעבר סמוך לקיבוץ אשדות יעקב על ידי כוחות צבא ומשטרה. כך הותר היום לפרסום. בשל האופי החריג של הברחה ובתכולתה הוחלט להטיל איפול ואיסור פרסום לפרטי המקרה. נציין כי המעברים של בקעת הירדן הפכו בשנים האחרונות לנתיב הברחות אמל"ח מועדף על ארגוני פשיעה וארגוני טרור.

בנוסף דווח על שבעה חשודים שחדרו הבוקר (ב') לשטחה של ישראל בגבול ירדן. אל המקום הוקפצו חיילי צה"ל, שפתחו במרדף ועצרו חמישה חשודים. מתחקור שבוצע בשטח, עלה כי שני חשודים נוספים שחדרו לישראל – נמלטו מכוחות הביטחון וחזרו לשטח ירדן. על פי הערכה יתכן ומדובר בדורשי עבודה.