"הופתענו מהפתיחות של הלוחמים שלא הייתה בעבר"

יאיר קראוס | 50 שנה למלחמת יום הכיפורים

אלפים צפויים להגיע במהלך חול המועד לטקסים וסיורים באנדרטאות באזור הגולן ולשמוע סיפורי גבורה באתרי ההנצחה לציון 50 שנה למלחמת יום כיפור. אחד הפרויקטים נקרא "ישראל בעקבות הלוחמים".

יאיר קראוס שוחח עם מולי שפיגל, ראש אגף הנדסה ותכנון במועצה האזורית גולן: "כיום בגולן ישנן יותר מ-200 אנדרטאות, זה האזור עם הכי הרבה אנדרטאות בישראל. ליום הכיפורים קיבלנו משימה ממשרד הביטחון וקק"ל לשיקום אנדרטאות באזור הגולן. ישנם 70 אתרים שהם משויכים למלחמת יום הכיפורים, חלקן בודדים וחלקן גדולות ומפורסמות. הנגשנו אותם הן מבחינה פיזית שגיבורי המלחמה מגיעים לאתר והן לקהל הרחב שהמלחמה הזאת היא חלק מ-DNA שלו".

"מה שפתיע אותנו היה שהיום יש פתיחות שלא הייתה בעבר של הלוחמים שמגיעים ומדברים על המלחמה. יש רבים שהגיעו לגולן לראשונה מאז המלחמה אחרי 50 שנה שהם לא היו מסוגלים. אחד מהם היה לדוגמא היה נהג טנק בזמן המלחמה שכל הצוות שלו נהרג והוא הגיע לראשונה לאזור מאז האירוע ונפגש עם בני המשפחה של החברים שלו שהיו איתו בטנק ונהרגו. אם זה דרך מקומות שבעבר לא היו מצוינים כמו אוגדה 146 של מוסא פלד שהייתה אוגדה מובילה בגולן ופתאום הבינו שאין לה שום איזכור ושום אתר מורשת ובמסגרת הפרויקט הזה הקמנו מצפור שמציין את האוגדה. הייחוד הכי גדול של האירוע הזה שהרבה לוחמים אומרים לי לא יהיה עוד אירוע כזה בגולן או בישראל וכנראה לא נהיה פה באירועים הבאים וחשוב לנו להישמע ושהדברים ישמעו".

ישנה ביקורת שהגולן הפך לסוג של אנדרטה אחת גדולה, למה לא לרכז את כל ההנצחה לאתר אחד?

"זאת ביקורת שלא חמקה מאוזניי ואני ער לה. ברמה האישית כתושב הגולן כשה-DNA של הגולן מורכב מהאירועים שקרו פה ואני אגיד שכל מדינת ישראל נמצאת בפוסט טראומה שחיה על המלחמות והחרג גם היום, יש החלטה אסטרטגית של המועצה בגולן שאנחנו לא מוסיפים היום אנדרטאות חדשות בגולן אנחנו לא מעצימים את זה. בזכות אותם לוחמים אנחנו פה וחיים פה טוב".