הלפרין: "ההתגייסות של הימנותא הצילה את דמותה של כפר תבור"

חיים הכט | מדברים ברדיו | 26.02.23

על פי דו"ח שפורסם לאחרונה באזור הצפון רכשה "הימנותא", הזרוע של קרן קיימת לישראל קרקעות בשווי של 200 מיליון שקלים. בין השאר פעלה לאחרונה "הימנותא" בכפר תבור, בה מודה ראש המועצה המקומית, עודד הלפרין, בזכותם נמנע שינוי בדמותה של המושבה.

הלפרין, האם זה קרה גם בכפר תבור קרקעות חולצו מידיהם של יזמים ערבים?

"כן. לפני פחות משנתיים התעוררנו למציאות שנמכרו בטווח קצר 6-7 חלקות של 20-50 דונם ואחרי כמה שבועות ראינו גידור שלהם ולאחר מכן בקשות להעברת אופי השטח כדי שיוכלו לחלק אותו לדונמים בודדים והבנו שהם לא רכשו את החלקות לטובת חקלאות – פשוט נעשה סחר בקרקעות. הבנו שאם נשאיר הכל לכוחות השוק הבעיה תגדל. לכן כינסתי מפגש עם "הימנותא" וראשי מועצות והם עשו סיור בשטח והתנהלה פה ישיבת דירקטוריון והם הבינו את גודל הזעקה שלנו"

אחרי אותה פגישה אתם פועלים יד ביד עם "הימנותא"?

"אני משתדל לא להיות מעורב בצורה ישירה. "הימנותא" יודעים לעשות את העבודה שלהם וליצור קשר עם החקלאים שברובם הם אנשים מבוגרים שכבר לא עובדים את האדמה וחושבים מה יהיה איתה בהמשך. היום הם כבר מעדיפים למכור את השטחים ל"הימנותא" כדי שתהיה בידיים בטוחות וכל חקלאי בכפר תבור שרוצה למכור קרקע יודע שהוא כבר פונה ל"הימנותא" בלי לעבור דרכי".

היה מצב שאני אישית פניתי ל"הימנותא" כשהוצא קרקע פרטית בתוך המושבה, קרקע למגורים, בסוג של מכרז לכל המרכבה במחיר. השטח הוצא למכירה בקביל לניסיון שלנו ליצור שיתוף פעולה עם המרכז הרפואי צפון שעתיד לגדול וכדי לגייס לפה אנשים איכותיים חיפשנו להם מקומות מגורים ופנינו ל"הימנותא" לסייע ברכישת הקרקע ולשמחתי התבשרתי שהם לקחו את הקרקע לטובת זה".

האם ההתגייסות של "הימנותא" וההשקעה שלה הצילו את דמותה של המושבה?

"אני לא מתבייש בזה – חד משמעית כן. בסופו של דבר יהוד הגליל וההתיישבות זה לא משהו להתבייש בו הם עשו פה דבר גדול וחזרו לתפקידם ההיסטורי".

להאזנה