"הייתה עוצמת אש שמעולם לא נתקלנו בה, תחושה של חוסר אונים"

חיים הכט | 50 שנים למלחמת יום כיפור

"התקשרו מהיחידה וביקשו שאגיע לבסיס, בתקופה ההיא לא היה טלפון בבית והגיעו לקרוא לי מחדר האוכל שם צלצל הטלפון. ביקשתי שיגידו למי שבטלפון שאחזור אליו אבל לא עשיתי את זה. אחרי שלוש פעמים שזה קרה כבר התעקשו שאגיע לחדר האוכל ואענה לשיחה", כך משחזר תא"ל במיל' רפי נוי, מי ששימש כראש מטה פיקוד צפון לשעבר, את הרגע שבו הוקפץ לבסיס בעקבות פרוץ המלחמה.

"הגעתי לחדר האוכל ואמרו לי להגיע מיד שאלתי מה קרה אמרו שלא יכולים להגיד ושאגיע מיד. כשהגעתי היה בלאגן גדול אבל מהר מאוד נפרדנו מהבלאגן עלינו על הטנקים והזחלים ויצאנו לדרך לכיוון מרמת הגולן. זה היה בשעה 2:00 בלילה שבין שבת לראשון. הגענו צפונית לכנרת ושם נתקלנו בסורים".

כמה קרוב זה היה לטבריה?

"זה היה מעל קיבוץ גינוסר ברמת הגולן הם הכירו את הציר והגענו ממש באותו הזמן. שני גודדי טנקים קטנים מול שתי חטיבות סוריות עם כלים חדשים והתחלנו לנהל את האש. מה שהטריד אותי והבהיל זה שעל כל טנק שפגעת בו עלו חמישה חדשים, אי אפשר היה לעצור את זה וככל שאתה משמיד אותם באים יותר, זאת הייתה תחושה של חוסר אונים".

ובמקביל אתה רואה חברים שנפגעים

"אני רואה טנקים שנפגעים והטנקים שלנו מנסים לשפר עמדות אבל השטח היה רע מאוד לעומת המקום שבו היו הסורים שהיה נוח יותר. הייתה עוצמת אש שמעולם לא נתקלנו בה כלפינו, השאלה הייתה מתי אתה תיפגע".

היה פחד?

"פחדתי לאורך כל המלחמה אבל אני מוכן להעיד שזה לא הפריע לי המשכתי לעשות מה שלימדו אותי לעשות ומה שאני יודע לעשות".

בראיון לחיים הכט והרב יהודה גלעד בתוכנית מיוחדת ליום הכיפורים, סיפר תא"ל נוי על המפגש עם שר הביטחון שהגיע לאזורי הקרבות: "זה היה ביום חמישי בבוקר המאוחר, עלינו לחפ"ק אצל מפקד האוגדה, היינו שם אורי אור, רן שריד ז"ל ומוטק'ה בן פורת ז"ל כשאני הייתי קמב"צ באותו זמן. פתאום הגיע למקום שר הביטחון משה דיין ורק אז שמעתי לראשונה שיש מלחמה כוללת. אני ידעתי על מלחמה מרמת הגולן אבל השר סיפר שאנחנו איבדנו את תעלת סואץ ושלא נוכל לסיים את המלחמה כשאנחנו מבקשים הפסקת אש אם נאבד את הגולן".

"דיין היה אז יותר מסתם בכיר, הוא היה קוסם  אחרי ששת הימים ופתאום ראינו אותו במלא עליבותו, חיוור כולו, שפתיו רועדות ובעיקר ריחמתי עליו. הוא דרש שנגיע לדמשק כדי שנגרום לסורים לבקש הפסקת אש ואנחנו שחשבנו שאחרי שהוצאנו את הסורים מרמת הגולן נגמרה המלחמה הבאנו שמתחילה מלחמה חדשה. יצאנו גם לקרב הזה וחמש שעות אחרי זה חצינו לסוריה ושם חיכה לנו מארב קשה".

עוד בראיון סיפר תא"ל נוי את הסיפור הבלתי יאומן על הקשר בין מברג, כפתור וארבעת המינים ואת סיפורו המרגש על אבי לניר השבוי שלא חזר.